kiezen: HSG of kijkoperatie?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door ster79, 17 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ster79

ster79 Actief lid

13 okt 2008
    398
    0
    0
    Na onderzoek van het zaad (goed), eisprong(goed) en samenlevingstest(negatief) heeft onze gynaecoloog vandaag voorgesteld om de eileiders te onderzoeken. Ik mag kiezen tussen een kijkoperatie of een foto van de eileiders en baarmoeder (HSG). Ik neig naar HSG omdat ik dat wat minder ingrijpend vind. Volgens de gynaecoloog is er een kans dat daarna evengoed een kijkoperatie nodig is, maar andersom kan het ook (eerst kijkoperatie waarna alsnog een HSG moet).

Wat zouden jullie adviseren? Staat er nog iemand voor deze keuze of heb je deze keuze al eens moeten maken?

Ik heb een hele stapel folders mee. Twee zelfs van kijkoperatie (eentje over laparoscopie en een over hysteroscopie). De folder van HSG is heerlijk dun, die van de operatie zijn fors dikker. Als dikte van de folder gelijk staat aan complexiteit, doe ik mijn gezonde lichaam dat het liefst niet onnodig aan. Maar op internet vind ik toch wel heel veel voorstanders van de operatie in vergelijking met de HSG.

Lang verhaal, maar kortom: veel twijfels, wie weet raad?

:(

Vast bedankt voor het antwoorden!

2. Kuipersl

Kuipersl Actief lid

24 aug 2007
    421
    0
    16
    Ik kon ook kiezen en ik heb uiteindelijk gekozen voor de kijkoperatie. Ik moest er om 14.00 uur zijn, 14.30 lag ik op de operatiekamer en om 15.15 was ik weer terug. Pijn was vergelijkbaar aan een wat hevige menstruatiepijn en absoluut goed te doen. Ik kon na 2 dagen weer prima aan het werk en ik heb 2 ienieminie littekentjes overgehouden die je echt moet zoeken.
    Ik zou gaan voor de kijkoperatie, hoor..dan ben je in 1 x klaar en weet je waar je aan toe bent. Anders blijft er weer iets een onzekere factor.

Succes!!!

3. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Ik heb ze beide gehad, maar hoefde niet te kiezen. Ik heb de kijkoperatie gehad naar aanleiding van wat onzekerheden bij de HSG. Toch zou ik je aanraden eerst voor de HSG te gaan. Misschien ziet alles er wel prima uit en hoef je daarna geen kijkoperatie meer. Een HSG is even pijnlijk maar zo gedaan, binnen 15 min. sta je weer buiten.

Kijkoperatie is toch een dagopname en het blijft een operatie. De pijn is mij wel meegevallen en ik zat ook alweer een week later te paard dus daar lag het niet aan, maar toch....de narcose, alle medicatie etc. Ik lag 's avonds wel total loss op bed. En na de HSG kun je fluitend weer aan het werk.

Succes met beslissen en als je nog vragen hebt brand maar los.

Liefs Zora

4. ster79

ster79 Actief lid

13 okt 2008
    398
    0
    0
    Kuipersl en Zora: bedankt voor jullie reacties!

Ik zal de folder van de laparoscopie nog eens goed doorlezen. Operatie valt dus erg mee blijkbaar. Dat is fijn om te horen.

Toch denk ik dat ik mijn keuze al wel heb gemaakt. Het is niet zo dat ik erg op zie tegen een operatie (geen pijn is ook wel fijn). Maar toch, het is wel meer ingrijpend, zoals jij ook zegt Zora. En het is ook niet zo dat ik kosten wat 't kost geen tijd meer wil verliezen. Denk dus dat ik voor de HSG ga en als het nodig mocht zijn (mijn gevoel zegt van niet) daarna alsnog de operatie.

Heel erg bedankt voor het meedenken en vooral voor het delen van jullie ervaringen!

Ik ben er nog niet helemaal 100% zeker van maar heb dus wel een sterke voorkeur. Gelukkig heb ik nog een maand om er over na te denken. Als er nog andere meiden zijn die me kunnen helpen met kiezen: heel graag!

5. stitchie

stitchie Actief lid

10 apr 2009
    171
    0
    0
    Hoi Ster,

ik wil je niet bang maken, maar ik heb een HSG gehad in maart en die is me vreselijk tegengevallen. Ik ben best een stoere meid, en had me vooraf echt niet zo druk gemaakt, maar voelde me heel slecht tijdens, en vooral de eerste dagen/weken na het onderzoek. Mijn partner gaf ook aan de ze het 'leven uit me weg zag vloeien'. Klinkt een beetje dramatisch allemaal, en uiteindelijk heeft het wellicht wel meegeholpen aan mijn zwangerschap, maar de wallen onder mijn ogen komen nog steeds deels van dat onderzoek.

