Hoe warm is het in jullie huis?

Discussie in 'De lounge' gestart door Gewooniemand, 6 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Alles dicht behalve een groot raam op zolder. Tuin op het zuiden dus voor de schuifpui en raam achter heb ik schaduwdoeken gespannen. Echt op het raam. Ook alle gordijnen boven dicht.

Ik kook niet meer binnen maar buiten.

Dan rond 22.00 uur luchten.

In de ochtend alles op tijd dicht. Dat is nu denk ik zo rond 9.15.

2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Thanks!

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Beneden 28.5 graden.
    Boven paar graden minder. Heb folie aan de buitenkant van de ramen geplakt en het is daar zeker 6 graden koeler dan zonder folie. Echt blij mee. Raam zonder folie voelt aan de binnenkant heet aan, die met folie koel.

Duux ventilator gekocht. Was wel aan de prijs maar wat en superding zeg. 25 windsterkte en draait zowel van links naar rechts als naar boven en beneden. Heerlijk stil en verkoelend. Neem hem s avonds mee naar boven en heb nog geen enkele nacht wakker gelegen van de warmte.

Gewooniemand en citroenrasp vinden dit leuk.
  4. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw

Hier koelt ook de zolder het hardste af. Maar die is binnen notime ook weer enorm heet zodra de zon er op staat. Ik heb het idee dat de warme lucht van zolder naar beneden trekt zodra ik de ramen open zet. Ik heb er al een dik gordijn hangen maar daar trekt het langs. Het wordt hier boven aan het einde van de dag steeds 28, beneden 26. In de ochtend is het dan afgekoeld naar 26/24.

Ik vind het ook tot 26 graden wel te doen. Daarboven wordt het klef benauwd.

Gewooniemand en bosi333 vinden dit leuk.
  5. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Voordat ik rolluiken had, had ik van die folie op een strook dunne stof geplakt. Mijn ramen gaan naar binnen open, dan deed ik die stof om het raam en het raam dicht. Werkte perfect. Eerder plakte ik de folie ook op Het raam maar ik werd zo gek van die taperesten steeds.

6. meis1987

meis1987 Fanatiek lid

13 dec 2011
    2.440
    372
    83
    in een huis
    Nu 26 vanavond weer 29.5 beneden.
    Boven warmer.

Overdag alles dicht. Snachts alles open zoveel mogelijk. Kids hebben een ventilator op de slaapkamer en wij ook nog een mobiele airco. Uurtje voor naar bed aan en dan timer op een uur. Val dan lekker in slaap.

7. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.381
    21.758
    113
    Heb al een tijdje niet gemeten maar het voelt redelijk fris, denk rond de 24 graden.
    Over een paar dagen wordt het weer wat warmer volgens het weerbericht (rond de 38 graden), dus we zullen zien.

8. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Als je geen geld of zin hebt om dure airco's of aircoolers aan te schaffen, is het ook mogelijk om zelf een aircooler te maken. Een gewone ventilator en een kom met ijsblokjes. De ijsblokjes voor de fan zetten en de lucht die erlangs gaat wordt gekoeld. Het werkt alleen "plaatselijk", maar je kunt het b.v. gebruiken als je in de keuken bezig bent of als je even wilt afkoelen in een stoel met een boekje. Buiten in de schaduw is het ook lekker. In plaats van blokjes kan je ook twee plastic flessen met water invriezen en die voor de fan zetten (wel een theedoek oid eronder zetten voor de condens)

