Hoe werkt reizen met OV studentenkaart? 40% korting/ online kaartje kopen

Discussie in 'De lounge' gestart door Gymgirl, 5 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Mijn dochter wil binnenkort met de trein gaan reizen. Zij heeft voor komend schooljaar een OV studentenkaart. Als het goed is mag zij nu dan al met 40% korting reizen. Maar hoe koop je een kaartje? Moet dat online via OV kaart? En moet je er dan een saldo op zetten?

Het is voor mij echt een eeuwigheid geleden dat ik met de trein ben geweest. Ik stam nog uit de tijd dat de conducteur je kaartje kwam knippen. Wie kan ons helpen?

Zij wil dus een kaartje kopen bij de NS met 40% korting.
    Om het nog lastiger te maken moet zij ook bij een andere vervoerder een kaartje kopen. Maar dat zal (hopelijk) op dezelfde manier gaan.

2. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.474
    6.089
    113
    Vrouw
  3. Soturi

Soturi Fanatiek lid

24 sep 2016
    3.622
    3.551
    113
    Vrouw
    Als het goed is, kan ze gewoon saldo op haar ov-kaart zetten en gaan reizen. Dan krijgt ze de korting op het moment dat ze er recht op heeft en reist ze gratis op het moment dat ze daar recht op heeft. Dan is het alleen een kwestie van in- en uitchecken bij de juiste vervoerder. En bij een overstap als je op dat moment van vervoerder wisselt.

Mits ze dus haar studentenreisproduct op haar ov-kaart heeft geladen al.

4. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.176
    16.511
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn oudste heeft een OV reisproduct maar hij staat tijdens de zomervakantie op geblokkeerd ( ik meen tot 16 aug) dus hij kan er nu sws niet mee reizen
    Hij gebruikt het product enkel doordeweeks. In het weekend reist die of via een andere OV chip ( niet op naam) en bij de trein koopt die een kaartje.

5. Olympia

Olympia Fanatiek lid

16 okt 2020
    1.041
    1.668
    113
    Vrouw
    Volledig geblokkeerd?
    Hoe ik het ken is dat er een zomerstop is omdat studenten dan natuurlijk niet naar school hoeven. Van 16 juli tot 16 augustus kan je daarom niet gratis reizen. Je krijgt echter 40% korting tijdens de zomerstop met diezelfde OV chipkaart. Dus als je een studentenreisproduct hebt op je OV kaart, kan je gewoon inchecken en rekent die automatisch 40% korting.

Ts: ik denk dat het vooral belangrijk is om te checken of het reisproduct al op haar OV staat. Daarvoor is er een persoonlijke OV kaart nodig die gekoppeld wordt aan het studenten reisproduct van/via DUO. Dat product moet echter geactiveerd worden. Daarvoor ga je naar de oplaad automaat van de NS, scan je de kaart en geef je dan "ophalen bestelling" aan. Vanaf dat moment staat je product op de kaart en reis je gratis of met korting.

Wel belangrijk om te weten is dat als je een nieuwe student bent (je komende september dus pas begint), je reisproduct vaak pas geldig is vanaf 1 september.
    Zo weet ik van jongeren die soms een paar weken moesten overbruggen/zelf betalen als ze eind augustus al moesten beginnen.

6. Olympia

Olympia Fanatiek lid

16 okt 2020
    1.041
    1.668
    113
    Vrouw
    Wat betreft het kaartje kopen: dat hoeft niet met een OV kaart. Bij een automaat op het station kan je je saldo opwaarderen. Vervolgens check je in bij het station waar je weggaat en check je uit op het station waar je aankomt. NS berekent dan automatisch wat die route heeft gekost en trekt dat bedrag van je saldo af.
    Mocht haar studenten reisproduct geactiveerd zijn, dan berekend die automatisch 40% korting in de vakantie. En wanneer de vakantie voorbij is, moet ze gewoon elke keer netjes blijven in- en uitchecken, ook al reist ze gratis.

Hou er overigens rekening mee dat je voor reizen met de trein een minimum saldo van 10 euro moet hebben!
    Dus ook al staat er nog bijv. 9 euro op de kaart, ze kan dan niet inchecken en zal eerst moeten opwaarderen. Dat kan bij die automaten op het station, maar kan ook online. Je kan ook automatisch opwaarderen instellen, dan vult de NS je saldo direct aan wanneer die onder een bepaald bedrag komt. NS schrijft het dan automatisch van je bankrekening af.

Wat betreft andere vervoerders geldt dit allemaal precies hetzelfde!
    Het enige waar ze op moet letten is dat wanneer ze wisselt van bijv. NS naar Arriva, dat ze uitcheckt bij de NS en weer incheckt bij Arriva. Ze hoeft dus geen kaartjes te kopen voor andere vervoerders.

Juul75 en cosdy vinden dit leuk.
  7. cosdy

cosdy Fanatiek lid

21 jun 2012
    1.905
    2.067
    113
    Waarom gebruikt hij in het weekend dan niet zijn studenten ov? Als hij saldo op de kaart zet reist hij in het weekend met 40% korting.
    En zoals al gezegd, de kaart staat niet geblokkeerd nu tot 16 augustus, je kunt niet gratis reizen, maar de 40% korting geldt wel

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.176
    16.511
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Oke dat wist ik niet. Ik dacht dat je hem helemaal niet kon gebruiken momenteel. Hij kan er nu sws niet mee inchecken maar dat komt dan natuurlijk omdat er geen saldo opstaat. Ik zal het eens tegen hem zeggen.

cosdy vindt dit leuk.
  9. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.002
    14.667
    113
    Vrouw
    Mijn kinderen gebruiken hem ook zelden in het weekend.
    Doordeweeks naar school en zaterdag een bijbaantje op het dorp. Geen ov nodig.

Zoals de meesten zeggen: als het studentenreisproduct erop staat is gewoon in en uitchecken en dan is het geregeld. Kaartjes kopen hoeft dus niet.
    Er moet natuurlijk wel genoeg saldo op staan. Mijn kinderen hebben allemaal automatisch opladen aan staan. Daardoor zullen ze nooit ergens vastlopen.

10. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Bedankt voor al jullie reacties!

Ze heeft een OV chipkaart gekocht en het studentenreisproduct is aangevraagd. Als het goed is heeft ze dit ook al gekoppeld en geactiveerd is. Maar dit ga ik bij haar navragen.

We gaan gewoon maar saldo op haar kaart zetten. En dan hoeft zij dus alleen maar in te checken bij het station en uit te checken bij het eindpunt. Tussendoor moet ze van vervoerder wisselen dus ook daar moet ze in- en uitchecken. Toch?

11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.176
    16.511
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja dan moet je ook in en uitchecken

12. Olympia

Olympia Fanatiek lid

16 okt 2020
    1.041
    1.668
    113
    Vrouw
    Ja! Vooral goed opletten dat ze bij de juiste palen in- en uitcheckt.
    Geel is NS, blauw is Connexion, rood van Arriva.

En belangrijk dat ze echt uitcheckt als ze gearriveerd is, anders dan rekent NS een standaard tarief omdat ze niet weten waar haar route is geëindigd.

13. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    We hebben net 30 euro op de kaart gezet. Dus daarmee kan ze dus inchecken en reizen. En als ze recht heeft op korting dan wordt dit automatisch verrekend. Snap ik het zo goed?

14. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Klopt, staat het reisproduct (de ov-kaart in dit geval) er ook op?

15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.176
    16.511
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Weer wat geleerd van dit topic, ga het straks ook direct tegen mijn zoon zeggen. Hij reist niet veel met OV in de weekenden maar toch handig al moet er toch zeker 20 euro opstaan als je met de trein reist?

16. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Er moet inderdaad minimaal 20 euro opstaan anders kan je niet inchecken ,je kan in je account ook kiezen voor automatisch opladen dan heb je er geen omkijken meer naar.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  17. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Bij een kortingsproduct is dat minimaal 10 euro, maar ik weet niet zeker of een studenten-ov daar ook onder valt.

18. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    ja, ze heeft het gekoppeld en geactiveerd zegt ze.

19. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.002
    14.667
    113
    Vrouw
    Als je online een account aanmaakt, kun je al de reizen volgen. Dan zie je ook wat je per reis kwijt bent.
    En je kunt dan zien of er idd een reisproduct opstaat.

20. Olympia

Olympia Fanatiek lid

16 okt 2020
    1.041
    1.668
    113
    Vrouw
    Klopt, bij een studenten OV moet je minimaal 10 euro saldo hebben.
    Dat geldt trouwens alleen voor treinreizen, voor de bus is er geen minimum saldo nodig.

evaleana vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina