Waar ligt het probleem?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Kabouter Klus, 3 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kabouter Klus

Kabouter Klus Fanatiek lid

6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Mijn zoontje is vandaag precies 3 weken oud. De eerste paar dagen hebben we nog borstvoeding geprobeerd, maar dat was een gebed zonder einde; zowel voor mij als voor hem. Op dag 4 zijn we daarom overgegaan op volledige flesvoeding; Friso H.A. omdat Hidde een wat gevoelig huidje lijkt te hebben en er eczeem en astma in de familie zit. Die flessen gingen eigenlijk meteen goed en hij sliep zo'n 4 uurtjes door op een fles van 90+3. Op een gegeven moment konden we hem flessen van 120+4 aan gaan bieden volgens de kraamhulp, met name voor de nacht. Enkele daarvan dronk hij leeg, maar soms ook maar 90 of 60 cc. Slapen ging nog steeds goed verder.

Een dag of 5 geleden zijn we overgestapt op Enfamil H.A. (reden hiervan is, dat we dit tegen kostprijs kunnen krijgen...); dit is allemaal in overleg met het CB gebeurd, en zij stonden daar ook volledig achter. Hidde leek het in eerste instantie goed te doen op de Enfamil, maar de laatste dagen komt er een beetje de klad in; hij drinkt in eerste instantie heel gulzig, spuugt meer, boeren gaat moeizaam (hij zit soms op een boertje te kneden alsof er een grote drol overdwars zit), hij is tussen de voedingen door bij vlagen erg onrustig en slaapt over het algemeen korter op een voeding; ongeacht of hij de 120 cc. nu op heeft gedronken of maar een deel daarvan. Gisteren leek hij echt ontroostbaar en wist ik niet meer wat ik moest doen. Ik heb 'm gemasseerd, gebadderd, gewiegd, gewandeld maar niets leek te helpen. Na de voeding van 19:00 uur bleef hij lang krijsen (echt vanuit de keel helemaal, hij klonk zowat bijna hees...) en is hij uiteindelijk pas tegen 20:00 uur in slaap gevallen, van vermoeidheid. Naast de voeding gebruiken we momenteel nog Nystatine tegen spruw (= nu bijna over), vit. D druppels en Cinnababy tegen krampjes. Ik weet nu niet echt goed waar ik de oorzaak nu moet zoeken voor Hidde's kuren en voel me niet op mijn gemak.

Is het de moeite waard om eens een andere fles/speen te proberen? Of zou het raadzaam zijn om toch weer terug te gaan naar Friso H.A.? Zijn al die druppeltjes (vitamine etc.) ook niet een beetje teveel van het goed, door de dag heen? Of moeten we eens serieus gaan kijken of zijn klachten verband houden met reflux? Pffff... we zijn echt een beetje ten einde raad nu, en we willen het zo graag goed doen:(. Komende week hebben we op donderdag de eerste "officiƫle"afspraak op het CB, maar ik twijfel of ik die afspraak niet moet vervroegen. Wat is wijsheid in deze? Gisteren zaten we met de voeding nog telkens rond de 100 cc., maar dat is vandaag al niet meer gelukt; we blijven steedes rond de 75 cc. steken. We voeden overigens op verzoek.

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Je doet het harstikke goed als ik je zo hoor en het kan inderdaad in het begin knap lastig zijn, te zoeken waar je goed aan doet.

Als je overgestapt bent naar een ander soort voeding, kan het zijn dat je zoontje daar even aan moet wennen. De klachten die je beschijft kan aan het wennen liggen. Vaak gaat dit na een week tot maximaal 2 weken alweer wat beter. Zo niet, dan kan je eens kijken of het beter gaat als je de Friso HA weer gaat gebruiken.

Wat je nu gebruikt aan druppeltjes zal de oorzaak niet zijn, vitamine D is erg belangrijk en het is dus fijn als je dit blijft geven.

Of de klachten (ook) verband kunnen houden met reflux is voor mij lastig te beoordelen. Misschien is het goed om te proberen de afspraak bij het cb te vervroegen, zodat je het eens daarover kunt hebben. Succes!

Groetjes Linda

Deel Deze Pagina