Ouderschapsverlof en kinderopvangtoeslag?

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by syllix, Oct 17, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. syllix

syllix Lid

Jul 7, 2009
    36
    0
    0
    Weet er misschien iemand of je recht hebt op kinderopvangtoeslag wanneer je ouderschapsverlof hebt?

Ik heb twee kinderen en heb nu ouderschapsverlof voor een kind, maar allebei mijn kinderen gaan naar het KDV. Op mijn verlofdagen ben ik bezig om een opleiding af te ronden.

2. Firstbaby

Firstbaby Fanatiek lid

Jun 25, 2007
    1,996
    0
    0
    Werk je deeltijd? Of heb je volledig ouderschapsverlof?

3. september08

september08 Fanatiek lid

Oct 20, 2008
    3,356
    4
    38
    Goh.. nooit over nagedacht..
    Ik heb de maand december geheel ouderschapsverlof, moet ik dat kdv zelf betalen? Kan toch niet voor een maand opzeggen??!
    Lees dus even mee..

4. Devero

Devero Actief lid

Dec 5, 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Volgens mij heb je gewoon recht op kinderopvangtoeslag, zolang je deeltijd werkt... Werken is voor zover ik weet de enige voorwaarde om de toeslag te krijgen, er is mij niks bekend over een minimaal aantal uur. Maar het kan ook zijn dat ik niet goed op de hoogte ben.

Hoe het zit als je volledig ouderschapsverlof hebt, weet ik eigenlijk niet...

5. Towser

Towser Fanatiek lid

Aug 9, 2009
    1,222
    1
    0
    Gelderland
    Het is nu nog zo, dat je, als je in een kalenderjaar ook maar 1 uur hebt gewerkt, je gewoon toeslag kunt krijgen voor de maximale 230 uur per maand, het hele jaar lang dus!

6. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    En..als je ouderschapsverlof hebt, heb je nog altijd gewoon een dienstverband. Ik zie dus geen probleem.

7. syllix

syllix Lid

Jul 7, 2009
    36
    0
    0
    Bedankt voor de reacties!

Ik heb dus volledig ouderschapsverlof, maar de kids gaan wel een dag naar de opvang en ik begon me ineens zorgen te maken dat ik niet ineens de kinderopvangtoeslag zou moeten terugbetalen.

Denk dat ik toch ook nog maar de belastingdienst even ga bellen. Laat wel even weten wat ze te zeggen hebben.

8. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,307
    2,591
    113
    zou het eerlijk gezegd een beetje vreemd vinden .
    Als je ouderschapsverlof neemt is dat om bij je kind te zijn. Anders zou het geen ouderschapsverlof heten neem ik aan.
    Dus als je ze dan naar het KDV brengt is dat toch je eigen keus
    Als je dit jaar wel gewerkt hebt is dat dit jaar nog voldoende maar in 2012 dus niet lijkt me

9. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    1,094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe het dit jaar gaat weet ik niet, maar volgend jaar is de toeslag alleen nog over de uren van het kleinste arbeidscontract van de ouders en daarbij houden ze ook rekening met ouderschapsverlof en zo.
    Kon je met de baas niet iets anders regelen voor je studie?

10. Firstbaby

Firstbaby Fanatiek lid

Jun 25, 2007
    1,996
    0
    0
    Als je volledig ouderschapsverlof neemt, dan krijg je per uur ouderschapsverlofkorting. Heb je dan ook nog recht op kot?

11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,421
    36,288
    113
    Dat vraag ik mij dus ook af. Ik wil als alles goed blijft gaan, een paar maanden volledig ouderschapsverlof opnemen. Ik kan dan echter niet het kdv van de oudste 2 tijdelijk stopzetten oid. En 3 maanden die rekening zelf helemaal betalen terwijl ik dus geen inkomen heb door het volledige ouderschapsverlof is ook geen optie.

Dan wordt fulltime ouderschapsverlof opnemen dus eigenlijk onmogelijk gemaakt als je nog oudere kinderen hebt die gebruik maken van een bso of kdv. Je kunt immers niet een paar maanden opzeggen.

12. zo79

zo79 Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    3,925
    0
    36
    Als je ouderschapsverlof opneemt blijft je dienstverband gewoon in stand. Je hebt dan ook gewoon recht op kot, óók als je volledig ouderschapsverlof opneemt.

13. zo79

zo79 Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    3,925
    0
    36
    Dit staat er in de nota van toelichting:

"Bij werknemers is het aantal gewerkte uren gelijk aan de (overeenge-komen) arbeidsduur. Bij ziekte, bijscholing, vakantie, een deeltijd WW-uitkering of ouderschapsverlof wijzigt die arbeidsduur niet. Die omstandigheden hebben dan ook geen invloed op het aantal gewerkte uren en dus ook niet op het recht op het aantal uren kinderopvangtoeslag van de werknemer op grond van de urenkoppeling. Ook voor zelfstan-digen zal de Belastingdienst/Toeslagen bij beoordeling van de kinderop-vangtoeslag hiermee rekening houden."

Voor het gehele besluit en de nota van toelichting:

Besluit Kinderopvangtoeslag | Besluit | Rijksoverheid.nl

14. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,421
    36,288
    113
    @zo79: ok, dat had ik dus zelf kunnen opzoeken haha, maar bedankt! Dat scheelt weer stuk moet ik zeggen.

Share This Page