Mijn kleine mannetje is net 1 jaar geworden (de tijd is omgevlogen ). Nu wilde ik eens even horen bij andere mama's hoe het zit met het eetschema van hun kindjes? Bij mijn zoontje is het nog als volgt: 7u: fles melk 240 + 8 (niet altijd leeg) 8u/8u30: boterhammetje 11u30: groentenpapje (geplet) 16u: Nestlé puddinkje en wat water 17u30/18u: boterham en wat water 19u: fles melk 180 + 6 Tussendoor geef ik hem al eens een koekje (Betterfood). Is dat een beetje oké zo?
Hou je vast, want het Belgische schema gaat heel wat opmerkingen krijgen vanuit Nederland Vanaf een jaar liet ik het schema voor wat het was, en at ze gewoon wanneer wij aten. Twee dingen die me al meteen opvallen: - Waarom nog groenten pletten? Stukjes kunnen al prima. - Geen fruit?
Bedankt voor de waarschuwing Shakes . Fruit krijgt hij soms ook tussendoor ja (was ik vergeten te zeggen). Fruit is bij hem altijd een probleem geweest, niet verteren, braken,... Op advies van de ka ben ik dus nog altijd voorzichtig daarmee. Ik plet inderdaad nog zijn groentjes omdat hij nog maar 2 tandjes beneden en 1 boven heeft en daardoor moeite heeft om dat allemaal te verorberen (hamstert in zijn wangen en slikt niet door). Brood en koek enzo lukt wel, dus brokjes op zich zijn geen probleem, ik "help" hem gewoon nog wat met zijn groentjes. Nu moet ik wel toegeven dat ik ook wil toewerken naar hoe jij het zegt en hem wil laten eten wanneer wij eten. Helaas is in het verleden al vaak gebleken dat hij nogal een gevoelig maagje heeft en ik ben een beetje bang om hem te gaan overbelasten...
Als hij moeite heeft met fruit, kan je proberen het eerst te stomen. Appel, peer etc leent zich daar heel goed toe. Dat maakte destijds dat mijn dochter het ook beter kon verteren. Want het lijkt me nog steeds gezonder om hem dat te geven, dan elke dag pudding. In plaats van die pudding zou je bijvoorbeeld ook Griekse yoghurt kunnen geven. Heel lekker, en bomvol goeie vetten voor je kindje.
O en vergis je niet: zelfs zonder tanden kunnen die kleintjes heel wat kauwen hoor. Een stukje gestoomde wortel is veel zachter dan een boterham, dus als hij dat laatste kan eten, kunnen stukjes groenten zeker ook wel.
Inderdaad. Onze dochter kreeg haar eerste tandje pas toen ze één jaar was, maar at vanaf een half jaar haar eten in stukjes. Ging prima! Ik heb even in een oud topic een voorbeeld opgezocht van wat onze dochter rond één jaar at: BV Boterham met boter, banaan BV Boterham met boter en jonge kaas, beetje gebakken ei, halve boterham met appelperenstroop, thee erbij BV Druiven en water Tomaat, komkommer, bloemkool, knolselderij, gebakken aardappeltjes, paar stukjes visstick, yoghurt BV Ze at dus aardig met ons mee, qua ontbijt, lunch en avondeten. Als wij iets aten dat zij niet mocht, kookten we apart voor haar een hapje. Ze kon toen al goed eten! En dat doet ze meestal nog steeds.
Mijn zoontje eet het volgende : 7.00 uur 1 bruine boterham/ krentenbol met wat optimel/karnemelk/joghi/melk/fruitmelk/ thee what ever , wat ik in huis heb dus. 10.00 uur fruit meestal 1,5/2 stuks in stukjes 12.00 uur 2 boterhammen en wat melk 15.00 uur een Liga , soepstengel , cracker met kaas of wat dan ook , iets te knabbelen. Met wat appelsap verdund , thee , dix SAP etc. 17.00/17.30 avond eten gewoon met de pot mee. Hij eet behoorlijk goed. En een toetje vaak een vruchtenjoghurt etc. 18.45/19 uur een fles in bed en slapen. Nu moet ik zeggen dat hij tussendoor nog wel eens wat krijgt hoor. Als ik bijvoorbeeld een krentenbol eet krijgt hij ook een halve etc. Het is een enorme vreetzak namelijk (waar die het laat ik heb geen idee , heel slank mannetje beetje ondergewicht zelfs , papa trouwens ook dus niet van een vreemde).
