Hoe warm is het in jullie woonkamer?

Discussie in 'De lounge' gestart door Brunette, 22 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TmvD

TmvD Bekend lid

10 jan 2013
    795
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hier als we er niet zijn/in bed liggen staat hij op 17,5. Als het niet te koud is buiten blijft hij overdag als we thuis zijn eerst ook op 17,5. Als we het te fris krijgen dan gaat hij overdag naar 18,5/19 en meestal rond 18.00 gaat hij op 20.

2. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Jeetje...nou ik vind het echt niet lekker onder de 20,5! Dat vind ik echt te kil en loop ik constant rond met koude voeten en een koude neus!

Mag het graag in mijn eigen huis lekker behaaglijk hebben!

Bij mijn oom en tante is het ook altijd zo kouelijk...brrr, trek altijd een dikke trui aan als we daar naar toe gaan.

3. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector

Dat vraag ik me ook af!

4. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Overdag en 's nachts 21 graden

5. Pinokkio89

Pinokkio89 Niet meer actief

's nachts 19,5 en overdag 21 ^^

6. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Nacht rond de 18/19. Overdag 21/22.

7. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    21 graden als we thuis zijn. 's Nachts gewoon laag, dan draai ik hem op 13 of zo, kouder dan 16 wordt het toch niet. Als we weg zijn zet ik hem op 15/16 graden.

8. Debbebbie

Debbebbie Lid

21 jan 2013
    15
    0
    0
    My Little Pony's uit jaren 80 verhandelen, opknapp
    Montfort
    Nacht 15 graden en overdag 20,5. Dit puur voor de kleinde anders stond deze op 19 graden.

9. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Nee we krijgen elk jaar terug.
    Het is niet dat we de hele tijd van 18 naar 20 gaan en weer terug. Het is misschien 2 keer op een dag dat ik hem hoger zet en dan zet ik hem 1 a 2 uur later weer lager.
    Nu staat hij op 20 graden en dat blijft hij tot vanavond een uurtje of 20.00 uur.
    En net wat ik al zei als het koud is dan zet ik hem hoger.
    Ook hebben we de zon pal op de woonkamer staan, dus dat scheelt ook.

10. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Hier overdag 19 graden, als we thuis zijn, anders terug naar 17.
    'sAvonds 20 graden en 's nachts 15/16 graden.
    Had altijd de temp op 21 maar nu zijn de rekeningen beduidend later én je went eraan om een graadje lager te zetten. In het begin had ik het echt koud.
    Hier nog een interessante link
    Bespaartips verwarming | Milieu Centraal

11. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland

Cv vaker laag zetten bespaart
    's Nachts lager bewezen effectief
    Onderzoek heeft laten zien dat huishoudens energie besparen als de kachel 's nachts omlaag gaat. Hoeveel graden lager optimaal is, hangt enerzijds af van het bouwjaar, anderzijds van de buitentemperatuur.
    Bouwjaar 1994 of later: kachel 's nachts 2 tot 4 graden lager
    In huizen met goede isolatie (dat is meestal het geval in huizen 1994 of later) is het slim de thermostaat 's nachts met 2 tot 4 graden Celsius te verlagen. Gaat de kachel voortaan 's nachts 3 graden omlaag, dan scheelt dat gemiddeld 10 procent gasverbruik per jaar. Bij 1.300 m3 per jaar, scheelt dat 85 euro (prijspeil 2012/2013).
    Als het vriest is het beter om de thermostaat maar 1 of 2 graden te verlagen. Nog lager bespaart wel meer energie, maar heeft als nadeel dat opwarmen dan vervelend lang duurt. Flink stoken om de opwarmtijd in te korten, is geen goed idee: dat doet de gasbesparing deels teniet, onder meer omdat de ketel bij extra hard stoken in verhouding veel gas verbruikt (lager rendement).
    Bouwjaar voor 1994: 's nachts 5 tot 7 graden omlaag
    Huizen gebouwd voor 1994 hebben doorgaans matige tot slechte isolatie. Daar kan de thermostaat 's nachts (vanaf een uur voor het slapen gaan) 5 tot 7 graden Celsius omlaag. In de ochtend opwarmen kost wel energie, maar niet zoveel als er nodig zou zijn om de hele nacht het huis op temperatuur te houden: dat kost erg veel gas vanwege de grote warmteverliezen van slechter geisoleerde huizen. Netto is er dus winst: 's nachts 5 tot 7 graden lager zetten, scheelt gemiddeld 20 procent op het gasverbruik (bij 1.300 m3 gasverbruik komt dat neer op 170 euro; prijspeil 2012/2013).
    Dat goed geïsoleerde woning minder besparen komt doordat ze warmte beter vasthouden. Het kost veel minder energie om een goed geïsoleerde woning op temperatuur te houden dan een slechter geïsoleerde woning. In een goed geisoleerde woning levert temperatuurverlaging dus minder energiebesparing op.
    Helemaal uit? Liever niet
    De verwarming in matig tot slecht geisoleerde huizen 's nachts helemaal uitzetten, bespaart nog meer. Maar dat heeft een groot nadeel: het huis kan dan te vochtig worden (vocht slaat neer als de lucht afkoelt). Dat is nadelig voor de gezondheid, onder meer omdat vocht schimmelgroei en huisstofmijt bevorderen. Bij vorst is de luchtvochtigheid doorgaans lager, waardoor geen vochtproblemen ontstaan als de cv uit zou gaan. Maar dan is er een andere reden om de cv aan te houden: om bevriezing van de leidingen tegen te gaan.

12. Lexxie

Lexxie Fanatiek lid

16 jun 2012
    1.666
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wow! Heb niet alle reacties gelezen, maar bij ons staat dag en nacht de vloerverwarming aan op 21,5.
    Verder hebben we heel de dag de open haard aan. Het is bij ons dus echt warm in huis, in de avond vaak rond de 26 graden. Warm maar erg lekker :)

13. Mira85

Mira85 Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.664
    0
    36
    In het mooie Brabant
    Hier is het´s nachts 13 graden, overdag als we weg zijn 15 graden en als we thuis zijn 17,5 of 18 graden.
    We moeten het erg koud hebben willen we hem hoger zetten overdag en anders gewoon een fleecedeken erbij pakken of een extra trui aantrekken, werkt voor ons prima :D

14. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Lager dan wat?
    Lager dan de temperatuur overdag?

15. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier staat de thermostaat snachts en als we niet thuis zijn op 15 graden. Als we thuis zijn staat ie op 20 graden, mocht het zo koud zijn asl de afgelopen week staat ie als we thuis zijn op 21 graden.

Van april-okt staat de thermostaat op 15 graden standaard...dan is het warm zat in ons huis zonder kachel.

16. Chaii

Chaii Niet meer actief

24 graden, snachts alles uit alleen in de badkamer op 22 voor mijn pasgeboren dochtertje die verschoon ik daar snachts.

17. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    hier staat hij vaak op 22 graden, vloerverwarming door het hele huis en de boven verdiepingen.... en verwarming op de kinderkamers staat iets open... in de serre hebben wij een gashaard die nu ook lekker aan is! heerlijk! savonds zet ik alles op 19 graden...

18. llkh1984

llkh1984 Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.417
    1
    0
    NULL
    Den Haag
    20,5 graad, soms ff omhoog naar 21/21,5.
    Alleen pak liever een dekentje dan de verwarming hoger als het koud is.

Xx

19. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.183
    113
    Brabant
    Snachts:15. Met boven alleen in de badkamer aan en op de kamer vd jongste. Bij ons staan beide ramen lekker open!!

S ochtends gaat hij naar 17.5 en als ik terugkom van schoolspits gaat hij naar 18.5 en gaan we weg dan gaat hij weer lager.
    Heel soms gaat hij hier hoger, maar dan moet ik wel stilzitten anders leg ik her loodje

20. Within

Within Niet meer actief

Koud, kachel werkt niet helemaal zoals het zal moeten.

Deel Deze Pagina