Ik denk dat het voor iedereen weer anders gaat, maar het kan dus best tegenvallen.

Succes met je keuze!

Stitchie

6. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Ik denk wel dat jou ervaring echt een uitzondering is Stitchie. Want hoewel je wel van veel meiden hoort dat de HSG pijnlijk is. Kunnen de meesten meteen weer aan het werk. Althans ik ben wel een dag thuis gebleven maar dat was meer omdat ik de HSG midden op de dag had en daarom maar heb vrijgenomen. Maar in principe had ik zo weer aan het werk gekund. Na de kijkoperatie wilde ik alleen maar slapen, slapen, slapen haha...

Wel rot naturlijk dat het bij jou zoveel impact heeft gehad, maar uiteraard fijn dat je nu zwanger bent en daar heb je het voor gedaan toch? De laatste loodjes, succes ermee!

Ster79, ik denk dat het eem verstandige beslissing is. Vooral als je voorgevoel het al zegt en je er zelf achter staat. Jij bent toch degene die de keuze moet maken.

Liefs Zora

7. stitchie

stitchie Actief lid

10 apr 2009
    171
    0
    0
    @Zora; tja dat idee heb ik helaas niet. Punt is dat veel meiden andere meiden geen angst aan willen jagen, en daarom hun ervaring niet delen, zelf doe ik dat ook niet als iemand vraagt hoe het is en het onderzoek al daadwerkelijk ingepland staat. Mijn verhaal is/was in het ziekenhuis en bij de verloskundige ook heel herkenbaar. Overigens ben ik ook gewoon weer de volgende dag aan het werk gegaan, maar heb er nog erg lang last van gehad.

@Ster; ik wil je niet bang maken. En ik zou het zo weer doen als het blijkt nodig te zijn voor een zwangerschap. Als je de keuze hebt, vind ik echter wel dat je ook meerdere ervaringen tegen elkaar af moet kunnen wegen.

8. Nightelf79

Nightelf79 Fanatiek lid

31 dec 2008
    2.346
    0
    0
    Radiologisch laborant
    Ster: ik zou absoluut voor een HSG gaan. Ik ben zelf rontgenlaborant en assisteer vaak bij dit onderzoek. Over het algemeen zeggen de meeste vrouwen dat ze het heel erg mee vonden vallen, het voelt aan als een heftige menstruatiepijn, maar op het moment dat je denkt, ik hou het niet meer, is het ook al klaar.
    Ik heb zelf een laparoscopie gehad (had verdenking op blindedarmontsteking, dus toen hebben ze ook direct mn eileiders nagekeken (scheelde voor mij de HSG, die ik zou moeten)) en dat is mij eigenlijk best tegengevallen.

Hoop dat je er wat aan hebt.

9. sjan

sjan Fanatiek lid

1 okt 2008
    1.934
    1
    0
    Administratief/CRM medewerkster
    In Brabant
    ik heb een kijkoperatie gehad en als ik weer zou moeten zou ik weer voor de kijkoperatie gaan want ik kan erg slecht tegen pijn en HSG is best pijnlijk

10. tummetje

tummetje Fanatiek lid

4 dec 2007
    4.270
    1
    0
    in mn holletje
    Voor mij was de keuze snel gemaakt; de HSG. Minder ingrijpend, de kijkoperatie is gewoon een operatie, punt. De arts zei wel, mocht er slecht nieuws uit de HSG komen, gaan we alsnog de operatie doen. Daar kon ik me wel in vinden.
    De HSG was een hel, heb erg veel pijn gehad, en ben flauwgevallen, de rest van de dag niet lekker geweest.. maar het was voor ons een soort 'wonder middel'. Die ronde raakte ik zwanger, en ik zou het als het moet nog een keer doen. :)
    Succes!

11. ster79

ster79 Actief lid

13 okt 2008
    398
    0
    0
    Jongens wat een uiteenlopende reacties!

Stitchie: wat een heftig verhaal! Maar ben je niet bang dat je na een kijkoperatie minimaal een zelfde nasleep zou hebben gehad? Dat weet je natuurlijk niet, maar het is niet uitgesloten. Over het algemeen lees ik toch dat de nasleep van de HSG een stuk minder heftig is dan die van een kijkoperatie. In ieder geval van harte gefeliciteerd met je zwangerschap en sterkte deze laatste dagen!