Oh en ik vries vaak wat in als wij overhebben. Ik hou altijd wat aardappels over en groente. Te weinig oor ons zelf voor hem prima. Op de dagen dat wij wat eten wat ik hem nog niet wilt geven of als wij makkelijk eten krijgt hij dat. Sinds hij zo goed eet wilt hij namelijk absoluut geen potjes meer
Hmm ja ik ben niet zo van het belgische schema nee. Ik vind de hoeveelheden melk echt veel te veel en snap dat papjes gedoe niet zo. Maar goed ons "schema" met 1 jaar: 7.00 uur 1-2 boterhammen met een open bekertje volle melk 10.00 1-2 stukken fruit in stukken (appel hapten ze ook gewoon een hele) met thee/water 12.00 1-2 boterhammen en bekertje volle melk 15.00 1-2 stukken fruit in stukken en een rijstewafel/soepstengel met thee/water 18.00 warme maaltijd gewoon wat wij ook eten ook in stukken net als wij.
Als hij een gevoelige maag heeft waarom geef je hem dan 's ochtends meer dan een kwart liter melk? Heb je dit zelf wel eens geprobeerd op te drinken? Ik vind het echt megaveel, ik zou er ook maagpijn van krijgen. Ik zou hem gewoon samen met jullie laten eten, hier deden we dat vanaf 7 maand. En dan eerst brood geven 's ochtends, en daarna een (klein!) bekertje melk, geen fles meer. Groente (en aardappels/pasta/vlees neem ik aan?) inderdaad niet meer pletten. En geen baby-(suikter)toetjes geven maar gewone (Griekse) yoghurt.
08.00u boterham en 150ml koemelk 10.00u fruit (1 groot stuk bijv banaan en 1 klein bv mandarijn) en water 12.00u 2 boterhammen en 150ml koemelk 15.00 rijstwafel oid en water of thee 17.00u warm eten en Griekse yoghurt Tussendoor schooiert die nog om alles wat ik eet en soms krijgt die er wat van mee. Hier ook maar 2 tanden maar hij eet echt alles zonder problemen.
7 uur papfles van halfvolle melk en bambix (220 ml) (of in het weekend bordje pap/havermout) 10 uur fruit (gewoon in stukjes) soms tussendoor nog cracker of broodkorst of iets als hij een papfles heeft gehad 12 uur twee boterhammen en water/thee/sap of melk 15 uur cracker/rijstwafel/rozijntjes/biscuitje/ontbijtkoekje/krentenbol oid en water/thee of diksap 1730 warm eten (gewoon met pot mee) en volle kwark of yoghurt Nog wat slokken water. Soms voor het eten komkommer of andere rauwkost. Zoonlief drinkt niet best. Ja 's ochtends die papfles. Daarom geef ik hem (oke ook omdat het makkelijk is als ik ga werken ) die nog omdat ik dan zeker weet dat hij echt 200 binnen krijgt maar de rest van de dag is moeizaam wat slokjes (wij en opvang en mijn ouders bieden constant aan) of het nou water, diksap, thee, sap of melk is. Maakt niks uit. Hoeveel hij eet is elke dag verschillend haha.
