Hoe weet je wat je allemaal moet inslaan bij een eerste zwangerschap ?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Feline31, 7 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Wat je in elk geval niet hoeft te kopen zijn navelbandjes... die gebruiken we niet meer.

2. Aagje90

Aagje90 Bekend lid

25 apr 2012
    911
    335
    63
    Vrouw
    - Zoogcompressen miste ik echt! Zaten niet in het kraampakket.
    - extra kraamverband (van dat Kotex,de zwarte pakken)
    -makkelijk zittende kleding voor jezelf.
    - onderbroeken zonder naden zitten fijn in het begin
    - genoeg spuugdoekjes en hydrofiele luiers
    - meerdere flesjes van verschillende merken (zitten vaak in die gratis babydozen)

3. krullebol81

krullebol81 Actief lid

9 jul 2014
    393
    23
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Koop vooral niet teveel. Vaak krijg je van kraamvisite nog kadootjes/bonnen en alles is zo in huis gehaald ;)

Paar pakken luiers maat 1 en 2. Laat ze vooral dicht zitten. Past maat 1 niet, dan kun je de andere dichte pakken zo omruilen bij de kruidvat.

Purelan voor als je borstvoeding gaat geven. Curanol als je gevoelig bent voor aambeien.

In de gratis dozen van etos en prenatal zit vaak ook al een speentje, billenzalf, flesjes etc. Dat zou ik zelf niet aanschaffen, eerst maar kijken wat baby wil. Na de bevalling is er altijd wel iemand die met alle liefde even naar de drogist wil gaan om een ander merk te kopen ;)

Hydrofiel doeken... kun je niet genoeg hebben.
    Omslagdoeken... als je meedoet met moeders voor moeders krijg je er al 1. Twee erbij is genoeg en anders zo bijgekocht.

Je hebt nog tijd genoeg om alles aan te schaffen. Het enigste waar je rekening mee moet houden en de levertijd van de kinderwagen en kinderkamer als je die nieuw gaat kopen.

4. Juun012

Juun012 Bekend lid

30 jun 2017
    797
    275
    63
    Vrouw

En toch is ook jou lijst erg persoonlijk. Vriezer met eten? Zalf, veel kraamverband, ik heb het niet nodig gehad.
    Zoogcompressen zou ik voorzichtig mee zijn, het lokt snel een borstontsteking uit.

Kortom TS, het klinkt niet fijn maar pas als je kindje er is, weet je wat je nodig hebt. Afgezien van de basics! En dan denk ik aan: hydrofiele luiers, pampers, kleertjes, badje, kruiken, billendoekjes, aankleedkussen, thermometer, vit k&d, wieg/ledikantje, kinderwagen, kraampakket, maxi-cosi
    Ik lees veel over een voedingskussen maar ik vond het persoonlijk een rotding, neemt veel ruimte in, en echt lekker zitten vond ik het niet. En mee slapen ook niet, ik had dan ook veel last van mijn bekken.

En de keuze fles/bv moet je zelf maken. Er is genoeg te vinden over in de bibliotheek en op internet. Je verloskundige kan je daar ook zeker bij helpen. Lactatiekundigen zijn ook zeer bereid om je voorlichting te geven.

Maar ik zou eerst lekker gaan genieten! Koop wat leuke baby kleertjes :) heel veel dingen komen gaande weg

5. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.031
    3.287
    113
    Het enige wat je echt nodig hebt zijn luiers, wat kleertjes, een veilige plek om te slapen en je borsten (+ het telefoonnummer van een lactatiekundige).
    Al het andere is luxe en niet strikt noodzakelijk.

6. Moess

Moess Niet meer actief

Mijn dochter is eind juli geboren. Het was de eerste 2 weken rond de 24 graden. Ze droeg hier binnen een romper met korte mouw en een katoenen truitje met lange mouw erover. En een broekje natuurlijk. Zou idd wel nog een lekker vest/jas maat 50/56.kopen idd. Al ging ze in de wagen gewoon onder een dekentje maar het is toch handig

Verder niet te veel. Wij hadden alles in huis wat we nodig hadden maar de kraamhulp had goede tips en trucjes waardoor we toch nog regelmatig even naar hema of drogist moesten. Dit is dan ook zo gedaan.
    Zorg dat je de basics hebt en vraag bij de intake met de kraamzorg wat je écht nodig hebt

7. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.785
    3.911
    113
    die purelan zou ik toch echt geen luxe noemen, lifesaver!

paula1984 en Draaikont vinden dit leuk.
  8. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Het is ook wat ik miste en wat dus niet vermeld worden op de "lijstjes " sorry dat persoonlijke ervaringen niet gewaardeerd worden.
    Ik heb geen mama of schoonma die bordjes kwamen brengen en een echtgenoot die ziek werd in de kraamweek,ja die had ik dan weer wel. Tel daarbij op een 36 uur durende bevalling ( nee niet gerekend vanaf het eerste krampje) dus ja ik was met de 2e heel anders voorbereid en had het graag als tip gehad bij mijn eerste kindje.

Hobbs en Rosje83 vinden dit leuk.
  9. paula1984

D
    Dat is erg persoonlijk werd me verteld :rolleyes:

10. krullebol81

krullebol81 Actief lid

9 jul 2014
    393
    23
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Heel veel is ook nog te halen als baby er is he.. Mijn man ging op de eerste dag ook naar de apotheek voor purelan en curanol. Tegenwoordig zijn winkels zo vaak open.

11. Juun012

Juun012 Bekend lid

30 jun 2017
    797
    275
    63
    Vrouw
    Wordt wel gewaardeerd maar ze zijn persoonlijk! Het is niet voor iedereen een must.
    Enne mijn ouders kwamen ook geen bordjes eten brengen ;) kraamverzorgster kan ook koken? Mijn kraamverzorgster zette alles klaar dus ik hoefde alleen maar te koken. Mijn man is gemiddels 80-90 per week weg, helaas ook tijdens de kraamweek. Dus zodra de kraamverzorgster weg was, was ik alleen met mijn kindje(s)
    Dus voor ons was dit een prima oplossing. De meeste kraamverzorgsters helpen je daar wel bij.

12. paula1984

Ik zeg toch ook niet dat TS dit moet doen? Alleen ik had het fijn gevonden dat het mij verteld werd toen ik een soortgelijk onderwerp opende op het moment dat ik zwanger was van mijn eerste.
    Voor ons had dat de kraamweek vele malen makkelijker gemaakt iig.
    En idd bij een afwezige man zal een kraamverzorgster mss wel voor je koken of klaarzetten. Hier werd dat niet gedaan. Ook dit is dus persoonlijke ervaring ;) niet elke kraam doet/wil/kan dit het is tenslotte geen takenpakket.

Deel Deze Pagina