Ineens geen avondeten meer willen.

Discussie in 'Voeding' gestart door Mickys, 30 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mickys

Mickys Actief lid

30 okt 2005
    339
    0
    0
    Hey!

Ik lees regelmatig dat kinderen ineens, wanneer ze ongeveer 9 maanden zijn, geen avondeten meer willen eten.

Hier is dat niet het geval, maar ik merk wel dat mijn dochter niet meer zo gretig hapt als enkele maanden terug en de laatste 5 dagen begon ze bij de eerste hapjes zelfs enorm te huilen. Na een minuutje rust at ze vervolgens wel haar hele bordje leeg.

Maar is dit het begin van een komende weigering???

En wat is de rede dat kindjes dit doen?
    Hebben ze door dat ze iets kunnen willen of niet willen.
    Vinden ze het ineens niet meer lekker, minder lekker dan ander eten?
    Hebben ze na 9 maanden minder eten nodig?
    Gewoon geen zin?
    Karakter?

Hoor graag jullie ervaringen!

2. Mickys

Mickys Actief lid

30 okt 2005
    339
    0
    0
    Oei, had deze vraag bij voeding moeten plaatsen.....

3. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Waar het aan kan liggen weet ik niet, maar hier ging het perfect tot aan de 11 maanden en toen werd het minder. Vanaf 1 jaar gaan ze ook minder eten en dit gebeurde dus ook bij ons.
    Toen ze 1 jaar werd heeft ze 2/3 weken bijna tot geen avondeten gegeten (zowel potjes als vers). Daarna kwam het weer op gang en eet ze nu altijd met de pot mee, alleen echt beduidend minder dan voor die 11 maanden.
    Ik heb het haar nog nooit gedwongen om te eten, eet ze niet, jammer dan na 3x proberen zet ik het weg (geef wel altijd toetje). Volgens mij is het een bepaalde fase of zo ik weet het niet. Als ze honger hebben eten ze echt wel. Ik heb ook nooit nog een extra boterham of zo gesmeerd om een beetje gevuld de avond in te gaan, want ik ben ervan overtuigd dat ze dat aanleren en dat ze dan nog minder avondeten gaan eten.

4. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Julia heeft nooit goed haar avondeten gegeten. Eerst at ze niks met overtuiging (lees: kwart stuk fruit en 50 gram groente op een dag was VEEL!). Nu eet ze wel 1 stuk fruit, maar haar groente hoeft ze echt niet veel van (soms zelfs helemaal niks). Vanavond had ze veel, ik denk zo'n 70-100 gram boontjes. Joepie! Maar dat komt qua hoeveelheid ongeveer overeen met een potje voor kindjes van 4-6 maanden denk ik.

Potjes eet ze verder sowieso niet. Ze is nu niet opeens de laatste weken slechter gaan eten, maar ook niet beter. Ik hoop niet dat het nog minder wordt dan dit, want het is al erg weinig... Maar ja, ze groeit langs haar lijntje ook al is ze niet zo groot, dus het klopt allemaal nog best!

5. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

tandjes?
    Die fase heb ik nu. En ja hoor 2 kiezen 1 tand komt door :-s

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hier hebben we meerdere van die fases gehad.
    Met doorkomende tanden ging het wel. Ik denk dat het meer iets van een sprong was; dan wil ie meestal veel bij mama plakken en eten wordt van tafel gezwiept.
    Komt wel weer goed; zoon is nu 13 maanden en eet een aardig bord met de pot mee.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Mijn dochtertje wou van 9 tot 12 maanden ook bijna niet avondeten. Weinig aandacht aan besteed, honger had ze blijkbaar niet en uiteindelijk ging ze weer gewoon eten. Ze zal er wel weinig behoefte aan hebben gehad.

8. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    Volgens het CB hier is het normaal. De kindjes krijgen door dat ze iets kunnen 'weigeren' en proberen dat dan ook echt uit.
    Maak je er maar geen zorgen over, kindjes worden (als het goed is) echt niet wakker van de honger rond die leeftijd.

S. weigert ook regelmatig haar avondeten. Doe er verder niets mee. Wil je niet meer eten? nou dan niet. Prima.. De volgende dag haalt ze het wel weer in.
    Vooral geen drama van maken, want dan kan het best zijn dat ze een 'hekel' aan eten krijgen omdat ze worden gedwongen...

9. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Hier hetzelfde, avondeten is ook een probleem sinds een paar weken.

Bij elke hap gooit hij zich de andere kant op in de kinderstoel en doet dan heel dramatisch. Voor mijn gevoel is het echt dat hij nu weet dat hij ook iets kan weigeren, dat hij zelf nee kan "zeggen". We proberen hem maar wat af te leiden en hopen zo dat het vanzelf weer overgaat.

10. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Hier ook hoor! Niet goed eten is voor mij ergens altijd een punt van frustratie. Inmiddels ben ik er goed in geworden die niet te uiten en mee te gaan in de behoefte van Mini en consequent te blijven. Mijn man echter wil dan altijd toch maar halverwege een potje aanbieden omdat hij niet wil aannemen dat je dat beter niet kan doen.

Maar goed, sinds een paar weken is Mini ook niet zo heel dol op haar avondeten en dan vooral niet datgene wat mama heeft gemaakt. Nou ja, jammer dan (zei ze knarsentandend :D). Ze krijgt nog een fles voor het slapengaan (yoghurt krijgt ze als tussendoortje in de middag) dus verhongeren doet ze niet.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ach nee; verhongeren doen ze zeker niet! Als ze honger krijgen, kunnen ze dat bij 9 maanden ook heel goed aangeven.

Ik heb er nooit mee gezeten, wil geen drama maken van eten. Eten moet leuk, lekker en een gezellig moment zijn. Ik gaf met 9 maanden nog een voeding 's nachts en als hij weinig gegeten had die avond, dronk hij merkbaar meer.

Allemaal prima; wat er binnenkomt, komt er binnen, ik ga niet dwingen.

Deel Deze Pagina