Die melk drinkt hij echt nog heel goed en graag. En die heeft nooit voor problemen gezorgd qua vertering. Enkel met fruit gaf het keer op keer problemen. Dat van die Griekse yoghurt neem ik mee, dat vind ik een goeie tip! En wat gewoon eten betreft, zonder pletten dus, heb ik al talloze keren geprobeerd en het gaat altijd maar goed voor eventjes. Als ik het dan wat plet (maar dan zitten er nog stukjes in hoor) lukt het weer wel. Ik maak me daar niet zo heel veel zorgen over, ik heb er alle vertrouwen in dat dat uiteindelijk wel in orde komt. Morgen heb ik een afspraak op het cb. Ik neem jullie tips mee en hoor daar dan eens wat ze zeggen (al moet ik wel zeggen dat ik daar ook al keren info heb meegekregen waarvan ik dacht "jaja, maar toch maar niet" ).
Een tip: probeer morgen eens van je eigen drinken (melk, ranja, sap oid) zo'n 280 ml weg te werken. En kijk dan eens hoeveel zin je de uren daarna nog hebt in ontbijt/brood. Ik zou echt gaan minderen, teveel melk is niet goed voor de nieren. In NL is de max die ze adviseren 300 ml aan melkproducten op een dag.
Het is niet omdat wij het fruitpap en groentepap noemen, dat het een papje is hè. Gewoon een andere benaming voor fruithap.
Voor de belgen die ik ken wel hoor...fruit enz pureren ze koek enz doorheen...werd echt een papje. Maar hoe dan ook...ik ben ook niet van de hapjes...al dat gepureerde eten, brrr
Ik denk dat het eetpatroon in België toch anders is dan in Nederland, want bij onze vrienden krijgen kinderen maar 3X per dag iets te eten, maar dan mega grote hoeveelheden. En dan zie ik een fruitpapJE bestaand uit 1banaan, 1appel, 1geperste sinaasappel, 1pruim en 2 grote koeken door elkaar geprakt. Het kind krijgt dan een schaal fruitmoes voor zich. Heel normaal voor hen hoor, voor mij behoorlijk raar haha Ts, ik zou drastisch minderen met die melkflessen en hem een goed ontbijt geven, en tussendoor een banaan of peer in de hand, bijv tijdens het wandelen of zo.
Mijn zoontje is ook net 1 en eet/drinkt; Ontbijt: ergens tussen 6.30 en 7.30 uur: bambix 12+ granenpap met 180 cc halfvolle melk (uit een kommetje dus lekker stevig) Halverwege de ochtend: fruit Lunch: 2 boterhammen met boter en divers beleg (restje fruit, vleesbeleg, appelstroop, soms jam) en een flesje halfvolle melk, ca. 100 ml Halverwege de middag: goodies rijstwafeltje of liga koekje en water uit rietjesbeker (bied ik regelmatig aan) Avondeten: ca 17.00 uur: sinds kort met de pot mee, aardappeltje en groenten door elkaar en wat vlees, of pasta met tomatenpuree, groenten en gehakt, beetje yoghurt als toetje 18.30/19.00 uur: fles 180 cc met 6 schepjes opvolgmelk (over ca. 1 mnd als het laatste pak op is krijgt hij dan ook gewone halfvolle melk) Ohaj en wat tandjes betreft, hij heeft er al een stuk of wat, maar vooral voorin, daar bijt hij wel dingetjes mee af, maar kauwen doet hij echt met zijn kaakjes en daar zitten nog geen kiezen hoor! Kauwen kan prima met alleen kaken. Mijn zoontje kauwt zo harde broodkorsten weg.
Is dat zo? Hier op CB zeiden ze dat 300 ml aan melkproducten het minumum is, ivm calcium wat ze genoeg binnen moeten krijgen. Zoonlief is bijna 1 jaar en dit is zijn schema: 05:30 fles (binnenkort dreumesmelk) 180 + 6 08:30 2 stuks fruit (gepureerd, hij weigert het in stukjes) 12:00 2 boterhammen met margarine en beleg (zonnatura appelstroop, geprakt fruit of vleeswaren), bekertje water 16:00 snack zoals rijstwafel, soepstengel, goodies + bekertje thee 17:30 flinke hoeveelheid gepureerd avondeten, soms magere yoghurt na 20:00 fles 180+6 met 3 scheppen pap. Geven jullie 's avonds geen fles meer? Ik heb dan echt een gillend ventje die niet wil slapen zonder fles...