Mijn oudste zit in eind groep 7 en scoort met name op begrijpend lezen nog wel eens wisselende resultaten (verbaast mij niets hoor, hij vertikt het om een boek te lezen). Op zich als ze redelijk dezelfde resultaten scoren is het wel makkelijk te beoordelen, maar hoe kijkt een leraar ernaar als het zo wisselt? Zijn scores op cito sinds groep 6: Rekenen 1 en 1 Begrijpend lezen 3 en 1 Spelling 1 en 1 Groep 7: Rekenen 1 en 1 Begrijpend lezen 1 en 2 Spelling 1 en 1 Spelling en rekenen zijn altijd hoog , soms foutloos. Nu maakt het mij echt niet uit, maar hij wil zelf héél erg graag naar de havo en vorig jaar kregen we te horen dat dat met een 3 op begrijpend lezen geen optie was. Nu heeft hij daarna het wel goed gedaan. Leraren die hier iets over durven roepen? Mij lijkt dat havo met deze scores zeker wel moeten kunnen of zou die ene 3 echt die kans al hebben verpest? Zo Ja, dan wil ik hem wel een beetje kunnen voorbereiden namelijk. Of kijk ik nu echt te negatief. Hij scoort voor de rest op alle methode toetsen etc alles goed.
Ik denk dat het lastige is dat het juist om begrijpend lezen gaat. Rekenen en begrijpend lezen zijn de belangrijkste peilers als gekeken wordt naar een schooladvies. Als spelling wat lager uitvalt weegt dat minder zwaar zeg maar. Maar wat het precies voor het advies doet weet ik niet, dat zou ik op school navragen.
Ja ik weet dat begrijpend lezen en rekenen het belangrijkste is, daarom is het zo dubbel. Op rekenen kan hij eigenlijk niet hoger scoren, maar begrijpend lezen is zó wisselend. Mijn moeder zit ook in het onderwijs en geeft aan dat ze kijken vanaf groep 6 en dan idd naar BL en rekenen (maar durft verder geen uitspraken te doen).
Ik ben dan geen leraar maar als ik het zo bekijk is het gewoon havo/vwo, daar zou ik als ouder zijnde voor gaan.
En je hebt natuurlijk het advies van school en ook nog de eindcito. Dat wordt ook weer samen bekeken. Maar als hij komend jaar naar groep 8 gaat zou ik nu wel aan de leerkracht durven vragen hoe ze daarover denken.
Ja ik heb over 2 week een oudergesprek, dus dan zal het ook wel besproken worden, maar ik vind het allemaal erg vaag.
Ik zou ook denken havo/vwo. Mijn oudste heeft 1 en 2 begrijpend lezen en 3 rekenen, en gaat waarschijnlijk een mavo/havo advies krijgen. Dan moet jouw zoont zeker wel een havo advies krijgen lijkt me. En als hij zo graag havo wil doen, zal hij meer zijn best moeten doen met lezen. Hij heeft het wat dat betreft een beetje zelf in de hand en dat zou ik hem ook echt wel vertellen
Oh dat heb ik hem zeker ook al wel verteld hoor, maar hij is meer het type dat het moet voelen voor hij luistert. Ik zei het vandaag nog en zegt ie: nee hoor mam, een 2 is havo niveau en hoger wil ik toch niet. Het is een aparte. Heeft ook al eens gedreigd zijn cito expres te verpesten nadat meester had gezegd dat hij de eentjes vol moest houden voor een vwo advies (hoezo niet tegen druk kunnen haha).
Ah ok, goed dat hij het weet dan . En anders maar mavo en daarna door naar havo toch? Maar volgens mij moet hij havo prima kunnen
Maakt toch niets uit eigenlijk? Of het is dan vmbo/havo of havo/vwo. Dus hij kan altijd naar de havo. In beide opties zit er havo
Als er een onderdeel te laag is zoals jij schetst en het andere hoog is het niet automatisch havo advies. Mijn oudste zit met heel veel op 1 niveau maar rekenen tussen de 3 en 4, en die gaat echt geen vwo advies krijgen. Al zou ze dat zonder rekenen prima kunnen
Dat zeg ik ook niet Hij krijgt een dubbel advies en heeft hoe dan ook op de middelbare school de kans als het lekker loopt de havo te gaan doen na de brugklas of tweede klas (weet dat sommige scholen 2 jaar een dubbele klas doen omdat kinderen ook moeten wennen). Aangezien kind in kwestie geen vwo wil doen, maar havo krijgt hij sowieso die optie er wel tussen.
Ja maar hij krijgt niet standaard een dubbel advies volgens mij hoor? Of dat moet alweer veranderd zijn? Qua motivatie zou hij beter op zijn plek zijn in een havo/vwo klas dan een mavo/havo klas. Het is wel een slim jongetje, heeft alleen op 1 toets begrijpend lezen wat minder goed gescoord. Vind het zo jammer dat die ene toets toch vrij zwaar meetelt.
Je kan het wel de school vragen, vind ook dat een dubbel advies voor dergelijke kinderen beter is als ze wisselend scoren op bepaalde vakken. Dan kunnen ze beter op de middelbare verder kijken. Helemaal als hij graag naar de Havo wil en absoluut geen vwo wil krijgen. Dan zou havo/vwo advies gunstig zijn.
Ja dat klopt zeker. Dat hij absoluut geen vwo wil is in mijn ogen ook een beetje zelfbescherming ben ik bang. Als ik maar hard genoeg roep dat ik het niet wil, dan is het ook niet erg als ik dat niveau niet kan halen zeg maar.
Precies, daarom hoop ik echt combi advies voor hem. Als hij op de middelbare er wel achter komt dat vwo prima haalbaar is, is dat een makkelijkere stap dan nu al dat moeten bewijzen voor z'n gevoel.
Ja idd. Een combi advies zou mooi zijn om die reden. Zijn beste vriendje zit nu in groep 8 en die heeft wel een combi advies gekregen en gaat nu ook naar zo'n brugklas.
De 3 op begrijpend lezen had hij midden groep 6, daarna 1 en 2. Daarmee is die drie al veel minder ter zaken doende. Het gaat ook om de ontwikkeling richting groep 8. Met deze scores zou ik zeker havo advies geven helemaal als het past bij het kind (ken het kind nu niet dus lastig te zeggen). Ik werk op een Friese school en hier wordt voor het advies VO gewerkt met de Friese plaatsingswijzer daar zou met deze scores wel havo uitkomen.