Wauw, dat is ook al zo ‘streng’ (vind ik dan). Bij mijn dochter is het 52 punten voor 7 vakken. Er wordt dan wel ook gekeken naar werkhouding en inzet, als ze net onder de 52 punten scoren.
Ik vond dat destijds ook erg streng. Toch geloof ik dat de school het niet doet om kinderen "te pesten", maar juist door jarenlange ervaring (kinderen soms toch een kans geven en later weer een niveau moeten laten zakken) om kinderen te beschermen. Als een kind met keihard werken 59 punten haalt, redt het kind het ws niet omdat er de jaren daarna nog veel harder gewerkt moet worden. Als een kind met 2 vingers in de neus 59 punten haalt, mist het blijkbaar de motivatie en die is de jaren daarna wel nodig. Heel soms wordt er hier later in het tweede jaar alsnog geswitcht. Dat is bij mijn neefje gebeurd. Die had vanaf de basisschool VWO/ gymnasium advies, maar scoorde in de brugklas "maar" 53 punten. Hij is toen naar 2 VMBO gegaan. In het tweede jaar deed hij het juist weer heel goed en is toen naar 3 HAVO gegaan. Helaas is hij nu dus gezakt, zonder herexamen en moet het hele jaar weer over doen. Mijn schoonzus werkt op de scholengemeenschap waar mijn kinderen naartoe gaan. Sinds een aantal jaren is het advies vanuit de cito eindtoets niet meer leidend als het gaat om het schooladvies. Mijn schoonzus vertelde dat er sinds die tijd ontzettend veel kinderen boven hun niveau starten en later weer een niveau terug moeten. Niet echt fijn voor de kinderen natuurlijk. Het is prettiger als je meteen goed zit en successen boekt in dat eerste jaar. Natuurlijk is de cito eindtoets een momentopname, maar volgens mijn schoonzus klopte het advies, in combinatie met het leerlingvolgsysteem en het advies van de leerkracht, vrijwel altijd en was er zelden zo'n switch nodig.
Ja, dat geloof ik wel. Daar is zeker over nagedacht en zal een hoop ervaring aan vooraf gaan. Maar dan ben ik toch blij dat ze bij mijn dochter op school het nog steeds per individu bekijken. 52 punten is automatisch VWO, net daaronder ben je een bespreekgeval en wordt naar de randvoorwaarden gekeken. Mijn dochter staat op dit moment 52 punten. Scoorde op de basisschool alleen maar A’tjes en tienen en de maximale score op haar eindtoets. Maar heeft blijkbaar last van faalangst wat er juist in de brugklas uitkwam (ze screenen alle kinderen in de brugklas). Resultaat is nog steeds een hele goede cijfers en werkhouding/planning, maar af en toe een miskleun, waardoor haar gemiddelde dan daalt. Dus dan ben ik blij als ze dat ook meenemen in hun besluit. Vooral omdat ze zelf zo graag naar het VWO wil. En ik ben het overigens helemaal met je eens dat kinderen op het juiste niveau moeten starten. Dat kan een hoop ellende schelen.