Hoe/wanneer flessen laten vervangen door vaste voeding?

Discussie in 'Voeding' gestart door Yummy, 28 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Onze dochter is een hele goede eter en we zitten nu een beetje in een dilemma wat haar voeding betreft.

Ze drinkt per 24 uur 4 flessen van 210 + 7 schepjes en ze krijgt sinds enkele weken ook fruit en groente.
    Sinds deze dagen zijn we ook voorzichtig begonnen met brood en ook dat gaat er echt heel erg goed in. Zo goed dat ze eigenlijk bij de volgende voeding dus veel minder melk drinkt.

De afgelopen dagen zien er zo uit:

07.00: 210 + 7
    09.00: Fruit
    11.00: 210 + 7
    13.00: Broodje (met roomboter of beetje geprakte banaan/peer enz)
    15.30: 210 + 7
    18.00: Warm eten (groente, aardappeltjes en af en toe een beetje vis/vlees)
    19.30: 210 + 7

Nu laat ze echter van haar melkvoedingen van 11 uur en 15.30 vaak wel 80 tot 100 cc staan en lijkt het mij dus dat we beter een fles kunnen laten vervallen? Maar hoe? En welke?
    Ik bied haar nu sowieso vaak maar 180 + 6 aan, maar ook dan blijft er dus steeds een behoorlijke hoeveelheid achter in de fles.

Iemand tips?

2. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.820
    2.679
    113
    Mijn dochter is 3 dagen jonger dan jouw dochter. Wij zitten ongeveer op hetzelfde schema, op het brood na. Hier gaan we morgen mee beginnen. Flesjes geven wij precies zoals jij. Ik vroeg gisteren aan de leidster op de creche wat haar ervaring is met flesjes laten vervallen. Ze zei dat de 3e fles er het eerst af gaat, meestal rond de 6 maand als ze goed groente en fruit eten. Daarvoor in de plaats komt dan rond half 4 een koekje (soepstengel, rijstwafel) met thee/diksap/water. De 2e fles gaat langzaam richting lunchtijd, 12uur, en wordt kleiner (100 cc). Daarna, rond 7 maand, gaat die 2e fles er ook af.

Dit is ook wat ik op allerlei forums al gelezen had.
    Het lastige aan dit schema vind ik dat ze op het kdv andere tijden eten geven: fruit om 10.00uur, brood om 11.30uur en groente om 16.00 uur. De ochtend zit dan vrij vol, en in de middag is het gat tussen groente en de laatste fles groot. Zit nog in dubio of ik zelf deze tijden ook aan ga houden, of mijn eigen schema aan houd. Hoe doe jij dat?

3. Sunlover

Sunlover Bekend lid

26 jan 2011
    764
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier gaf ik altijd (weet niet meer vanaf welke maand) om 7 - 11 - 15 - 19.
    Op een gegeven moment verviel die 11u fles door het fruit. Die 16u fles verviel later door de groente die ik om 16u gaf en dat werd steeds later want dan kreeg hij een koekje om 15.00/15.30u.

Wat stom dat ik niet meer weet wanneer die flessen vervielen.... Dat je dat zo snel vergeet. Bedenk wel dat de melk nog vol met bouwstoffen zitten en ze die echt nodig hebben!!!

4. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Inderdaad zou ik lekker 180/6 aanbieden. Hier heeft mijn meisje het zelf gedaan, en nog steeds. Ik heb altijd op verzoek gevoed. Daardoor heeft ze tussen 6 en 7 maanden nog op veel flesjes gezeten. Met 7 maanden ging ze van fles 3 steeds minder drinken. Die is er nu af sinds een week of 3. En inmiddels drinkt ze steeds minder van de fles van 12 uur. Die is er dus ook aan het af gaan.

Gewoon kijken dus wat er minder gedronken word en dan die er uiteindelijk af halen. Inmiddels vraagt mijn dochter overigens wel weer vaker om een nachtfles dus als ze te kort heeft overdag haalt ze dat vanzelf in. Wellicht doet jouw kleine dat ook?

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als ze laat staan van een fles kun je de fles gewoon kleiner maken, je hoeft niet perse minder flessen te gaan geven.
    Na 6 maanden is het maximum 800cc zuivel, dat komt neer op 24 schepjes als je alleen kv geeft. Als je ook yoghurt geeft dan telt dat gewoon mee voor het zuiveltotaal.

6. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Hier sowieso nooit 210/7 flessen gegeven, altijd maximaal 200cc eindvolume (met 6 maanden nog afgekolfde bv). Met 9 maanden hebben wij de fles van 15.00 laten vervallen, en vervangen door een tussendoortje met wat drinken. Ook hebben we toen het brood en fles omgedraaid, dus: 12.00 boterham gevolgd door fles.

Wij hebben dat pas met 9 maanden gedaan omdat onze zoon redelijk vroeg kroop en dus alle energie hard nodig had en dat halen ze nou eenmaal uit de melk op die leeftijd. Sta er dus niet raar van te kijken als je meisje er toch weer om gaat vragen (ik weet niet hoe snel ze is met kruipen enzovoort).. en op die leeftijd zou ik liever extra melk geven dan een ander tussendoortje.

7. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    We geven inderdaad ook yoghurt dus dat zal ik dan ook meetellen.
    Ik heb mijn zoontje tot 15 maanden borstvoeding gegeven dus nu bij ons dochtertje gaat het net even anders en dat is toch even wennen.
    Onze zoon at (ondanks de bv op verzoek) ook al snel met ons mee, maar destijds hoefde ik totaal niet na te denken over flessen of hoeveelheden.

Jessie: Ik ben juist niet zo'n voorstander van extra flessen melk als extra tussendoortjes. Ik geef dan liever een bruine boterham of wat fruit, groente, vis oid.

Deel Deze Pagina