Wat ik nou niet snap he.. ik ben vandaag 4+1/4+2 zwanger ongeveer. Ik heb pcos dus ik kan niet tellen vanaf mijn laatste ongesteldheid. Ik tel dus vanaf m'n eisprong. Maar.. nu heb ik contact met andere meiden die op de exact zelfde dag als mij een positieve ovulatietest hadden en ook hun nod op de exact zelfde dag hadden als ik die tellen vanaf de laatste ongesteldheid en die zijn al bijna 5 weken?? Hoe werkt dit...
Wanneer je telt vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie (bij een cyclus van ongeveer 28 dagen), tellen de twee weken vóór je eisprong mee en ben je 4 weken zwanger als je eigenlijk ongesteld zou moeten worden. Tel je niet vanaf de eerste dag menstruatie maar vanaf je eisprong, vanwege onregelmatigheid, dan tel je er ook 'gewoon' twee weken bij op, ook al was je 6 weken ervoor vóór t laatst ongesteld. Je doet dan net alsof je een cyclus van 28 dagen had zeg maar. Die 40 weken zwanger zijn namelijk gebaseerd op een cyclus van 28 dagen (twee weken vóór de eisprong en twee weken na de eisprong). Dit heeft weer te maken met het feit dat een lange cyclus meestal te maken heeft met een eisprong die later komt, de tijd na de eisprong is meestal gelijk. Soms is die (luteale) fase bij mensen korter maar dat maakt voor de zwangersxhapsduur niet uit. De reis van een bevruchte eicel en de innesteling is in principer ongeveer dezelfde tijdsduur bij iedereen.
Oké helder.. en met een hele vroege innesteling? Ben je dan wat langer zwanger dan iemand die pas op 14dpo positief testte? Ik testen namelijk op 8dpo al positief...
Ik had op 7dpo een lichtpositieve test en de eerste twee echo's kwamen precies overeen met mijn eisprong
Die zwangerschapsduur vanaf de eerste dag van je menstruatie klopt natuurlijk sowieso niet. Niemand is daadwerkelijk die eerste twee weken zwanger, maar aangezien het over het algemeen waarschijnlijker is om te weten wanneer je menstruatie begon dan te weten wanneer je ovuleerde, wordt er dan vaak vanaf menstruatie gerekend. En de bevruchting is leidend voor de groei van je kindje en de zwangerschapsduur en die is wel heel vlak op de eisprong. De ene embryo nestelt zich dus met minder cellen al in dan de ander, of doet er langer over oid. Dus de innesteling maakt voor de duur niet uit. Wel meten vroeger ingenestelde embryo's vaker groter bij de termijnecho dan later ingenestelde.
Geen idee. Maar wat maakt t uit? De ene persoon zegt 7.4 zwanger te zijn en de echo zegt 8.1. Een ander denkt al 8 weken te zijn en de echo zegt juist 7.3. En bij een ander klopt t exact zoals gedacht. Toch wordt er ergens nou eenmaal een keer een "uitgerekende datum" gekozen. Meestal met een echo, soms met de datum van eerste menstruatie. Maar baby's komen wanneer ze komen. Ik zou me dus totaal niet blind staren op t feit dat de één zegt 3 dagen langer zwanger te zijn dan jou terwijl je zelf denkt dat t anders ligt. Wat maken die paar dagen nou uit?
Het maakt me ook echt niet uit hoor haha maar er was een discussie gaande waar niemand antwoord op had dus ik dacht ik vraag het gewoon even hier op? Vond het ook gewoon interessant om te weten sorry..
Je hoeft geen sorry te zeggen hoor . Het leek, zeker door het doorvragen, dat je het erg belangrijk leek te vinden. Het was dus vooral ter relativering bedoeld .
