180 cc genoeg? Ik kan er niet tegenop kolven!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Druif, 4 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif

Druif Bekend lid

8 jul 2006
    730
    0
    0
    Hoi,

ukkie krijgt bv mee naar het kdv. Ik doe dat op basis van de theoretische berekening gewicht in kg x 150 cc : aantal voedingen per etmaal (5).

Volgens die berekening zou ik hem inmiddels 195 cc moeten meegeven, maar ik kan er gewoon niet tegenop kolven en het wordt steeds erger. Ik werk vier dagen in de week en kolf over de hele dag (incl s avonds thuis) zeker vijf keer. En dan nog moet ik mijn diepvriesvoorraad aanspreken.

Nu hoor ik wel eens dat 180 cc (wat ik uk nu meegeef) al best veel is voor een kindje van bijna vier maanden en dat de theoretische berekening eigenlijk niet klopt. Is dat waar?

Hoe doen anderen dat met hoeveelheden?

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier klopt de berekening in ieder geval niet echt. Eva zou dan rond de 200 moeten drinken, maar ze drinkt echt hooguit 160 uit de fles, meestal maar 140. Ik geef 180 per fles mee, maar dat kan ook omdat ik dat makkelijk kolf op mijn werk en ik zo zeker weet dat ze genoeg heeft. Ze gaat nog niet zolang naar het kdv (2x geweest), dus ze drinkt daar maar 100 nu ofzo. En bij mijn vriend dus rond de 140.

3. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Beste Druif,

hier eigenlijk hetzelfde gedoe, dus ten eerste: herkenbaar!

Ik ben zelf eens gaan kijken hoe de productie over de dag verdeeld is: Als ik alle voedingen zou kolven zou ik kolven:
    7 uur: 280 cc
    11: 140
    15: 140
    19: 140
    22: 140
    Dus dan kom ik aan 840 cc op een dag, maar met het gegeven dat onze kleine vooral 's ochtends dus veel drinkt. Dat is voor een baby van ongeveer 6 kg wel genoeg.
    Maar ik geef 180 cc per voeding mee naar de oppas (op basis van "de" berekening) en dat wordt ook helemaal opgedronken. Dus ik moet steeds "bijkolven" om aan die 180 te komen. Superirritant, vind ik dat! ;) Nu hoorde ik ook dat er voor BV ook wel met 130 ipv 150 wordt gerekend. Dat scheelt ook al weer!

Gisteren had mijn man maar 150 cc in een fles, omdat er per ongeluk wat uitgelekt was. En wat denk je: die kleine vond het prima! Ik denk dat dat later wel wordt ingehaald; dat hoor je vaker.

Dus ik denk zelf, dat het niet erg is als er in een fles wat minder zit dan wat je berekend hebt. Zeker als je net als ik 's ochtends gewoon veel melk hebt.

Wat ik nu zelf heb bedacht om te gaan doen (dus nog niet uitgetest), is om flessen van 140 cc mee te geven (dat is tenslotte wat ik kolf) en dan twee kleine flesjes van 40 cc, voor het geval onze kleine echt nog honger heeft na de grote fles.

Ik vind het trouwens heel knap van je dat je 4 werkdagen kolft. Echt een hele prestatie! Hou vol, hè? Want vooral na 4 maanden vond ik de "live" voedingen nog relaxter gaan. Hier nog maar maximaal 10 minuten per voeding (2 borsten).

Groet, Premama

4. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Mijn kind dronk op die leeftijd ook zoveel, soms nog wel meer (220 ml), ik ben het in een periode van een maand per week ongeveer met 10 ml gaan verlagen tot ongeveer 170 ml, 3x per dag.
    Hoeveel flesjes bv krijgt uk dan?

5. appeltje

appeltje Niet meer actief

Hier had ik dat ook.... 3 x 180 ml, op een gegeven moment had ik echt steeds de Syntocinonspray nodig. In die periode bleef Kevin ook weleens doorslapen als het tijd was voor zijn 3e fles op het kdv. Volgens de leidsters leek hij steeds minder trek te hebben, want hij liet toch wel vaak wat staan. Toen zijn we eens gaan kijken hoe het zou gaan als hij van elke 3 uur drinken naar wat meer mililiters om de 4 uur zou gaan. Dat ging prima.... ik bleek dus iets na te jagen wat mijn lichaam helemaal niet kon. Oké, hij dronk thuis vaak nog wel om de 3 uur, maar kennelijk niet zoveel als ik aan de creche meegaf. Nu krijgt hij 2 x 220 ml mee en dat gaat prima (al laat hij steeds meer staan door de bijvoeding, maar zolang ik het makkelijk kolf geef ik het nog mee)
    Misschien iets om te proberen?

Oh ja, wat je kolft is niet altijd een graadmeter voor wat je kind drinkt. Als ik geen nachtvoeding heb gehad (of een vroege), dan heb ik de eerste kolronde ook makkelijk 300 ml, maar dat drinkt hij denk ik 'live' echt niet op.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    De 2e officiele dag op het kdv vandaag en ze heeft 2x 180ml gedronken! Ze hebben een andere houding gevonden waarin ze wel gewoon uit de fles drinkt. Zoals ze ook aan de borst ligt ongeveer, wil ze echt niet. Vandaag heb ik trouwens 2x gekolfd en heb nu 3 flesjes van 180ml in de koelkast staan!

7. Druif

Druif Bekend lid

8 jul 2006
    730
    0
    0
    Hoi allemaal,

ja, die minister Klink die zich afvraagt waarom vrouwen niet langer bv geven zouden eens een weekje met me mee moeten lopen. Dat zal zijn ogen openen.

Nou, zo te horen moet ik misschien gewoon maar eens stoppen met steeds een beetje meer in de fles stoppen. Ik houd het voorlopig maar even op 180 zoals hij nu is gewend en dan zie ik wel wat er gebeurt. Te horen aan de andere ervaringen lijkt het erop dat hij er misschien best genoegen mee neemt.

8. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Marijn dronk rond de 4 maanden zo'n 160/180. Ik dacht daarna ook dat hij meer zou willen maar nee hoor hij drinkt nu zo rond de 150.

Deel Deze Pagina