Kokken wordt kotsen

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Troetelbeertjes, 4 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Hallo,

Ik ben moeder van een tweeling van 11 maanden. Een van mijn kindjes eet gemakkelijk en zal over een maand +/- klaar zijn om met de pot mee te eten. Natuurlijk kokt hij nog steeds af en toe van vaster voedsel, maar brood, stukjes fruit/groente, liga koeken, het gaat allemaal goed.

Mijn andere knulletje blijft echter veel moeite hebben met stukjes. Hij was altijd al wat onhandiger met slikken etc.. Hij begint te kokken en voor je het weet heeft hij zijn gehele maaginhoud opgekotst. Dat is eigenlijk altijd zo binnen 3-5 happen voedsel met stukjes. Dit beperkt het type voedsel wat ik hem kan geven, omdat hij eigenlijk alleen een gladde textuur wil. Wel kan ik hem dikke (bijna harde) volkoren pap geven zonder dat die 200 gram er vervolgens weer uitgekotst wordt. Hij komt dus wel aan de benodigde voedingsstoffen (granen/fruit/groente/zuivel).

Beide jongetjes zijn overigens gezond, groeien goed en zijn vrolijk.

Hebben jullie tips om te zorgen dat hij gemakkelijker slikt en/of minder makkelijk kotst als hij begint te kokken?

Gr. Luca

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo,

Soms werkt het om bij een maaltijd met kleine stukjes, de stukjes wat fijner te prakken met een vork. Langzaam aan kun je de stukjes steeds een klein beetje groter laten worden.
    Een ander idee is hem zachte stukjes zoals goed gekookte groente of rijp fruit in het handje te geven. Hij kan er dan zelf iets van afhappen. Ik hoop dat het snel lukt.

Groetjes Eveline

Deel Deze Pagina