voorraad melk opbouwen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Lara1978, 20 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lara1978

Lara1978 Bekend lid

14 nov 2007
    614
    0
    0
    Beste Ilse en/of Margit,

Ik wil graag jouw advies vragen over hoe ik het beste een voorraad melk op kan bouwen.

Ik zal even mijn situatie uitleggen. Mijn dochter is bijna 4 maanden oud en ik geef haar volledige borstvoeding. Binnenkort ga ik weer werken en daarom wil ik vast beginnen met het opbouwen van een voorraadje melk.

Helaas wil het niet zo lukken met het afkolven. Ik heb een electrische kolf (Swing van Medela) gekocht maar kan steeds maar kleine hoeveelheden kolven. Bijvoorbeeld; vanmorgen heb ik direct na de ochtendvoeding beide borsten 'leeg'gekolfd en mijn eindresultaat was 80 cc. Niet echt veel dus. Ik heb ook geprobeerd 's avonds een borst 'leeg' te kolven maar dan krijg ik ook maar 60 cc.

Ik heb nooit problemen gehad met mijn productie maar sinds een week of 2 merk ik dat mijn dochter niet genoeg heeft aan één borst dus ik geef haar sinds kort 2 borsten per voeding.

Nu lees ik op internet dat je het beste 's morgens kan kolven aangezien je dan de meeste melk hebt maar ja, mijn meisje slaapt zelden door dus ik heb geen volle borst(en) als ik wakker word. En als ik gedurende de dag extra kolf dan heb ik het idee dat ze nog honger heeft (ik kolf dan direct na de voeding).

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
    Alvast bedankt voor je tijd!

Groetjes Lara

2. Lara1978

Lara1978 Bekend lid

14 nov 2007
    614
    0
    0
    Ik heb vandaag steeds na het voeden de 'lege' borst afgekolfd en krijg daar steeds ongeveer 20 cc uit. Het zijn maar kleine beetjes maar ja, volgens mij is het wel goed voor mijn productie en zo heb ik altijd een volle borst voor de volgende voeding (en dus geen hongerig kind).
    Doe ik het zo goed? Het liefste zou ik meer in één keer kolven maar weet niet of dat mogelijk is.

Groetjes Lara

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Lara

Door de vakantie een beetje late reactie. Mar goed. Je bent al goed bezig.
    Wat je beschrijft is precies wat er gebeurt. Rond 4 maanden is vraag en aanbod goed op elkaar afgestemd. Je maakt dus niet ineens een voeding extra. Je kolft dus kleine beetjes extra.
    Anders wordt het als je bijvoorbeeld structureel elke ochtend tussen de voedingen in beide borsten kolft. Dan denkt jouw lijf dat je meer voedingen moet hebben en zal meer gaan maken voor dat moment. Houdt er wle rekening mee dat je dat ingebouwde moment dan ook moet afkolven als je weer werkt.

Het zal dus sprokkelen blijven. Als je straks werkt wordt het een ander verhaal. Dan kolf je in plaats van een voeding en zal je wel een volledige voeding kolven.

Succes met het kolven, de Swing is een goede kolf!

Ilse

Deel Deze Pagina