Dag dames, Mijn dochter is zondag 8 weken oud. Wij zitten een beetje met een probleem qua oppas. Mijn ouders wonen erg ver weg, 5 kwartier rijden, de andere oma woont 40 minuten bij ons vandaan en mijn zus die graag wil oppassen ook. We hebben voor maandag middag een aantal uurtjes oppas nodig omdat we samen een belangrijke afspraak hebben. Mijn zus zegt: het kan, als je haar bij ons brengt. De afgelopen tijd rijden we overal naar toe. Wij wonen zelf in Utrecht en rijden naar Leiden, Harderwijk en Balkbrug. Nu wil ik gewoon een keer dat mijn dochter thuis kan blijven en dat daar iemand oppast in plaats van dat wij van alles moeten inpakken en haar weer in de auto zetten en minimaal 40 minuten rijden, zo zijn we meer dan een uur bezig voor dat we naar onze afspraak kunnen en daarna moeten we weer heen en weer. We hebben in Utrecht wel vrienden, maar ze zijn allemaal jong, studerend en zonder kinderen. Er is niemand die we kennen die zou kunnen oppassen. Wat raden jullie aan wat ik kan doen?
Wij hebben het zelfde probleem. Onze ouders wonen ook niet in de buurt. Toevallig vroeg de stagiaire van het kdv van de kindjes of we nog een oppas nodig hadden. Hele leuke meid! Toevallig komt ze volgende week voor het eerst oppassen en dan ook gelijk de hele dag. Heel spannend vooral voor mama Weet niet waar in Utrecht je woont, misschien is ze ook wat voor jullie
ruilopvang.nl is ook wel fijn, houdt wel in dat jij als tegenprestatie ook af en toe beschikbaar moet zijn.
Oproepje op Facebook? Hier hebben wij een buurtgroep en daar staan regelmatig oppasadressen gevraagd. Wij zitten met hetzelfde probleem. We gaan ook pas sinds kort heel sporadisch weg. Toen ze kleiner waren durfde ik het gewoon niet.
Je baby is pas 8 weken oud, en je hebt nog verlof om haar veel bij je te houden. Ik zou haar gewoon meenemen, ze heeft haar moeder nu echt nog dichtbij zich nodig. Mijn dochter is al jong regelmatig gaan logeren (5 mnd), maar in mijn verlof echt nog niet.
Met 8 weken zou ik haar gewoon meenemen naar je afspraak. Zoveel last heb je niet met een baby van zo jong en iedereen heeft er begrip voor dat je ze op die leeftijd nog niet bij een oppas kunt brengen. Voor later zou ik idd in je kennissenkring op zoek gaan naar een oppasmeisje dat je vertrouwt, voor dit soort gelegenheden. Wij hadden eerst een leidster van het kdv die tegenover ons woonde als incidentele oppas. Later de kleindochter van onze buren en nu een meisje dat mijn man van zijn sportvereniging kent. Later leer je ook wel andere ouders kennen, bijv. via het kdv en dan kun je ook nog eens rondvragen of zij een betrouwbare oppas kennen.
Zo jong zou ik ook lekker meenemen. Maar toen ik jong was, en studerend, en geen kinderen had, paste ik gewoon op kinderen van vrienden hoor. Gingen we eerst samen oefenen en ik kreeg een complete handleiding op papier, met vaste gewoontes en schema's etcetera, en kon ze altijd mobiel bellen. Ging prima.