Eerst LEO of eerst IVF? (voor vriendin)

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door juf21, 21 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Hoi meiden,

Een vriendin van mij zit in een hele lastige situatie. Ze zijn al een paar jaren aan het dokteren, omdat er bij haar geen cyclus op gang komt. Zonder hormonen gebeurt er niets, met hormonen krijgt ze te veel eitjes en wordt het afgebroken. Zeer slopend allemaal.
    Nu mogen ze beginnen aan IVF en hiervoor willen ze graag naar Dusseldorf. Maar... Nu komt het ziekenhuis opeens met de optie LEO. Hierbij branden ze geloof ik iets dicht, maar heeft ze kans dat haar cyclus vanzelf op gang komt.
    Zelf ziet ze al dat wachten niet meer zitten en is ze er bang voor dat misschien schade overhoudt aan het dichtbranden, als ze daarna alsnog IVF moet.
    Maar haar ziekenhuis wil haar niet eerst een IVF poging laten proberen, en eventueel daarna pas LEO.
    Dus het is óf eerst LEO, wat ze eigenlijk niet ziet zitten omdat het dan wéér allemaal lang kan duren plus bang voor schade bij latere IVF. Of toch IVF, wat ze het liefst nu doet, maar als de pogingen op zijn mag ze waarschijnlijk geen LEO meer doen in haar ziekenhuis.
    Hebben jullie tips? Wellicht ervaring hiermee?

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Als ze elke keer teveel follikels heeft, waardoor een behandeling afgebroken moet worden, dan is IVF waarschijnlijk op het moment geen optie. Bij IVF krijg je een hele hoge dosis hormonen, veel meer dan bij ovulatie-inductie of IUI. De kans bestaat dus dat het bij haar gaat uitmonden in overstimulatie, oftewel OHSS. En dat kan behoorlijk link zijn. Ik heb zelf PCOS en heb twee keer meegemaakt dat ik op meer dan 30 follikels zat, ontzettend veel klachten had, alles bijna afgeblazen moest worden en het allemaal maar net goed ging. Als die kans bij haar heel groot is, dan kan ik me heel goed voorstellen dat de artsen niet met IVF willen beginnen en eerst willen proberen om LEO toe te passen.

Ik snap het gevoel van je vriendin, maar ik zou toch eerst de LEO proberen. Ik denk dat ze weinig keus heeft, als de artsen nu geen IVF willen doen. Als de LEO werkt, zullen de hormonen veel beter aanslaan waardoor de slagingskans veel groter wordt. Stel dat ze nu aan IVF begint en alles moet afgebroken worden. Of ze heeft wel een punctie, krijgt OHSS, en daardoor kan de terugplaatsing niet doorgaan. Dan verspil je wel een kans, die ben je kwijt. Ik zou dus eerst afwachten wat de LEO opbrengt en daarna verder kijken. Wie weet is IVF dan helemaal niet meer nodig, maar kan ze verder met ovulatie-inductie of IUI, wat veel minder belastend is.

Succes!

3. Wilma24

Wilma24 Actief lid

16 dec 2011
    232
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een vriendin van mij heeft een Leo behandeling ondergaan en raakte daarna heel snel zwanger. Dat is natuurlijk geen garantie. Maar als ik een kans had op natuurlijke zwangerschap zonder gedoe met naalden en zo, zou ik ervoor gaan. De behandeling kan ervoor zorgen dat IVF helemaal niet meer nodig is. Ik zou de tijd er zeker voor nemen.

Deel Deze Pagina