Vroeg wakker en middagslaapje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Eendje86, 4 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Onze dochter (2 jaar en 8 maanden) is erg vroeg wakker.. tussen half 6 en 6 uur, maar ook regelmatig nog eerder... Het is geen fase, duurt al sinds juli ongeveer... We hebben al veel geprobeerd (oa middagslaapje overslaan, zon wekker, eerder naar bed, later naar bed, nog warme melk geven voor slapen)

Het middagslaapje heeft ze echt nog hard nodig. Ze slaapt meestal zo'n 2,5 uur.
    Zonder wordt ze echt heel sjagrijnig einde vd middag.

Mijn man wil nu bij wijze van proef haar uiterlijk van half 1 tot 14.00 laten slapen. Maar ik weet gewoon dat ze chagrijnig wordt als ze wakker gemaakt wordt en dat ze hierdoor (denk ik.. het is een aanname...) niet langer gaat slapen in de morgen.

Iemand anders nog tips?

Oja en s morgens is ze echt wakker, ze gaat echt niet meer slapen dan.

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    Onze uk kon je ook later naar bed brengem hoormaar daar sliep hij niet langer door. We hebben echt heel lang gehad dat hij rond 5.00 wakker was dat was ook rond 2.5. Hij mocht dan alleen niet zo lang slapen overdag want anders was hij midden in de nacht uren wakker.

Hij was ook echt wakker en we hebben het zo gelaten, langzaam elke paar maanden verschoof de tijd iets en ging het naar half 6 en toen hebben we een lange tijd gehad dat hij tussen half 6 en 6 wakker was. Met zijn derde verjaardag was dat. Maar hij sliep toen door en dat was al een hele verbetering.

Ondertussen is hij 3.5 en is hij rond half 7 wakker, afgelopen week was hij ziek geweest en merk ik dat alles nog veel energie kost. Vanmorgen was hij om half 8 wakker!!! Wist niet wat me overkwam, was wel heel blij want ik ben zelf ontzettend verkouden en voel me niet zo lekker.

3. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Ik zou haar bij wijze van proef anderhalf uur laten slapen tussen de middag. Onze dochter van 2,5 heeft hetzelfde als jouw dochter, ze kan nog niet zonder middagslaapje. Als ik haar laat slapen 's middags, dan slaapt ze zo 3 uur. Maar dan is het 's nachts spoken en heeeel vroeg wakker. Dus maak ik haar 's middags na 1,5 uur wakker. En ja, dan is ze chagrijnig :rolleyes:. Maar ik laat haar dan rustig wakker worden, geef haar wat speelgoed in bed en rommel zelf wat op de slaapkamers. En na een tijdje is ze goed wakker en kunnen we zonder drama naar beneden. En op deze manier slaapt ze 's nachts stukken beter en wordt ze 's morgens tegen 7.00 uur wakker.

Probeer het eens uit, zou ik zeggen!

4. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Hier is het dan andersom, savonds ipv smorgens. Ik zou het toch proberen om het middagslaapje korter te maken. Mijn dochters zijn/ waren echt slapers maar met een slaapje van 2.5 uur is echt garantie dat het savonds feest is. Met de jongste heb ik ook wel andere tijden uitgeprobeerd als het slapen weer drama werd. Nu laat ik haar niet langer dan 2 uur slapen.

5. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Als ze 2,5 uur slaapt normaal, heb je gegarandeerd een chagrijnig kind. De reden: haar slaapcyclus ligt anders. 2,5 uur zijn waarschijnlijk 2 slaapcycli voor haar, dus dan is ze net weer in slaap en wordt ze heel moeilijk en moe wakker.
    Heb je een videofoon? Of kun je erbij gaan zitten? (boek lezen oid)
    Dan kun je zien als ze door een slaapcyclus heen is. Dan is ze onrustiger, opent waarschijnlijk even haar ogen, draait zich om en gaat verder slapen. Dat is het moment om haar wakker te maken. Dat is tevens de reden dat sommige mensen veel makkelijker wakker worden als ze juist de wekker een half uurtje eerder zetten ;)

Deel Deze Pagina