Ik heb laatst gehoord dat een ledikant voor de helft opgemaakt moet worden. Het kindje moet met zijn voeten tegen de achterkant aan liggen zeg maar. Hoe zit dat bij een wieg? Moet die ook voor de helft opgemaakt worden?
Het is de eerste paar maanden belangrijk dat ze in welk soort bedje dan ook met hun voetjes nagenoeg tegen de achterlkant aanliggen. dit omdat ze dan niet onder de deken kunnen schuiven. Kort opmaken noem je dit. Belangrijk is ook dat je de deken of het laken aan de zijkanten en achterkant een beetje vast klemt zodat tijdens bewegen de deken niet losraak en alsnog op je kindje's hoofd komt.
Inderdaad, kort opmaken. Volgens mijn kraamhulp hoefde het niet.... Vond ik Camila later onder de dekens terug! Wat schrok ik toen ik haar wel hoorde maar niet zag! Wat een tr.t die kraamhulp!
Mijn broertje was met 9 weken ook onder de dekens met zijn hoofd aan het voeteneinde. Maar dat was wel in 1985. Toen bestond dat nog niet. Dus misschien de wieg ook maar kort opmaken. Is dat trouwens ook nodig als kind in zo'n soort slaaprechthouder ligt (dus waar hij op zijn zij inligt om te voorkomen dat ie niet op zijn buik gaat liggen?) wan dan kan ie in principe niet bewegen.
Ik heb hier op het forum regelmatig gelezen dat zo'n slaaprechthouder (of hoe het ook heet) niet mag en op z'n minst wordt afgeraden. Ik heb het toen de kraamhulp bij de intake gevraagd en blijkbaar mag het echt niet.
Kindje gewoon op de rug leggen en zorgen dat je je kindje altijd kan horen, dan is het helemaal niet nodig om je kindje vast te leggen. Dat is juist onveilig en ook helemaal niet nodig.
Klop idd (ben kraamverzorgster) alle bedjes en wiegjes en kinderwagenbak moeten laag / kort op gemaakt worden in verband met wiegendood! En ook het stuk schuimrubber waar je kindje tussen ligt wordt afgeraden i.v.m wiegendood. Het liggingsadvies is de eerste 2 weken vanaf de geboorte wisselligging op de zijde en vanaf 2 weken met het hoofdje om en om op de rug
zo'n slaap trechter is voor als je kindje een voorkeurs houding heeft.en dan wordt het je aangeraden door de dokter of het cb.
dat is indd heel verschillend toen jason geboren werdt nu 2.5 zeiden ze juist dat het erg prettig was om zo,n ding in huis tehebben heb hem toe meteen gekocht en jason heeft er erg tussen geslapen nu ligt hij in de kast voor als de kleine straks komt ik hoor het van zelf wel of het mag ja of neej want de 1 zegt het mag absoluut niet en de ander zweert erbij
tuurlijk zijn er ander mogelijk heden.maar het is ook heel verschilend wat voor voorkeurs houding ze hebben. en met dit ligen ze niet vast hoor het lijkt een beetje op vroeger toen deden ze je tussen twee kruiken
ja precies in dat ding liggen ze niet vast het is net alsof er een opgerold handoekje voor en achter de rug ligt
Bedankt voor de tips. Mijn ouders werkten vroeger met briefjes en streepten zo af hoe we hadden gelegen. Op zich ook wel een idee, maar wel tijdrovend. Eens kijken wat de verloskundige in Duitsland ervan zegt.