Ik doe koud met babyshampoo en alleen een beetje droogknijpen/drukken in een handdoek, liggend drogen.
Op wolprogramm met fijnwas middel.. De kunst van wolprogramma is dat de machine niet ronddraait met wassen maar soort half op en neer draait.. Hierdoor wordt je was zeg maar geschdt.. Juist van dat ronddraaien en telkens weer neer vallen gaat de stof in elkaar zitten. Ik droog het gewoon op een hanger..
Ik was eigenlijk zijde met babyshampoo (van thuis meegekregen), en doe nu de weinige wollen dingen die we hebben ook daarmee (m.n. vestje van mezelf en dl's pyjama - sowieso niet de moeite voor de wasmachine). Heb hier al 3 soorten wasmiddel staan (wit, kleur en zwart) en vind het onnodig een 4e soort wasmiddel te gaan kopen daarvoor.
Mijn wolprogramma centrifugeert trouwens gewoon op 1200 toeren? Komt er altijd goed uit.. 1 x een wollen sjaal per ongeluk in de gewone was gegooid op 1200 toeren maar dus wel dat de trommel helemaal ronddraait, en toen was hij wel kort geworden.
Precies dit en een speciaal wolwas middel en maar héél weinig wasverzachter. Ligt aan je toerental denk ik, 1400 is veel te hoog.
Ik was alles op Wol was, net weer een lading gedaan. Ik zet hem op 1000 toeren en nu koud, anders wel op 30 graden maar ik weet niet of mijn machine dan mrt koud of 30 graden spoelt. Met een goede kwaliteit wol wasmiddel (sheepish grins) Waarom was je met zout? Heb je daar een onderbouwing voor?
Dat ligt er dus aan of je machine op 30 graden met lauw warm of ijskoud water spoelt. De temperatuur wisseling zorgt voor krimp. Wol kan zelfs in de kook, als je het verft bijvoorbeeld maar dan moet je het vanaf koud aan de kook brengen en af laten koelen, absoluut niet grote schommelingen. Vandaar dat je wol dus wel op 30 graden zou kunnen wassen als de spoel fase ook lauw is. Ik weet dat bij mijn machine niet zeker en heb teveel wol om het te durven verzieken. Van wrijving krimpt het soms ook. Overigens heb ik pas 1x een romper gekrompen toen hij per ongeluk door manlief in de gewone was belandde.
oke...het toerental dus Goed om te weten!! ga ik natuurlijk vanaf nu proberen, Waarom met zout? Wol kan eigenlijk niet goed tegen zeep, mij is altijd geleerd wol met zout te wassen en dat gaat al jaren goed, maar niet meer in deze machine....maar dat ligt dus waarschijnlijk aan het toerental. bedankt dames!