Als zij 'bijna' 5 weken zwanger zijn, kan dat bijvoorbeeld 4+5 zijn, dat scheelt 3 of 4 dagen met jou. Wanneer zijn hun eisprong op dag 17 of 18 hadden, tellen zijn dus inderdaad een iets langere zwangerschap, omdat hun eerste dag menstruatie eerder was dan 'gemiddeld'. Eigenlijk dus niet, want de ovulatietest gaf gelijk met die van jou positief resultaat. Omdat jij vanaf je ovulatie rekent en zij vanaf die eerste dag menstruatie, verschilt dat. Dat gebeurd nou eenmaal bij onze manier van zwangerschapsduur, de twee weken vóór de eisprong tellen we mee. Maar ja, bij iemand met pcos, of iemand die zwanger wordt via ivf/icsi gaat dat niet altijd op. Dan worden er 'gewoon' de 14 dagen geteld. Vandaar waarschijnlijk de verschillende tellingen.
Als ik van mijn eisprong uit ging was ik bij mijn eerste 2 zwangerschappen korter zwanger dan als ik van mijn eerste dag menstruatie uitging. Uiteindelijk met de termijnecho ook steeds teruggezet toen. Mijn cyclus was toen altijd langer (na de 2e is dat meer gemiddeld geworden). Als je een cyclus van 28 dagen hebt met een eisprong op dag 14 klopt de berekening exact en ben je op nod 4 weken volgens eisprong én volgens eerste dag menstruatie. Ik had een cyclus van 35 dagen bij de 2e en was dus op nod 4 weken volgens eisprong en 5 weken op diezelfde dag volgens eerste dag menstruatie. Met de termijnecho ben ik toen bijna een week teruggezet omdat vk uitging van eerste dag menstruatie.
Bij ons vragen ze er altijd naar. Ik gaf deze keer aan dat ik gemiddeld een cyclus van 30 dagen heb, dus hebben ze me bij voorbaat al 2 dagen later gezet. Bij de termijnecho wordt de 'exacte' datum vastgesteld. Ik vind het nogsteeds vreemd dat ze uitgaan van de laatste menstruatie, zonder de cycluslengte te weten.
Vanaf de termijnecho, gaan ze die termijn aanhouden, dus kan het ook weer verschillen met eerste dag laatste menstruatie of dag van positieve ovulatietest.
En om het verhaal helemaal compleet en verwarrend te maken: bij IVF/ICSI is een uitzondering, gezien je dan exact weet wanneer een embryo werd teruggeplaatst en hoe oud deze was. Als voorbeeld: bij mijn huidige zwangerschap heb ik een embryo van 5 dagen oud teruggeplaatst gekregen, dus op de dag van terugplaatsing was ik (zogenaamd, want kunstmatige cyclus) 5 dpo. Dus toen ik 14 dpo was, was ik 4 weken zwanger. Het termijn zal dan ook niet aangepast worden bij de termijnecho, deze staat namelijk vast.
Ik heb een gemiddelde van 35 dagen. Kan ook gerust 50 dagen zijn. Gelukkig wel een vk die niet alleen uitgaat van menstruatie. Bij de laatste zwangerschap hebben we de testdatum als 4.0 gepakt aangezien ik de week ervoor nog negatief testte. Uiteindelijk met echo's bleek ik op 4.3 getest te hebben. Op basis van cyclus zou dat 6.1 zijn geweest Bij een regelmatige cyclus is het een handig rekenmiddel, zeker pre-echotijdperk. Maar bij onregelmatige cyclus kan je er toch behoorlijk naast zitten
Dit vind ik wel fijn om te weten! Toen ik werd gebeld door de assistente van de vk om de intake te plannen en ik aangaf dat wij van 10-15wk op vakantie zijn, deed zij nogal moeilijk over de termijnecho. Ze gaf zelfs aan dat ik moet kijken of ik een termijnecho op vakantie kan laten doen. Omdat ze die termijn nodig hebben. Ik vond dat nogal een vreemd verhaal, aangezien mijn ovulatie door de hormoongestimuleerde IUI vastligt maar zij stond erop.