hoe word de placenta gevoed

Discussie in 'Gezondheid' gestart door dverheul, 19 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dverheul

dverheul Actief lid

14 jan 2010
    315
    0
    0
    tuincentrum medewerker
    pernis
    Ik heb misschien een stomme vraag.mijn kindje zit in mijn baarmoeder verbonden door de navelstreng aan de placenta die ook in de zak zit.maar hoe komt er dan voeding in de placenta als die in die dichte zak zit.ik hoop dat mijn vraag duidelijk.is.

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Als het goed is zit de placenta vastgegroeid aan de baarmoederwand, de "zak" zit daar ook aan vast. De placenta is heel erg doorbloed en hier vindt de uitwisseling plaats van bloed/voeding van jou richting je kindje.

3. dverheul

dverheul Actief lid

14 jan 2010
    315
    0
    0
    tuincentrum medewerker
    pernis
    Hoe komt het bloed er dan in

4. me83

me83 Niet meer actief

er lopen in de placenta kleine adertjes die dus alle voedingsstoffen via de placenta bij je kindje komen..zie dat je al bijna mag bevallen.. vaak vragen ze of je de placenta wilt zien(als dit mogelijk is) dan vouwen ze die uit en kan je de adertjes zien.. hoor meerverhalen van moeders dat het best een mooi en intressant gezicht is om dat te zien dus miss zie jij dat ook binnenkort!

5. dverheul

dverheul Actief lid

14 jan 2010
    315
    0
    0
    tuincentrum medewerker
    pernis
    Hoe het bij me kindje kom dat weet ik wel maar hoe komt het dan in de placenta.zij er adres dan aan de buitenkant van de baarmoeder die de placenta aan de binnenkant verbind.

Ja moeders is al een eind.
    Donderdag vk geweest en heb twee centimeter trimester.hals is verkort en verweekt ook al.dus zit nu al drie nachten te hopen

6. me83

me83 Niet meer actief

de baarmoeder is ook heel goed doorbloed.. miss heb je dit wel eens gezien met een echo.. dat ze die in kleur zet.. door die kleuren kan je zien wat er doorbloed is..en of de doorbloeding goed is..

de baarmoeder is een spier.. net als het hart.. die zit ook vol met aders..

als je wat meer wilt weten dan ik je kan uitleggen(want zoveelweet ik ook niet)kan je even via google zoeken op doorbloeding baarmoeder tijdens zwangerschap... dan zal je vast uitleg krijgen en ook plaatjes zien daarvan..

erg spannend bij jou hoor!! wens je alvast veel succes en geniet van je bevalling!

7. dverheul

dverheul Actief lid

14 jan 2010
    315
    0
    0
    tuincentrum medewerker
    pernis
    Je baarmoeder neemt gewoon bloed op door de wand heen snap ik je nu?

8. me83

me83 Niet meer actief

ik kan het je niet precies uitleggen.. vind ook niet zo even snel iets op google.. miss kan je het vragen hier op het forum bij de vk.. die weten er vast veel meer van!

9. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Weet je, dit is eigenlijk best een goede vraag. Rhesus negatieve vrouwen die een positief kind verwachten, krijgen met 33 weken en vlak na de bevalling een injectie om te voorkomen dat hun lichaam antistoffen tegen het positieve bloed gaat aanmaken. Voor 33 weken is er blijkbaar geen issue, betekent dat dat er voor 33 weken geen (direct) bloedcontact is tussen moeder en kind? En hoe krijgt het kind dan de voeding via de placenta? Misschien fungeert de placenta als een soort filter? Hmmm...

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.784
    18.940
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat je het zo mooi samenvat. Alleen wordt niet het bloed opgenomen, maar de voedingsstoffen die in het bloed zitten.

Weet je een beetje hoe je darmen en lngen werken? Want dat is een beetje hetzelfde idee. De adertjes met bloed lopen vlak langs het orgaan (longen, darmen of placenta) Bij de longen gaat zuurstof door de 'wand' van de longblaasjes en de adertjes en dan komt het zo in je bloed. Datbloed stroomt langs allerlei andere organen en spieren en daar wordt het zuurstof door de wand heen weer afgegeven. In je lijf is verandert de zuursof in CO2. Dat wordt weer in nje bloedopgenomen en bij de longen juist afgegeven, zodat je het kunt uitademen.
    Bij je darmen wordenmde voedingsstoffen die in je darmen uit je eten zijn gehaald, aan je bloed gegegeven. Ook daar gaat het door een soort wand.

Dat bloed met dus ondermandere zuurstof en voedingsstoffen erin, stroomt ook vlak langs de placenta, in allerlei kleine adertjes. De zuurstof en de voedingsstoffen zijn hele kleine deeltjes, die door de scheidingswand heen kunnen. Het gaat dan vanuit jouw bloed door die wand naar het bloed van de baby. (Tijdens de zwangerschap hoort de placenta bij de baby.) Het is dus niet zo dat jouw bloed door de placenta en de navelstreng naar de baby stroomt.

11. koekenpan

koekenpan Bekend lid

13 okt 2010
    909
    2
    18
    Randstad
    #11 koekenpan, 22 aug 2012
    Laatst bewerkt: 22 aug 2012
    dit is een heel duidelijk plaatje. Binnen de baarmoeder heb je de circulatie van de moeder, en de circulatie van de foetus. Hierdoor komt het bloed niet met elkaar in aanraking. (behalve bij een trauma bijv) In de baarmoederwand bevinden zich spiraalvormige arteriolen (hele kleine slagadertjes) die zuurstofrijk bloed naar de placenta laten stromen. Hier verspreid het zich in hele kleine vaatjes waar de gaswisseling plaatsvindt tussen het bloed van de moeder en het bloed van de foetus. De voedingsstoffen en zuurstof worden aan het foetale bloed gegeven en de afvalstoffen aan het bloed van de moeder. Het bloed komt dus niet met elkaar in aanraking, maar de stofjes kunnen door de hele dunne vaatwandjes heen.

Deel Deze Pagina