fybromalygie , reuma en zwanger

Discussie in 'Gezondheid' gestart door wolliewobbel, 12 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wolliewobbel

28 okt 2008
    68
    0
    0
    hallo
    ik heb fybromalygie(weke dele reuma ) en atrose

11 jaar gelden is mijn zoon geboren was ook een zware zwangerscahp toen kon ik na 6 mnd niet meer lopen van d e pijn in gewrcihetn
    we wisten dat er een kans bestond dat dat weer zou gebeuren

maar ben nu bijna 3 en halve mnd zwanger
    en kan bijna niet meer lopen van de pijn in mijn rug knieen en heupen en daarbij nog misselijk overgeven niet veel kunnen etenof drinken
    en verschikkelijke buikpijn

buikpijn komt volgens arts door liteken weefsel van de keizersnee 11 jara gelden en van de opartie in aug 2008

de kans is groot dat ik totale bed rust gaat krijgen
    loopt echt krom vban de pijn kan niet op mijn rug liggen niet op mijn rechter heup zo`n pijn doet het
    en sinds vanmoregn begin mijn linker heup ook zeer te doen
    kan hele kleine stukje lopen

heb nog een lange tijd te gaan
    daar maak me best wel zorgen over

nu vroeg ik me af of er mischien nog meer mensen zijn die reuma hebben en zwanger zijn
    en hoe hun zwangerschap verloopt

groetjes wolliewobbel

2. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0
    Hoi Wolliewobbel!

Ikzelf heb fibromyalgie en de ziekte van Hashimoto (is een schidlklierafwijking). Voor mijn zwangerschap kon ik zowat niks van de pijn, maar gek genoeg heb ik sinds ik zwanger ben bijna nergens last van :) . Wel heb ik ook last van mijn heupen als ik in bed lig, dat is wel vervelend, want daardoor slaap ik slecht. Ook ben ik wel snel moe.

Ik heb ook erg last van het lidteken van mijn keizersnede van 6 jaar geleden. Als je fibromyalgie hebt, is alles toch wat gevoeliger, dus wie weet komt het daar door.

Heel vervelend voor je dat je zo veel klachten hebt, ik weet hoe het voelt...ik wens je dan ook heel veel sterkte de komende tijd.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Helemaal goed! Voel me beter dan voor de zwangerschap en dat zonder medicatie!
    Heb wel last van bekkenklachten, maar als ik rustig aan doe, gaat het.

4. Guppiebe

Guppiebe Actief lid

10 nov 2008
    119
    0
    16
    Vorig jaar heeft een reumatoloog ook diagnose fybromyalgie gesteld bij mij (ben er zelf alleen niet zeker van) en fysio vindt ook dat ik hypermobiele gewrichten heb. Heb hier voor de zwangerschap altijd veel last van gehad, en had me ingesteld op erg veel pijn tijdens zwangerschap, maar ik moet zeggen dat het vrij goed gaat. Wel ben ik vrij snel minder gaan werken ivm bekken klachten, en op het laatst maar 4 uur per dag, dat scheelde enorm. Nu heb ik verlof en met nek en schouders gaat het eigenlijk beter dan ooit. Wel last van beide handen, maar dit komt ook door vocht vasthouden. En het bekken wat ooit lastig is maar eigenlijk mag ik zeker niet klagen. Hier en daar wat aanpassen en daardoor gaat het gelukkig misschien nog wel beter als voor zwangerschap met toen lading pijnstillers! Zou toch iets met hormonen te maken kunnen hebben is mij gezegd.

Sterkte en wat rot dat jij deze opleving niet mee mag maken!

5. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0
    Ik ben er van overtuigd dat het met hormonen te maken heeft. Ik heb ook altijd veel meer pijn rond mijn ongi.

6. wolliewobbel

28 okt 2008
    68
    0
    0
    hallo

dank je wel voor de reackties

nee de opleving mag ik jammer genoeg niet meemaken
    :cry:
    vandaag bij de reumatoloog geweest

en heb een acute reuma aanval :cry: erboven op gekregen
    mijn knie is zwaar onstoken en hellemala dik zit vol vocht

kon geen medicijnen krijgen tegen de pijn en onstekingen
    odmat deze schadelijk zijn voor de baby

moet het rustig aan doen en veel rust nemen

reumatoloog wees er wel op dat ik in het ziekenhuis moet bevallen en ze me echt goed onder controle moeten houden

moet nu ook regelmatig terug naar reumatoloog

hoorde ook vandaag vcan veel mesnen met reuma dat ze toen ze zwnager waren zich veel beter voelde

alleen ik krijg het omgekeerde

dank je wel voor d e reackties

groetjes

7. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0
    Balen joh! Met die pijn kan een zwangerschap lang duren...

Neem inderdaad je rust en zorg goed voor jezelf. Ik hoop dat het op den duur een beetje beter met je gaat...

Sterkte in ieder geval.

8. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

18 mei 2007
    575
    1
    18
    Vrouw
    Gelderland
    Ik heb ook fibromyalgie en met mijn eerste zwangerschap vooral de laatste maanden erg veel last van bekkeninstabiliteit gehad. Dat was pas anderhalf jaar na de bevalling weer weg, door middel van mensendieck, fysiotherapie en inmiddels is dat overgegaan in medische fitness.
    Nu ben ik weer zwanger en ik ben gelukkig veel sterker dan de vorige keer, door al dat sporten. Ik weet natuurlijk niet hoe dat straks met de laatste maanden gaat, maar probeer het sporten zo lang mogelijk vol te houden. Wie weet helpt het wat. Verder is het inderdaad een kwestie van hormonen, ik heb nog een hele tijd alleen rond de menstruatie last gehad.

Wat naar joh, dat je er nu al zoveel last van hebt! En dan moet je nog een half jaar! Veel sterkte gewenst!

9. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

Jeetje, wat balen zeg. Ik behoor zelf wel tot de gelukkigen, heb tijdens mijn zwamgerschap weinig tot geen last van mijn reuma, Ik zie wel heel erg op tegen de periode erna, toen kreeg ik vorige keer een hele zware terugval....
    Ik wou dat ik altijd zwanger kon zijn....

Sterkte ermee!

10. Pukje

Pukje Lid

13 feb 2009
    21
    0
    0
    Secretaresse
    Ergens in de Kempen
    Sterkte Wolliewobbel! Maakt het er niet lichter op he :-S Doe rustig aan en probeer ook afleiding te zoeken met lezen, filmpje of wat maar rustig en ontspannen je zinnen verzet. Dan focus je je zo min mogelijk op de pijn en narigheid. Veel meer advies kan ik je ook niet geven :( Hou vol, je krijgt er iets prachtigs voor terug!

Ik heb ook fybro, mijn schoonmams eveneens en die voelde zich juist kiplekker tijdens de zwangerschap :)
    Eerst maar eens zwanger zien te worden en dan zie ik wel weer maar ik zie er niet tegenop. Kome wat kome moet en ik zie het wel. Ben net afgekickt van de triptyzol en dat was zo'n hel dat ik, nu ik weer wat stabiel ben, het gevoel heb dat ik de hele wereld aankan! :)

Overigens, het enige waar ik tegenop zie is misselijkheid! ENG! ;)

Liefs Puk

11. sanneke78

sanneke78 Lid

21 okt 2008
    95
    0
    0
    jeetje wat een hoop reacties! Ik wist niet dat er zoveel mensen met reuma op het forum zaten? Er loopt ook ergens een draadje met zwanger willen worden met medicatie (sinds oktober) daar zijn ook al 4 meiden bij met reuma.

Ook het forum van www.reumaforum.nl heeft een eigen pagina met zwangerschap en reuma met erg veel informatie. Ik heb vandaag net alles doorgelezen omdat ik net weet dat ik zwanger ben.

Weet iemand van jullie of je met reuma en sulfasalaside mee mag doen met moeders voor moeders? Zelfs de reuma consulent wist het niet, ze gaan het nu voor me uitzoeken.

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ze filteren het hcg eruit he! Als je aan de ab bent, mag je ook meedoen.

Je mag trouwens niet meer dan 2 gram per dag sulfa, wist je dat?

13. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

15 jan 2009
    2.196
    0
    0
    Hoi,

Wat rot voor je dat je je zo slecht voelt! :( Ik leef met je mee...

Ik heb zelf ook fibro. Ik heb wel veel last van mijn schouders rug en armen, vooral veel spanning (misschien onbewust).
    Maar zo veel last en pijn als jou heb ik zo te lezen niet.

Sterkte!
    liefs
    mamatoB

14. wolliewobbel

28 okt 2008
    68
    0
    0
    dank je wel voor de reackties

sidns gisteren is mijn ander knie ook ontstoken geraakt :(
    en kan ik met moeite mezlef voortbewegen
    heb vanacht totaal niet geslapen van de pijn

ik doe het rustig aan en doe alles in etapes
    gata het niet dan neem ik rust
    het is niet echt makelijk
    ik probeer positief te blijven maar dat is soms echt moeilijk

straks naar de verloskundige krijg een echo
    en heb een helleboel vragen voor haar

heb alles opgeschreven wat we willen vragen
    en wat me dwars zit

maak me best wel zorgen

ik laat weten hoe het bij dde verloskundige is gegaan
    nogmaals dank je wel voor de reackties

groetjes wolliewobbel

15. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    sterkte meid

ik heb zelf een ernstige b12 tekort en hieruit komt dan weer fybriomalygie of andersom ben je hierop wel eens getest?
    het komt echt heel vaak voor!
    b12 krijg ik nu 1x per maand een injectie voor, hier voel ik me goed bij

bij mijn eerste zwangerschap had ik veel minder pijnen dan normaal dus laat mij maar zwanger zijn

helle veel sterkte meid

16. Pukje

Pukje Lid

13 feb 2009
    21
    0
    0
    Secretaresse
    Ergens in de Kempen
    Sterkte Wolliewobbel, ben benieuwd hoe het gaat!

liefs :)

Deel Deze Pagina