Nightelf: jij ook heel erg bedankt voor je reactie! Als 'ervaringsdeskundige op de zijlijn' hecht ik veel waarde aan jouw oordeel! Even flink doorbijten dus en dan ben je er vanaf. En de operatie viel je dus wel tegen. Gelukkig zwanger geraakt en inmiddels een klein elfje in je armen! Gaat alles goed?

Zora: ook jij bent deskundige bij uitstek, doordat je beide hebt ondergaan. Het feit dat jij ook denkt dat het een goed idee is dat ik eerst een HSG laat doen is wel een steun voor me moet ik zeggen.

Tummeltje: ik hoop zo in jouw voetsporen te kunnen treden!!! Kom maar op met die hel als dat me vervolgens kan helpen om ook zwanger te worden!

12. sjan

sjan Fanatiek lid

1 okt 2008
    1.934
    1
    0
    In Brabant
    Hey dames,

Nou laparosocopie gehad en zie de resultaat aan mijn banner!!!
    Terwijl bij ons onmogelijk was spontaan zwanger raken.

13. ster79

ster79 Actief lid

13 okt 2008
    398
    0
    0
    Sjan gefeliciteerd!!!!!!!!

Wat pril nog! Wanneer heb je positief getest?

En voor de statistieken: wanneer was jouw laparoscopie?

Geniet van je zwangerschap! Wat heerlijk dat het toch is gelukt! En helemaal spontaan dus? Wauw!

14. sjan

sjan Fanatiek lid

1 okt 2008
    1.934
    1
    0
    In Brabant
    Hai Meis,

mijn laparoscopie was op de 8ste dag van mijn cyclus en op datum 2 december na een paar dagen ondanks de pijn 1xgeklust op verzoek van de arts en die was meteen raak.

Ja erg pril nog.
    Heb gister avond 2 testjes van de kruidvat gedaan duidelijke strepen vandaag met digitaal van clearblue ook zwanger 1-2 stond er.

15. ster79

ster79 Actief lid

13 okt 2008
    398
    0
    0
    Wat onwijs bijzonder, gefeliciteerd hoor! Maar met allemaal verschillende testen positief dus, dat klinkt erg goed!

Spannende dagen dus nog de komende week, maar het blijft vast goed gaan! Al die positieve testen zijn een heel goed teken!

♥ veel liefs, ster *

16. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    @ster: ik zou ook zeggen: eerst HSG en indien nodig (volgens de experts) een lara.
    wel vreemd dat je soort van zelf zou mogen kiezen????

ik heb wel wat handige HSG tips voor je als het zover is trouwens ;)

17. Nicky1983

Nicky1983 Fanatiek lid

31 okt 2009
    3.328
    57
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Hoi ster:

Ik heb op 24-09 dit jaar een HSG gehad. Voor mij nooit meer, ik wens het mijn ergste vijand nog niet toe! Alle kleur in mijn gezicht trok weg op het moment dat de gyn het ballonnetje inbracht en toen moest de vloeistof nog komen. Ik heb ook bijna een half uur echt ondragelijke pijn gehad, en die gyn maar zeggen dat dat niet kon! Uiteindelijk wel alles goed bij de HSG en zie het resultaat!

Veel succes met een beslissing maken.

Groetjes Nicky

18. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella

oops, dat is misschien iets te eerlijk om vooraf te zeggen nicky ;)

19. Nightelf79

Nightelf79 Fanatiek lid

31 dec 2008
    2.346
    0
    0
    Radiologisch laborant
    Ster: hier gaat alles super! We zijn dolgelukkig met ons kleine meisje!
    Ik vind het ook wel vreemd (net als Klingel) dat je zelf mag kiezen. In het ziekenhuis waar ik onder behandeling was (en werk) doen ze standaard eerst de HSG en indien nodig daarna een laparoscopie. Bij mij toevallig wel eerst de laparoscopie, maar dat had een andere reden (verdenking blindedarmontsteking, dus dan maar 2 vliegen in 1 klap ;)).

20. ster79

ster79 Actief lid

13 okt 2008
    398
    0
    0
    Ja geen idee waarom ik mag kiezen. Het zal wel. Maar bah wat een eng verhaal Nicky. Brrrr. Toch weer twijfels, hoewel ik toch redelijk zeker was van de HSG.

Tips Klingel? Ik weet je te vinden tegen die tijd! (verwacht op 19 of 26 januari, ze doen het alleen op dinsdagen). Zijn het geen tips die mijn keuze zouden beinvloeden? In dat geval wil ik ze wel eerder horen namelijk!

Deel Deze Pagina