Opgelicht.. en nu?

Discussie in 'De lounge' gestart door Achterkantvandemaan, 31 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ik probeer het in een notendop uit te leggen.

Schoonvader is twee jaar geleden overleden. Schoonmoeder is sindsdien verward maar wil dat zelf niet echt geloven. Ofja, ze gelooft het wel maar wil er weinig aan doen.

Nu komt even het lastige voor het moment. Ze is twee maanden geleden opgelicht. Een hele dag heeft ze met de oplichters aan de lijn gehangen en ze heeft werkelijk alle info die ze maar kon geven, gegeven. Bank blokkeerde gelukkig haar rekening na verdachte transacties.

Alle wachtwoorden gewijzigd, alles weer in orde gemaakt voor haar. Nieuw IDbewijs, nieuw rijbewijs, alles nieuw.

Nu is ze zojuist wéér opgelicht. Ze heeft dit keer haar telefoon en Ipad meegegeven aan de oplichters. Ze hebben toegang tot haar bankgegevens, maar dus ook tot alles wat in haar telefoon staat etc.

Mijn man is er nu naar toe om de belangrijkste zaken te regelen: bankrekening blokkeren, provider bellen voor tips aangezien ze haar telefoon heeft meegegeven, en politie bellen voor aangifte en tips.

Maar dan is dit brandje weer geblust. En dan kopen we een nieuwe telefoon en een nieuwe Ipad.. en dan gebeurt het volgende week weer.

Natuurlijk gaat man in gesprek met haar over een veiligere toekomst; mogelijk enkel een betaalrekening en hij haar spaargeld beheren etc.

Ik ben op zoek naar tips. Hoe kan je een vrouw (die verward is) beschermen tegen oplichters? Ze is nu echt een makkelijke prooi. Is er een instantie waar je terecht kan voor zulke zaken?

Aanvullend: ze is eigenwijs, praat niet over gevoelens, kan niet tegen kritiek. Dus het moet wel heel voorzichtig gebracht worden. Na de vorige keer heeft mijn man al aangeboden om haar 'mentor' te worden als het gaat om van alles. Elke keer als ze het niet weet kan ze mijn man bellen. Dat vond ze heel fijn. Maar in de praktijk doet ze dat nooit omdat ze vindt dat ze het zelf moet kunnen en haar kinderen niet wil belasten. Ze is op (heel erg flink) aandringen van ons één keer naar een psycholoog gegaan. Daarna: "zo, daar ben ik nu geweest, nu kunnen jullie er over ophouden".

Het is echt super vers, ik hang net de telefoon op met man, dus sorry voor het misschien onsamenhangende verhaal.

2. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Kan de huisarts je niet helpen om mentor of onder bewind (als dat juiste woord is) te plaatsen uit veiligheid en zorg voor haar. Als ze familie niet wil belasten kan het ook iemand uit instelling/organisatie zijn.

3. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Goeie om ook de huisarts te raadplegen. Daar heeft ze een goede band mee en hij kent het verhaal.

4. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ik vrees dus dat ze niet officieel onder bewind/mentorschap wil. Maar dat is koffiedik kijken hoor.

5. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Dit klinkt meer als wellicht beginnende dementie als dit een tweede keer gebeurt. Ik zou een verwijzing vragen naar ene geriater om eens te kijken of dit onderzocht kan worden.
    Verder kan een huisarts geen bewind etc regelen dit zul je samen met haar moeten bekijken. En evt bijv met maatschappelijk werk moeten overleggen.

Zuul, citroenrasp, Zoe123 en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Zeker via de huisarts jullie zorgen uitspreken. Wij hebben het met mijn tante, en inmiddels zijn wij gemachtigd dingen voor haar te beslissen - en bv ook geldzaken doen wij, ze kan gewoon zelf niet meer op haar rekening, we doen het wel altijd bij haar zodat ze ook ziet wat we doen en niet achterdochtig wordt. Het heeft wel wat voeten in de aarde gehad, maar via de huisarts is het balletje gaan rollen.

Bij tante spelen een paar dingen; ze heeft in het verleden een hersenbloeding gehad waardoor ze moeilijker zelfstandig dingen kon regelen, ze wordt ouder en lijkt nu ook echt dementerend, maar een hele grote factor blijkt ook haar bloedsuiker te zijn - laatst was ze heel erg in de war, achterdochtig ook, aan het schelden, zeer vergeetachtig… en toen bleek haar suiker veel en veel te hoog (verkeerde medicatie gekregen…). Misschien dus een idee om via de huisarts dat soort factoren ook mee te nemen?

7. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Goeie tips, dank.

Bloed heeft ze zelf al laten onderzoeken een paar weken geleden (ze is zich er echt van bewust dat ze verward is sinds haar man is overleden). Kwam niks uit het onderzoek.
    Ze is nog relatief jong, kan natuurlijk (beginnende) dementie zijn, maar wij hebben het idee dat het meer gezocht moet worden in een angststoornis die ze ontwikkeld heeft sinds het overlijden.
    Maarja, zolang ze het zelf niet wil onderzoeken is het heel erg lastig. Lichamelijk vindt ze het niet erg om onderzoeken te ondergaan. Maar zodra ze over haar gevoelens en pijn ivm overlijden moet praten blokkeert ze.

8. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.485
    113
    Kunnen jullie proberen haar te helpen met de bankzaken? En daarbij haar “zakgeld” te geven? Zodat ze nooit grote bedragen heeft? Dit doen we bij mijn oma, vrouw is niet verward of dement, maar ze heeft liever niets in huis. Dan kunnen ze het ook niet stelen zegt ze zelf.
    verder misschien een ring deurbel die jullie kunnen zien? Dat je weet wie er naar binnen gaat?
    Het zal allemaal niet leuk zijn voor haar omdat het haar vrijheid inperkt. Wat ik me goed voor kan stellen. Maar zo is het ook niet fijn.

9. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Wat je dan eventueel kan doen is onder mom van lichamelijk onderzoek naar de geriater. Die kijken ook of er bijv angst of depressie is en zo vaak komt het balletje dan aan het rollen en doen zij weer een verwijzing naar een psychiater en omdat het dan in kleine stapjes gaat lukt dat vaak wel.

10. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ja dit is een goed idee om mee te beginnen. Hopelijk accepteert ze de hulp.

11. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Dank je! Ik ga alle tips naar mijn man sturen. Hij heeft nog een broer en zus, en met z'n drieën zullen ze moeten bedenken hoe nu verder. Maar super fijn als er meegedacht wordt.

12. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Geen iPad meer geven? En gewoon een hele simpele telefoon waar ze alleen maar mee kan bellen? Bankpas in beheer van je man laten houden. En dan bijv wekelijks contant zakgeld geven?

Zuul en Nellie4 vinden dit leuk.
  13. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ja zoiets. Alleen woont ze niet echt in de buurt dus contant geld geven elke week gaat niet. Maar een pinpas met betaalrekening met paar 100 euro kan prima.
    En ik ben ook heel benieuwd of ze van een Ipad af zou zien. Ze gebruikt dat ding wel echt elke dag.

14. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Verward zijn na een overlijden van een dierbare is niet zo gek. Dit kan best een tijd duren.

Ik zou toch echt met haar bespreken dat je alle bankzaken gaat regelen en ze dan ook niks meer in de toekomst op haar telefoon oid hoeft te hebben. Verder misschien een idee om een camera te plaatsen?

Zuul en Syane vinden dit leuk.
  15. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Goed idee, camera!

16. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Een wat verouderde tablet geven die het wel goed genoeg doet maar niet interessant is om te stelen?

Vero0504 vindt dit leuk.
  17. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Of een aantal apps blokkeren op de tablet of telefoon?Evt ouderlijk toezicht installeren op de tablet?Verder eens met de rest, ring/camera deurbel kan al afschrikken alleen dan zou ik wel de app op 2 telefoons installeren als dat kan zodat je man of een ander ook kan zien wat er gebeurd.Als het goed is ,is de limiet voor opname/overschrijvingen aan te passen.Kunnen jullie geen 2e rekening openen waar je een bedrag naar overmaakt voor de boodschappen en dat de rekening voor vaste lasten dan niet meer "bereikbaar"is?Als ze dan ooit de pinpas kwijtraakt is ze niet gelijk een groot bedrag kwijt.

Syane en Achterkantvandemaan vinden dit leuk.
  18. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Wij hadden bij mijn vader destijds ook een ring deurbel geplaatst waar we mee mee konden kijken.
    En ik doe ook zijn bankzaken. Je kan ook de limiet en de app heel laag zetten of het bedrag wat ze met haar pasje op kan nemen heel laag zetten. Ik kijk een paar keer in de week of ik geen verdachte dingen op zijn bankrekening zie.

19. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Het zit hem er niet in wat ze met de telefoon of Ipad doet qua apps oid. Ze wordt gebeld en trapt er dan in. Of zoals vandaag gewoon aan de deur. Een ringcamera zou idd een goed idee zijn.

De vorige keer heeft ze de hele dag met de oplichters aan de lijn gehangen en heeft ze zelfs haar face ID gegeven. Echt waar. Telefoon op speaker en ipad overgenomen en zij op haar dooie gemak met camera haar gezicht van alle kanten opgenomen voor ze.
    Ze gelooft gewoon als mensen zeggen dat ze van de bank zijn/van de politie zijn.

20. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ze gaat dan gerust de hele dag met ze in gesprek tot ze haar zover hebben dat ze haar limiet verhoogt. We moeten dus echt af van die bankrekening en een nieuwe betaalrekening openen met een paar honderd euro. Maar daar voorkomen we dus blijkbaar niet mee dat ze zomaar al haar spullen meegeeft :eek:

Syane en cowgirl80 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina