Vraag aan appartement bewoners :

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Selcan, 28 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Selcan

Selcan Actief lid

14 mei 2015
    315
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Zoals jullie al wel raden wonen wij in een appartement, we hebben twee slaapkamers en een woonkamer, het zijn allemaal vrij ruime kamers dus we hebben niets te klagen.

In de baby slaapkamer hebben we een inbouwkast dat wordt zijn kleding/voorraad/opberg kast. We willen in de baby kamer dus alleen een ledikantje en een commode kwijt. Hier door blijft de kamer dan ruim genoeg. Ik wil geen onnodige meubels kopen we kunnen in de inbouwkast gelukkig al heel veel kwijt.

Onze woonkamer is op de manier zoals we het nu hebben ingericht vrij ruim en open, we hebben wel plek voor een box maar dan zou de woonkamer wél klein/krap/vol ogen.

Ik wil dus eigenlijk geen box kopen... Ook omdat de slaapkamer van de kleine letterlijk 1 meter naast de woonkamer is, het lijkt me zo een overvol idee om in elke kamer wat op zo een korte afstand is baby meubels te hebben staan... Vrienden van ons wonen in een zelfde soort appartement als ons, en zij hadden wel een box in de woonkamer gezet, ik vond het er zo krap uitzien en ze maakte er weinig tot geen gebruik van...

Ik wil graag jullie mening, is een box wel of niet nodig? Wat hebben jullie gedaan in een klein appartement, tips hoor ik ook graag !

2. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    Ik vind van wel als je even wat moet doen ken je de kleine ff in de box leggen, en niet telkens in zijn bedje,,,, ook is het goed voor zijn ontwikkeling als ze eenmaal gaan rollen vinden ze dat geweldig in een box met speeltjes etc. Ik zou in ieder geval geen box willen missen ook al oogt het klein wij hebben ook in een appartement gewoond.
    Je kan ook een ronde box kopen?

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    In het begin heb je hem zeker niet nodig, dan kun je ook de kinderwagenbak in de woonkamer zetten oid. Of gewoon in het bedje in zijn kamer.
    Als ze meer bewegen kan een box wel handig zijn om je kindje veilig even weg te kunnen zetten zodat ze even alleen kunnen spelen als jij iets anders doet.

Spelen waar je bij bent kan ook op een kleed op de grond met een speelboog oid.

Is wel een lastige vraag :) De ene vind een box heel fijn en de ander gebruikt hem alleen als speelgoedopslag :). Maar op zich heb je een box snel genoeg gekocht als je hem zou willen. En ik zag ook dat je inklapbare boxen hebt. Misschien is dat nog een overweging waard?

4. Selcan

Selcan Actief lid

14 mei 2015
    315
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Nee een ronde zou hem voor mij helemaal niet worden, we hebben precies een hoekje waar een kleine box kán staan maaar dat is dan ook echt het enige lege vierkante oppervlakte in een hoek in onze woonkamer... Naast het tv-meubel en aan het uiteinde van de hoekbank komt hij dan...

Ik ben overigens voorstander van het kind op de grond laten spelen, ik werk in de kinderopvang en hier zijn de kleintjes alleen maar op de grond, tenzij ze eten of flesje krijgen. Dweilen/stofzuigen/schoonmaken wordt gedaan als de kleintjes slapen of ze worden in een stoeltje gezet. Het stimuleert de grove motoriek van de kleintjes enorm omdat ze een grotere beweegruimte hebben. Dus ookal heb ik een box, ik denk dat ik me kind vaker op de grond zal laten spelen.

5. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Bij dl hebben we hem neer gezet maar denk dat ze er nog geen uur in totaal in heeft gelegen..
    Nu zet ik hem om weer neer maar als ik hem weer niet gebruik ruim ik hem ook zo weer op..
    Ik vind een box geen must en als je het denkt niet of weinig te gebruiken is het ook nog zonde van je geld..
    Ik ben dan wel een hoekbox en geen vierkante omdat die groter zijn en meer ruimte innemen..

6. Alva

Alva Niet meer actief

Wij hadden in ons appartement wel een box en kon ook echt niet zonder. Je kan in het begin de wagenbak wel gebruiken, maar als ze gaan rollen en meer bewegen hebben ze toch wat ruimte nodig. Als jij de deur open doet voor iemand, gaat koken, douchen of de was doen, waar is de baby dan? Die ga je ook niet elke keer in het bedje leggen, dan wordt het ook verwarrend of hij daar nou moet spelen of slapen.
    Wij vonden het eerst ook overbodig, maar konden uiteindelijk echt niet zonder.
    Wij hebben dan ook wel 2 katten waardoor ik ook een veilige, en warme, plek wilde creëren.

7. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik heb een vrij kleine woonkamer en moet iets weghalen om er een box in kwijt te kunnen. Maar ik zou serieus niet weten wat ik zonder box zou moeten. Het lijkt mij onmisbaar... Moet hij dan iedere keer eenzaam in de slaapkamer liggen als ik even wat wil doen? Moet ik zo'n kleintje midden in de winter op de grond leggen? Met drie rondlopende katten? Steeds in een wipstoeltje is toch ook niet goed. En de kinderwagen in de woonkamer staat nog meer in de weg dan een box.

Dus ik ga tegen het eind een grote verbouwing plegen. Mijn keyboard gaat eruit, die mag ingeklapt de berging in. En dan komt de box daar.

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik vind een box niet nodig. Er zijn trouwens héél veel landen waar zo'n ding zelfs niet bestaat. In de VS vinden ze dat concept maar bizar, een die zijn toch echt niet onderontwikkeld of anti-consumptie.

Ik vind dat je je kindje best gewoon op de grond kan leggen. Toch als er geen trappen, huisdieren of oudere kinderen in de buurt zijn.

9. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Haha nee in Amerika kennen ze van die afrasteringen in de woonkamer of in de tuin, dat is dan hun box:)

10. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Ja of dat wij als campingbedje gebruiken.
    Hier is een box onmisbaar voor ons.onze dochter van bijna 1 1/2 zit er nog vaak in om te spelen als ik bijvoorbeeld kook of ff ongestoord naar de wc wil.

11. Selcan

Selcan Actief lid

14 mei 2015
    315
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    #11 Selcan, 28 aug 2015
    Laatst bewerkt: 28 aug 2015

Daar heb ik dus ook wat research naar gedaan en het klopt wat je zegt ! In veel landen wordt er bijna geen box gebruikt ! Gek is dat he, je ziet hier bijvoorbeeld hoeveel mensen zeggen dat ze het onmisbaar vinden. Ik ben nog steeds niet echt van gedachte veranderd... En denk ook dat als het moment komt dat ik echt een box nodig heb, het geen probleem is om even snel naar de winkel te gaan en eentje op te halen.

En ik heb inderdaad een vrij kindvriendelijk/veilige inrichting. Daarnaast ook geen huisdieren, geen trappen, geen andere kinderen.

12. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Mn oudste twee hebben veel in de box gelegen en gespeeld.
    De jongste had ik er eigenlijk amper in. Ik weet niet eens meer waarom.
    Ze lag gewoon vaker op een kleed op de vloer.
    Was toen ook voorjaar en zomer.

Ik ga hem nu wel neerzetten.
    Ik ben benieuwd hoe vaak ik hem gebruik.
    Anders gaat ie ook weer naar zolder.

13. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.277
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik woon ook in een appartement en de woonkamer is langwerpig. Zoals je het bij jullie omschrijft lijkt het best wel op ons huis denk ik, behalve dat wij in een dubbel bovenhuis wonen en wel echt prima ruimte hebben voor de box.

Ik zou als ik jullie was voor nu toch nog geen box kopen. In het begin kun je de baby in de wagenbak leggen als je even naar het toilet moet oid. In de latere fase (omrollen) zou ik kijken of het lukt met een ruim speelkleed op de grond. Het principe is hetzelfde. Als het dan echt niet werkt kun je alsnog een box van marktplaats halen.

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tja, die ervaring heb ik dus totaal niet. Hier werd de box niet meer gebruikt vanaf dat ze zes maand oud was. Toen begon ze zich recht te trekken, en liet ze zich ook weer keihard vallen tegen de spijlen. De box was dus absoluut geen veilige plek voor haar. Achteraf bekeken vond ik het dus ook een erg dure aankoop, voor zo'n beperkt gebruik.

15. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik vond het wel heel fijn om onze dochters af en toe even (relatief) veilig in de box te zetten: bijv. als ik aan het koken was (bij de voorbereiding konden ze daar prima bij zijn, maar ik wil geen rondkruipende baby rond mijn benen als ik met kokend water en hete pannen bezig ben. Of als ik naar de wc ging, de deur open ging maken etc. Natuurlijk was het huis kindproof, maar ze bedenken af en toe gekke dingen.. ;) Zo stond een van de kids in ene op de salontafel terwijl ik naar de wc was en dacht dat het wel even kon (ze kon zich alleen optrekken tot staan), maar in ene kon ze dus klimmen en zelf gaan staan :$ In bed terugleggen had dan verwarrend geweest, want dat is om te slapen. Ja, het is een korte periode geweest waarin hij best veel gebruikt is, maar ik had hem in ons toen kleine appartement niet willen missen.

Maar dit was dus echt vanaf de leeftijd dat ze al rollende, kruipende, tijgerende en optrekkende plus staande en lopende door het huis gingen. Bij een tweede en derde vond ik het vanzelfsprekend de box te gebruiken, omdat een bijna 2-jarige en een kleine baby op een kleedje niet bepaald veilig is zonder toezicht in mijn ogen. Ook nog een hond en kat, dus de keuze was snel gemaakt ;)

Je hebt eventueel ook nog van die wat meer ouderwetse inklapbare boxen. Staan nog weleens bij de kringloopwinkel etc. Zou je eventueel kunnen overwegen op een iets oudere leeftijd anders.

16. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je best wel zonder box kunt. Vooral als je geen huisdieren en/of andere kids hebt.
    Waarom koop je niet een leuk speel/boxkleed en laat je daar je kindje lekker op liggen? Blijkt dat een box toch handiger is, dan heb je er zo eentje gekocht.

17. Selcan

Selcan Actief lid

14 mei 2015
    315
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ja we hebben al speelkleden gekocht want dat is wat ik dus als eerst in gedachte had; geen box gewoon op de grond!

Maar ik begon dus te twijfelen omdat in bijna elk huis met baby een box staat, daarom besloot ik om jullie mening en ervaringen te vragen en ik denk dat ik tot een conclusie ben gekomen ...

GEEN box ! Voorlopig nog niet in ieder geval, blijkt het nu echt zo nodig te zijn dan ga ik even om een box dat is echt geen probleem.

Dankjewel allemaal !

-

18. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63

Het is echt afhankelijk van jezelf, je huishouden en je kindje.
    Onze peuter had als baby heftige reflux, dus zij werd eigenlijk altijd gedragen in de draagdoek.

Voor bib overwegen we mettertijd wel een box op te zetten, want nu loopt er een peuter rond en bovendien hebben we een huisdier.
    Dus ik denk dat het voor zowel baby als peuter prettig is, als baby z'n eigen speelruimte heeft. Maar durf 't ook nog niet met zekerheid te zeggen, want eigenlijk vind ik een box heel geen prettig ding.

19. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Wij wonen ook in een appartement. Woonkamer is niet al te groot. Wij hebben om meerdere redenen toch voor een box gekozen. We hebben namelijk een Jack Russel, dus is het een fijn en veilig idee dat we dl wel in de box kunnen leggen/zetten. De tv die op het televisie kastje stond, hebben we op het dressoir gezet. Televisie kastje in opslag en daarvoor in de plaats de box meer neergezet. Tsja, de kamer lijkt nu echt klein en vol, maar ik hou in mijn achterhoofd dat het tijdelijk is dat de box daar staat

20. Unanoche

Unanoche Lid

28 aug 2015
    41
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je twijfel bent, zeker voor nu geen box. Later kan je zelf bepalen en het hangt ook af van jouw situatie, misschien vindt je toch nodig om een box te hebben. We wonen ook in een appartemen en we hebben geen box. De eerste 4 maanden sliep ons zoontje in het wiegje. Ledikant staat in de woonkamer als een box. Babygym op de grond (tapijt). Sinds hij goed omrollen en zitten kan, is hij al zo actief. Dus ledikant of box is gewoon te klein. We hebben wel playpen en we zijn erg tevreden ermee. Helft van de woonkamer is zijn speelruimte, veilig, en zelfs vind ik het leuker dan een box. Nu is hij bijna 9 maanden en zijn ontwikkeling groeit snel, ik besef dat een box echt niks voor hem is. Natuurlijk ziet de woonkamer vol uit, maar ik vind het niet erg hoor, als mijn kleine lekker spelen en bewegen kan.

Deel Deze Pagina