Verder (na jaren en jaren ervaring met lange warme periodes)
    1. 's morgens vroeg opstaan (ik staat tussen half zes en zes uur op). Alle ramen en deuren opengooien. Binnen de kastdeuren ook opendoen, want daar blijft de warmte hangen. Met een binnen en buitenthermometer kijken of er nog steeds verschil is. Zodra het buiten bijna net zo warm is (of liever nog een half graadje koeler) dan binnen. Alles potdicht doen. Niet alleen de ramen, deuren, maar ook gordijnen, rolluiken en alles wat schaduw buiten geeft. Nog voor de zon erop komt.
    's Avonds pas laat alles weer opendoen en echt controleren of de Temperatuur buiten lager is. Een beetje tocht voelt misschien iets koeler maar kan juist warmte binnen brengen.
    2. Buiten koken. Eenpitsmaaltijden. Veel salades e.d.
    3. Vaak koel douchen, droog deppen niet wrijven!
    4. Een natte zakdoek of theedoek in je nek
    5. Als je huishoudelijk werk doet een nat T-shirt aan.
    6. Er zijn speciale koelmatrassen. Ik heb ze zelf nooit geprobeerd, maar gehoord dat ze goed werken
    7. De benedenverdieping van een huis is vaak koeler dan boven. Beneden slapen. Matras op de grond is vaak nog koeler.
    8. Als je een stenen vloer hebt, vaak moppen en op blote voeten lopen.
    9. 's Avonds de tegels buiten, of het balkon sproeien
    10. Buiten zitten in de schaduw met je voeten in een bak water bij gebrek aan een zwembad.
    11. Vroeger ging ik vaak heel lang boodschappen doen bij de Lidl waar het zomers berekoud is, maar nu vermijd ik dat, misschien volgend jaar weer. Als je dan weer buiten komt is het gewoon heerlijk om even warm te worden.
    12. 's morgens vroeg lang buiten zwemmen. Niet in en uit het water maar "baantjes" trekken waarbij je zoveel mogelijk onder water bent. Het werkt zeker nog een uur of twee door als je daarna meteen naar huis gaat en niet in de zon gaat zitten of lopen.
    13. Yoghurt eten/drinken. Het verfrist meer en langer dan ijs of gekoelde dranken.
    14. Af en toe met de plantensproeier over je hoofd en gezicht sproeien
    15. Als je de ruimte hebt en liever buiten bent dan binnen: Onder de tuinslang buiten "douchen" (IN DE SCHADUW). De buren keken in het begin gek, toen ze met mijn kleren onder de tuinslang zagen, maar nu doen ze het zelf ook als ze ergens warm en bezweet van terugkomen. Badhandoek bij de tuindeur en als je niet in natte kleren wilt blijven rondlopen de boel meteen aan de lijn.
    16. Geen schaduw in de tuin of op het balkon: Maak tenten tussen waslijntjes, elke meter schaduw helpt
    Ik hang b.v. aan de buitenkant van het bovenbalkon een lang stuk stof, zodat er geen zon op onze buitendeur komt. Die is van aluminium en warmt flink op in de zomer.
    17. En misschien het allerbelangrijkste: Je niet druk maken over onbelangrijke dingen.
    Keep cool!;)

NiVa0230, citroenrasp en breister vinden dit leuk.
  9. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Hier is het nu 32.5 graad. Begin er aan te wennen
    . Boven zelfs 34 graden.

Sta smorgens 7 uur op. Doe huishouden, eten voorbereiden , hond uitlaten etc. Middag lekker ontspannen en zwemmen en tegen 7 uur pas avond eten en daarna genieten in de tuin die begint af te koelen.

Man werkt in de koelcel. Daar is het 2 graden. Hij heeft er wel veel last van. Raakt zo ook nooit gewend.

Zitten beneden met 4 waaiers. Airco is geen optie. Zoon heeft astma en gegarandeerd geeft dit problemen. Merken we op vakantie ook altijd in huisje of hotel. Slaat meteen op zijn longen. Zelf krijg ik migraine aanvallen van de schommelingen buiten naar binnen. ( In auto voel ik het ook maar daar moet airco echt aan )

Rolluiken dicht en meer kunnen we niet doen

10. Roodborstj

Roodborstj Actief lid

17 mei 2020
    274
    265
    63
    Vrouw
    Beneden 27°

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Nu is het 26,5 beneden.

12. Ongeduldig90

Ongeduldig90 Bekend lid

25 okt 2019
    727
    752
    93
    Vrouw
    Koel douchen? Juist warm! Dan kan je lijf de warmte veel beter kwijt. Verder goede tips!!

13. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Woonkamer nu 33

14. Nougat

Nougat Fanatiek lid

27 mei 2018
    2.956
    1.293
    113
    Nu nog warmer beneden 31,5 graden. Ben er echt klaar mee.

15. Nougat

Nougat Fanatiek lid

27 mei 2018
    2.956
    1.293
    113
    Pfff nog warmer als hier. Heb je een ventilator aan ofzo? Hier wel, geeft iets aan verkoeling.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Oh pff. Hoe houd je het vol? Ik zit hier te smoren en het is hier "pas"27.5

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    4 stuks. Rolluiken dicht. Deur dicht. Ramen dicht . Niks helpt . Lijkt wel sauna hier.

18. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    33.5 ondertussen. Overal om mijn heen ventilators

Bijgevoegde bestanden:

19. Nougat

Nougat Fanatiek lid

27 mei 2018
    2.956
    1.293
    113
    Dat is echt balen. Nog even volhouden denk ik bij mezelf, dan koelt het weer wat af. En hopelijk wordt het niet nog vochtiger na de buien die beloofd zijn.

20. Nougat

Nougat Fanatiek lid

27 mei 2018
    2.956
    1.293
    113
    Ik zit bijna bij de ventilator op schoot :)

NiVa0230 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina