Opruimen bij de gastouder

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Tigra, 7 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn twee jongste kinderen gaan naar een gastouder. Over het algemeen zijn we heel tevreden mt haar.
    Maar er is toch een dingetje waar ik me steeds meer aan stoor, maar wat misschien wel heel normaal is. Dus ik hoor graag ervaringen van anderen.

Het zit zo. Als ik mijn peuter en baby kom ophalen ligt er nog super veel speelgoed in het huis/tuin. Ik vind dat mijn peuterdochter moet helpen opruimen, want zij heeft er tenslotte mee gespeeld. In de praktijk betekend dit vaak een chagerijnige peuter, want als ze mij ziet wil ze graag gelijk naar huis. En meestal help ik dan maar mee met opruimen. Want ik wil graag snel gaan, omdat ik ook nog mijn oudste dochter van de bso moet halen, thuis de baby voeden en daarna moet koken.
    Is het normaal dat je als ouders nog al het speelgoed moet opruimen als je je kind ophaald bij een gastouder?
    Het lijkt mij veel logischer dat de gastouder dit aan het eind van de dag samen met mijn dochter en de andere kinderen doet en dat alles klaar is als ik en de andere ouders komen?
    Maar aan de andere kant is het wel mijn dochter die al het speelgoed pakt, dus misschien moet ik het wel doen.
    Ik weet dus niet zo goed of ik dit op moet pakken of niet. Ik wil niet lui overkomen, maar ik geef toe dat ik na een lange werkdag echt geen zin heb om het huis van een ander op te ruimen. Maar misschien heeft de gastouder aan het einde van de dag hier ook geen zin meer in en is ze blij dat de ouders dit doen en vindt zij dit weer logisch omdat het hun kinderen zijn.
    Er komen soms nog twee kinderen. Zij worden om dezelfde tijd opgehaald door hun vader helpt vaak ook mee, want zijn dochter wil ook graag naar huis en niet opruimen.

Dus is dit een normale gang van zaken of niet?

2. meis1987

meis1987 Fanatiek lid

13 dec 2011
    2.439
    372
    83
    in een huis
    Bij ons is het meeste meestal aan de kant als de laatste ouder komt. Ik ben ook niet van plan het op te ruimen 😁

3. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

1 aug 2013
    1.735
    10
    38
    Geen ervaring met gastouders, maar op het kinderdagverblijf doen de kinderen dat eind van de middag samen met de leidsters. Zou ik eerlijk gezegd ook verwachten bij een go.

4. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Ik ben gastouder geweest en ruimde samen met de kinderen op, vlak voordat ze werden opgehaald. Maar soms als ik daarna niet direct zou gaan koken en eten liet ik het wel liggen voor mn eigen dochter, kon ze nog even spelen. Ouders boden hier nooit aan om op te ruimen en ik verwacht dat ook niet van ze.

5. Rombely

Rombely Niet meer actief

Ik heb nooit helpen opruimen hihi. Maar mijn kinderen haalde ik meestal als eerste op en de andere kindjes bleven dan nog spelen. Alles was eigenlijk ook al wel aan kant als ik kwam en waar ze dan mee speelde, een puzzeltje ofzo, legde ik wel netjes bij elkaar maar meestal zei de go dat dat niet hoefde.
    Ik vind dat ze het samen met de kinderen moet doen voor ze opgehaald worden.

6. Medinilla

Medinilla Actief lid

20 mei 2016
    317
    32
    28
    Bij de BSO zei ik altijd tegen de kinderen dat ze hun werkje af moesten ronden en daarna moesten opruimen. Omdat we zelf altijd wel in de gaten hielden hoe laat een ouder kwam.

Ze moeten zelf opruimen, doen ze het niet ja dan heeft papa of mama pech want ze mochten bij mij niet weg als ze hun spullen niet op tijd hadden opgeruimd. Had soms hele balende ouders, maar na een paar keer leren de kinderen dat ik het meende en ruimden ze ook alles netjes op.

Bij de kleintjes gingen we het laatste uurtje ustig lezen of een puzzeltje maken en wachten op papa en mama. Groep heerlijk rustig en opgeruimd ;)

7. Joycey

Joycey Niet meer actief

Misschien maar eens vragen of ze het opruimen wat meer in haar 'eigen tijd' wil doen door een kwartier van tevoren te zeggen dat mama zo komt en dat ze vast moeten opruimen. Daar zullen vast wel afspraken over te maken zijn.

Hier sta ik sowieso nog een kwartier te kleppen met de gastouder, dus voor mij zou het niks uitmaken. De gastouder ruimt daarentegen gewoon zelf met de kinderen op omdat er niet veel speelgoed ligt. Ze krijgen maar 1 *iets/bak met iets* tegelijkertijd zodat het niet 1 grote speelgoedexplosie is. Daar kan ik hier thuis ook nog wel van leren.

8. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik laat mijn kinderen op de bso /kdv opruimen waar ze mee bezig zijn op het moment dat ik ze kom halen. Dat kan een spelletje zijn of een paar blokken ofzo. Maar ik ga niet de hele ruimte opruimen. Als er nog andere kindjes zijn heeft dat ook totaal geen zin.

9. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.107
    113
    Onze dochter ruimt haar speelgoed op nadat ze ermee gespeeld heeft, alleen of met de gastouder. Dat hoor ik tenminste van de gastouder en proberen we haar thuis ook aan te leren. Het is nog geen 1 keer voorgekomen dat ik samen met haar moet opruimen als ik haar kom ophalen. Ik zou er ook geen zin meer in hebben om het op te ruimen na mijn werkdag en ik weet ook zeker dat de gastouder dat niet van mij verwacht.

10. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ik mijn kinderen ophaal "moeten" ze van mij hetgeen opruimen waar ze mee gespeeld hebben. ik ben meestal 1 van de eerste die komt ophalen en wil dan niet dat anderen hun rommel moeten opruimen. Thuis gaat het ook zo. Spelen maar ook zelf opruimen.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.772
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb nog nooi staan opruimen bij de gastouder. Zoontje moet datgene wat hij op dat moment in zijn handen heeft natuurlijk wel opruimen.

12. Mriek88

Mriek88 Actief lid

28 jun 2013
    169
    0
    0
    Ik ben zelf gastouder en heb zelf twee kinderen. Vaak als de ouders komen spelen ze nog met 1 bak speelgoed en is de rest opgeruimd. Ouders hoeven bij mij niet op te ruimen het kindje ruimt alleen het laatste op waar hij of zij mee gespeeld heeft op. Verwacht het ook niet van ouders. Je kan makkelijk al voor die tijd de meeste spullen opgeruimd hebben!

13. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Oké toch maar eens oppakken met mijn gastouder dus. Dat mijn dochter moet opruimen waar ze mee speelt vind ik logisch. Maar niet de hele speelgoedexplosie

14. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Hier moet ze opruimen waar ze mee speelt. Het is sowieso niet een speelgoedexplosie. Als er toch best veel ligt en het me niet snel genoeg gaat dan help ik wat mee. Ach maakt mij niet zoveel uit.

15. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Ik zou het zelf niet doen. Dat hoort bij het werk vind ik. Maar ik vind wel dat ze van mijn kind mag verwachten dat die meehelpt. De gastouder hoeft dat echt niet alleen te doen. Wie rommel maakt, ruimt op. Dat kan best 10/15 minuten voordat de ouders komen. Kinderen moeten dat toch ook leren? Dat doen ze thuis toch ook hoop ik

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Je zegt dat je geen zin hebt het huis van iemand anders op te ruimen, waarom doe je het dan? Ik hoor hier vooral jouw verwachtingen en jouw irritatie van je eigen verwachtingen. Misschien heeft de GO zoiets van: ik ruim het zo wel op als iedereen weg is en ik lekker de tijd heb...
    Als jij vindt dat je dochter moet opruimen, prima. Maar dan moet je niet geirriteerd raken als iemand anders jouw dochter nog niet heeft laten opruimen... :)

Ik zou het of loslaten en gewoon je dochter meenemen zonder op te ruimen (of haar alleen het ene ding laten opruimen waar ze op dat moment mee bezig is) en zeker niet zelf gaan beginnen óf ik zou er eens over praten met de GO wat die nou verwacht en handig vindt en hoe jij daar in staat.

17. nikki83

nikki83 Bekend lid

11 nov 2013
    526
    4
    18
    Vrouw
    Ik zou het echt niet zelf opruimen. Je verwacht van een GO dat ze samen met je kind opruimt voor ze opgehaald wordt.

18. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja natuurlijk moeten mijn kinderen dat thuis ook. Daarom verwacht ik ook van mijn dochter dat ze dit bij de gastouder doet. Mijn ik heb liever dat de gastouder dit met haar doet, in plaats van dat zij dit met hulp van mij moet doen als ik haar op kom halen.

19. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Dat bedoelde ik ook. Het was juist niet aanvallend naar jou toe;)
    Ik bedoelde dat kinderen dat thuis ook moeten, en als ze ergens anders met speelgoed spelen is die regel ook van toepassing.
    Door de kinderen het niet te laten doen maar het zelf wel op te knappen als gastouder, of door de ouders het te laten doen (of meehelpen) zeg je eigenlijk dat het niet belangrijk is om je zooi op te ruimen. Ze kan ze beter een kwartier aan het werk zetten, want dat leren ze thuis van papa en mama ook. Behalve de allerkleinste, die mogen aan hun rammelaar blijven sabbelen;):p

Ik zou het echt bespreken.

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Bij mij ruimen ouders niet op hoor! De kinderen worden veel al niet om een vaste tijd gehaald het kan bij veel gerust een half uur schelen. Ik probeer wel van te voren zelf op te ruimen en dan even kleuren buiten spelen oid.

Deel Deze Pagina