hoe werkt de mmm?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door kaboutertje, 19 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Hoi,

Ik zou graag willen weten hoe de mmm werkt.
    Je maakt een afspraak bij de gyn en dan? Is de 1e test die ze doen zaadkwaliteit?
    Of word daar weer een nieuwe afspraak voor gemaakt. En hoe lang duurt dat onderzoek?
    En klopt het dat je dan ( tenminste de man) 3x zaad moet inleveren voor de test?

Wanneer krijg je een samenlevingstest? Is dat daarna of kan dat gelijk?

Met andere worden hoe snel kan je echt beginnen met een poging tot zwanger worden?

2. hypo

hypo Fanatiek lid

28 okt 2008
    1.940
    0
    0
    Hoi kaboutertje,

Het gaat ongeveer zo:
    - afspraak bij gyn of fertiliteitsverpleegkundige
    - voorafgaand aan de afspraak vullen jullie beiden een vragenlijst in
    - intakegesprek; hierin bespreek je de vragenlijst en worden er vragen gesteld over bv je cyclus (hoe lang, regelmatig of niet), hoe lang jullie al bezig zijn, e.d.
    - ze doen sowieso altijd meteen een zaadonderzoek bij de man. Bij jou zullen ze waarschijnlijk bloed laten prikken en een inwendige echo doen. Dit is om te kijken of ze afwijkingen zien aan je baarmoeder of eierstokken. Die echo kunnen ze bij de intake of bij de volgende afspraak doen.
    - of ze een samenlevingstest doen is een beetje afhankelijk van het zaadonderzoek, maar ook afhankelijk van welk zh je zit. Bij ons hebben ze meteen een samenlevingstest gepland, maar die ging uiteindelijk niet door omdat het zaad van mijn man zeer slecht was. (dan heeft zo'n test geen zin) Later hebben ze m toch wel gedaan omdat de kwaliteit toen beter was.
    - even een tip voor je; maak je niet te druk of ongerust; in het ziekenhuis zijn ze erg vriendelijk en nemen ze alle tijd (tenminste, zo ervaarde ik het). Maak een lijstje met vragen die je wilt stellen; op het moment zelf vergeet je anders van alles te vragen door de zenuwen.
    - ik weet niet of je wel eens een temperatuurkaartje hebt bijgehouden; zo ja, dan is het verstandig deze mee te nemen naar de eerste afspraak. Ze kunnen daar aan zien of je goede cyclus met eisprong hebt.

Heel veel succes! Heb je al een afspraak? Hoe lang zijn jullie al bezig?
    groetjes hypo

3. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Het verschilt echt per ziekenhuis.

Wij kregen eerst een intake en moesten toen beiden bloedprikken.
    Met heel veel moeite heb ik toen een sperma onderzoek los gekregen, want dat vonden ze eigenlijk niet nodig.
    En aan mij hebben ze al helemaal niks gedaan!

Maar hoelang het duurt voordat ze je gaan helpen met zwanger worden, dat ligt dus helemaal aan de uitslagen.
    Dat kan niemand je vertellen helaas.

4. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    In september ( 1,5 jaar dan bezig met tussendoor opearties aan bm) na alle vakanties gaan we terug naar het zh. ( ik loop al bij de gyn)

Maar zie dat ik ( mijn man dan :)) dus zeker een zaadonderzoek kan krijgen. ( dat zal dan wel de 2e afspraak zijn) En als ik hem niet krijg ( we hebben per slot van rekening al een kind :rolleyes: , dus alles zal wel goed zijn), dwing ik het gewoon af.

Hoe lang duren die uitslagen van dat onderzoek?

5. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Bij jullie gaat het dus om secundaire vruchtbaarheidsproblemen.
    Een zaadtest doen ze niet tijdens een afspraak hoor.
    Je krijgt gewoon een formuliertje en een potje mee.
    Mag je fijn thuis produceren en op de afgesproken datum inleveren.

Het ligt er helemaal aan hoe jouw ziekenhuis werkt.
    De 1 moet 2 weken wachten op een zaaduitslag en een ander hoort het dezelfde dag.
    Helaas kan je niks anders doen dan afwachten!
    Sterkte daarmee.

6. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    secundair? en als je een 3e kindje wil is het dan tretair? ( of zoiets??)

7. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    Secundair wil zeggen dat je al een of meerdere kinderen hebt of zwanger bent geweest, primair is als je nog nooit zwanger bent geweest. Als je al een kind hebt, weet je in elk geval dat je zwanger kunt worden. De situatie ligt dan anders dan wanneer dat niet zo is. Bij ons (primair) liep het als volgt:
    - intakegesprek
    - op cyclusdag 3 bloedprikken bij mij
    - zaadonderzoek, dit gaat in ons ziekenhuis op afspraak
    - na 2 weken of zo (na bloed- en zaadonderzoek) afspraak bij fertiliteitsarts, waar de uitslagen besproken werden en ik een echo kreeg om te kijken hoe het er uit ziet daarbinnen

Bij ons was alles goed, dus werden we voor een half jaar tot een jaar naar huis gestuurd om het zelf te proberen. Het klinkt heel gek, maar onze spontane kansen waren groter dan met enige behandeling, dus moesten we afwachten. Na ruim een half jaar wachten heb ik een HSG gehad om de doorgankelijkheid van de eileiders te teste, die was ook goed, dus weer een half jaar wachten, daarna zijn we gestart met iui's (na ruim 2 jaar kinderwens dus).

Tja, geduld is het sleutelwoord in de mmm...

8. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    Hooi,

Wij zijn eind maart doorverwezen naar de gync. Daar een inwendige onderzoek gehad en daarna bloedonderzoek. Hij verwees ons door naar een vruchtbaarheidsarts. Voorafgaand aan de eerste afspraak kregen we een vragenlijst. Mijn man kreeg van de gync. ook een doorverwijzing voor zaadonderzoek, omdat een van mijn man's ballen vroeger niet was ingedaald.
    Op eerste afspraak bij gync. vragenlijst besproken en uitleg gehad tevens weer een inwendige echo. Omdat bij mij vrij vroeg al lichte vorm van PCO werd vastgesteld moest ik de afgelopenw eken steed 2x per week komen voor inwendige echo's zodat ze mijn eitje konden volgen. vanmorgen voor het eerst een samelevingstest gehad, dit kon pas als het eitje groet genoeg was.

9. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Ik snap niet waarom de situatie anders zou liggen, omdat er al een kind is. In die paar jaar kan er in een mensen lichaam veel gebeuren. Toch?
    Goed beschouwt duurt het wel een paar maanden voordat er echt definitiefs iets gaat gebeuren.

10. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    Ja er kan veel gebeuren in een paar jaar, maar de kans op bijvoorbeeld een chromosoomafwijking is kleiner dan bij iemand die nog nooit zwanger is geweest, je weet dat je eileiders open zijn (geweest) en dat je man in elk geval vruchtbaar is. Ik heb het ook niet zelf bedacht, maar de medische wereld denkt nu eenmaal zo, omdat uitonderzoek is gebleken dat... maar inderdaad, hou rekening met wachten, wachten, wachte, zo werkt het nou eenmaal...

11. Herma

Herma Bekend lid

15 sep 2007
    846
    0
    0
    leidster kinderdagverblijf
    Nijmegen
    Hoi kaboutertje, de mmm bestaat voornamelijk uit wachten wachten en nog eens wachten. Ik leefde van afspraak tot afspraak en werd daar echt gek van. Het hele circus begint weer van voor af aan nu . Als je eenmaal de vooronderzoekn hebt gehad gaat het best wel snel. Alleen je bent natuurlijk al zo lang zelf aan het proberen dat je het gewoon NU wilt. Ik wens je veel succes met onderzoekn en gesprekken en dat je snel mag beginnen met een behandeling. Groetjes

12. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Pffff ,dan wachten we maar nog langer ;)

Maar denk dat we dan in nov toch wel echt moeten gaan starten met onderzoeken. ( tenminste dat hoop ik dan.)

13. la femme

la femme Fanatiek lid

16 jan 2007
    1.576
    0
    0
    Hoi kaboutertje

Met veel geduld en ook met veel afspraken waarvan je soms denkt...waarom ben ik vandaag ook alweer langs geweest...??

Wij hebben ook al een kindje. Dus ook secundaire vruchtbaarheidsproblemen. Sinds vorig jaar juni zijn wij gestart in de MMM na 1,5 jaar zelf proberen. Nu na alle onderzoeken (bloedprikken, templijst bijhouden, zaadonderzoek, uitstrijkje, echo, hsg-onderzoek, laparoscopie en een opzwemtest) zijn we helemaal gezond verklaard en gaan we begin mei starten met een intake gesprek voor IUI. Geen idee hoe lang het dan daadwerkelijk duurt voordat we echt gaan beginnen.

Succes met alles wat gaat komen.

Deel Deze Pagina