Hoe werkt een speelafspraak?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door maryflair, 22 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    Hallo

    Mijn dochter zit niet zo lang nog op school paar weken.

    Ze wil heel graag spelen. Nou heeft ze uitzich zelf zomaar wat kinderen na school aangesproken. Maar alle 4 hadden ze wat konden of wilden niet.

    Hoe kan ik dit het beste aanpakken of hebben kleuter zulke drukke agenda's. S morgens is het druk en moet ze altijd even wennen. Dus dat lijkt mij niet het moment.

    Ik wil niet dat ze zo teleurgesteld weer wordt. Hoe gaat het in z n werking? Ik voel mij zelf erg opgelaten om eenouder aan te spreken heb ook geen idee wie wie is. Regelen kinderen dit zelf of moet ik gaan regelen?
     
  2. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Ik liet/laat kinderen het onderling regelen. Ze bespreken dan eerst met elkaar of ze willen spelen en dan komen ze het vragen en ga ik met de andere ouder bespreken tot hoe laat, evt. nog adres en tel. nummer uitwisselen, etc.
    Soms kwam er een kind naar mij toe om aan mij te vragen om mijn dochter wil spelen, maar dan stuurde ik haar altijd door naar dochter, want die moet eerst beslissen of ze wel wil. Ik ben alleen degene die kijkt of het kan. En soms zei ik al van tevoren dat dochter geen speelafspraakje mag maken, omdat ik weet dat wij niet kunnen.
    En het komt nog steeds voor dat een ander kind niet kan. Dan is dat jammer, maar hoort er ook gewoon bij.
     
  3. angel12

    angel12 Bekend lid

    28 okt 2014
    503
    79
    28
    Hier idd ook op deze manier. Ze bedenken zelf of ze willen afspreken en komen het dan vragen. Daarna spreek ik het een en ander af met de papa of mama van het kindje.
     
  4. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Zoon regelt het zelf
    Inmiddels wet ik wie wat heeft op welke dag
    Dus om teleurstelling en voorkomen zeg ik smorgens al je kan vandaag niet pietje vragen want die moet naar de BSO bv
    Ik wil niet dat hij de hele klas afgaat
    Dus hij vraagt er een paar (meestal al op school als ze in de pauze samen op het plein spelen) en gaat het niet dan gaat het niet, dat hoort er ook beetje bij..
     
  5. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.029
    961
    113
    Vrouw
    Hier regelen ze t ook zelf. Soms lukt t niet, en dan is het jammer. Hoort er idd gewoon bij, al is het in het begin even vervelend.
     
  6. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Ik help soms wel mee met regelen en/of bemiddelen. Het is toch wel handig als je weet welke ouders bij welke kinderen horen, ik wil wel weten aan wie ik mijn kind meegeef. In het begin is het ook nog een leerproces, maar met 1 kindje tegelijk, niet de hele klas afgaan, niet boos worden als het niet lukt.
    Sommige kinderen zijn zo druk met bso en sport, of ze zien elkaar maar afentoe omdat ze niet in dezelfde klas zitten... dan zetten de moeders een speelafspraak gewoon in de agenda.
     
  7. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Hier regelen ze het ook zelf, meestal zegt hij 's morgens al: Mama kan ik vandaag spelen? Ik geef aan of het die dag uit komt of niet en dan regelt hij zich wel met wie en waar. Na schooltijd komen de kinderen vanzelf wel naar mij (en andere ouder) toe om aan te geven dat ze willen spelen. Ik ga dan met de andere ouder in gesprek over hoe laat op te halen etc..
     
  8. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    In groep 0 (3 maanddm) en de eerste helft can groep 1 wilde mijn dochter ook echt nog niet spelen. Hier kwam dat na de kerstvakantie een beetje op gang.
    De eerste keren speelden de kindjes hier en daarna eerst ‘uitgeprobeerd’ bij kindjes waarvan ik de ouders best goed ken (dorp).
    Nu (groep 2) regelen ze het zelf meestal, soms sturen we nog wat.

    Hebben jullie een klassenapp? Misschien daar eens in vragen hoe dat gaat bij jullie?
     
  9. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.271
    2.443
    113
    Vrouw
    Mijn dochter van 3.5 is al een maand of 8 bevriend met een meisje van het kdv. Ze zijn echt dol op elkaar. Nu appen we af en toe over een speelafspraakje. Erg leuk!
     
  10. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    Oke dat dacht ik al. Ik zeg dan ook tegen haar dat tijdens school het moet vragen en dat we na school samen naar de moeder gaan. Maar of ze vergeet het waardoor ze na school weer een kind benaderd en deze kan dan toevallig weer niet. Ze is vrij nieuw dus agenda van anderen kennen we nog niet. De behoefte om te spelen is erg groot. Maar nu wordt ze telkens teleurgesteld en zit ik met een huilend kind in de auto die zegt niemand wil met mij spelen. Ik vind dit erg sneu. Heb dit aangeven bij juf en die zei s morgen regelen maar op dat moment is dochter nog verlegen en de ouders zijn gehaast of ze zijn er nog niet. S morgens lijkt er niet veel ruimte voor.
    Wat kan ik nog doen de juf vragen of ze haar helpt? Of moet ik het zo laten? Vind het erg sneu dat ze gaat denken dat niemand wil op deze manier begin ook over de aansluiting met andere kinderen te twijfelen?
     
  11. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    Misschien s ochtends met je dochter rondkijken met wie ze zou willen afspreken. Ze kan die dan gedurende de dag vragen.

    Of na schooltijd iets afspreken voor morgen, dat is ook niet heel raar geloof ik.
     
    maryflair vindt dit leuk.
  12. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Zou een gesprekje over dat gevoel hebben met haar
    Wees eerlijk leg uit dat ze er pas net zit
    Soms mensen niet kunnen dat niet aan haar ligt het echt wel gaat komen als ze beter weet wie wanneer kan
    Eventueel op het schoolplein bij moeders laten vallen dat je het lastig vind
    Wie weet helpen ze een handje
     
  13. Skyscrapper

    Skyscrapper Fanatiek lid

    11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Ik ben daarin best wel stellig. Spelen gaat hier het makkelijkst op de halve dagen, dan hebben ze er ook echt lekker de tijd voor, dan wanneer ze om half 4 nog een uurtje/ anderhalf uur overhouden. En ik wil ook echt van te voren afspreken, dat heb ik ook het liefste met alle andere visite.
     
  14. Nele87

    Nele87 Fanatiek lid

    24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Dat moet toch niet op de dag zelf? Als mijn dochter met een kindje wilt spelen, dan spreek ik op gelegenheid de mama aan, en spreek een dag af. (= woensdag of zaterdag, andere dagen werken wij).

    Het is hier ook echt niet de gewoonte om na school gewoon meteen met een ander kind mee te gaan. Ik begrijp niet goed hoe dat werkt. Je staat dan aan school om je kind te halen, maar blijkt die iets te hebben afgesproken, dus jij kan lekker terug naar huis? (Werkt het zo?)
     
  15. Kiwi25

    Kiwi25 Niet meer actief

    Ik verbaas me dat iedereen alleen/vooral op dezelfde dag afspreekt lijkt het in dit topic met een 'willekeurig' vriendje? Mijn dochter zit nog niet zo lang op school maar spreekt op school met een vriendje/vriendinnetje samen af dat ze hebben bepaald dat ze graag eens samen spelen, en dat komen ze dan vertellen als ze uit school naar mij toe lopen. Vervolgens even naar andere moeder lopen en plannen. Op dezelfde dag komt eigenlijk zelden uit voor beide partijen (sportclubjes etc), dus spreken we af welke dag het wel uitkomt en bij wie en met welk vervoer (fiets mee of autostoeltje bijv). Op die manier heeft ze nu 3 vaste vriendjes waarbij ze om en om thuis spelen (en die ouders ken ik nu ook redelijk), en meestal regelen de moeder en ik dan via de Whatsapp even de planning.

    Ik zou dus je dochter tijdens schooldag laten vragen/zoeken welk andere kindje 'een keer' samen zou willen spelen. En dan vervolgens samen met andere ouder op schoolpein plannen als het dezelfde dag niet uitkomt welke dag dan wel.
     
  16. Pipo30

    Pipo30 Fanatiek lid

    31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Ja,zo werkt het hier wel....soms met 6 kinderen naar huis,en soms gaat er geen 1 mee,en alles daartussen komt voor:D
     
    amdaa vindt dit leuk.
  17. famofthree

    famofthree Fanatiek lid

    13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Zo werkt dat hier ook. Soms geef ik ' s ochtends al aan dat er niet gespeeld kan worden . En soms komen ze uit school met ik wil graag met dit kindje spelen en dan kijk ik met die ouder /oppas of het gaat en spreken we af Hoelaat ophalen bij de een of de ander. Dus soms ga ik met 4 kinderen weer terug naar huis( allebei iemand mee) soms met 1 van de twee en soms ga ik alleen terug .

    Soms spreken we ook af voor wen andere dag en dan kijken we op die dag of dat nog actueel is.
     
  18. MMarianne

    MMarianne Niet meer actief

    Hier wordt het meest afgesproken voor op de dag zelf, heel soms wordt er een andere dag gepland. Het fijnst vind ik dan dat het om half 9 of 12 uur wordt besproken, wordt er ergens anders gespeeld dan betekend dat dat ik een langere vrije middag heb en wordt er hier gespeeld dan kan ik de honden vooraf al apart zetten. Ik vermijd overigens het liefst juist de woensdag en vrijdag, vind anderhalf uur op de andere dagen lang zat en zo kan je zelf nog wat op die langere vrije middagen doen...op woensdag gaan we bijvoorbeeld vaak naar oma die wat verder woont.
     
  19. aardbei1707

    aardbei1707 Fanatiek lid

    20 aug 2012
    3.921
    558
    113
    Ik heb niet alles gelezen. Maar je kan ook van te voren al iets afspreken. Wat als t die dag niet lukt vraag dan wanneer t wel kan en spreek dan die dag af.
    Wij hebben dit schooljaar ook een groeps app dus soms app ik die moeder en vraag het of ze af kan spreken. Maar dar doe ik pas als t bij me dochter niet lukt en ze tegen mij al paar keer heeft gezegd ik wil met die afspreken.
    Beetje helpen in t begin is helemaal niet erg!
     
  20. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    In principe regelen de kinderen het zelf, voor die middag. Dan heb je soms wel dat je weer in je uppie naar huis kunt..

    Alleen soms heb je kindjes die niet zo vaak kunnen spelen, dan kijken we 's middags op het schoolplein wanneer het wel kan, als ze beide graag willen. Dan zeg ik die ochtend ook nog even dat hij even bij X moet checken dat ze in de middag gaan spelen.
     

Deel Deze Pagina