Onze kinderen hebben opa-oma en pake-Beppe (Friese tak). Lekker makkelijk dus. Ik ken ook mensen die aangesproken worden als opa-oma <automerk>. Reden jarenlang alleen Volvo. Kochten ze na jaren ineens een Citroën, haha. (Maat bleven hardnekkig opa en oma Volvo). Overigens was dat door het kleinkind zelf bedacht, hij was nogal verzot auto's. Soms hoor ik ook wel opa's en oma's die vernoemd worden naar hun huisdier. Meestal gebeurd dat allemaal vanzelf.
Mijn man en ik hebben al onze opa's en oma's en onze ouders nog, onze dochter heeft dus 12 opa's en oma's (Ben er wel heeeeel dankbaar voor en trots op hoor!) Maar aangezien wij onze grootouders aanspreken met de achternaam worden onze ouders aangesproken met: oma + voornaam. Anders wordt het wel heel verwarrend over welke opa en oma we het hebben Ook dat oma fiets of opa vissen dat vind ik zoooo raar klinken Maar ieder zijn ding natuurlijk!
Pfff het zou me echt niet uitmaken hoor. Hier zeggen we opa en oma en de achternaam. Maar kan nog veranderen hoor
Ik vind dat de grootouders zelf mogen kiezen hoe ze genoemd worden. In mijn geval wou mijn moeder gewoon oma genoemd worden. Mijn schoonmoeder wou yaya zijn, dat is een spaanse afkorting voor grootmoeder. En mijn schoonvader wou dan weer liever avi heten, de catalaanse afkorting voor grootvader. Dus alle 3 schoonouders in een andere taal. De peetvader van mijn zoontje wil dan weer liever oom genoemd worden ipv peter.
Op een bepaald moment gaan kinderen zelf kiezen hoe oma en opa genoemd worden... Zo zijn mijn schoonouders oma en opa "deur" omdat zij altijd in de deur staan bij het afscheid nemen en binnenkomen. Mijn ouders waren oma en opa "schip" omdat zij vroeger gevaren hebben. Nu ze het schip niet meer hebben, heeft mijn dochter ze omgedoopt naar oma "knie" omdat mijn mama knieproblemen heeft en mijn papa is nu "kleine" opi, omdat hij kleiner is als mijn schoonvader...
Gewoon opa en oma, verder niks. Papa en mama worden toch ook niet met naam genoemd? Dat zou ik pas raar vinden, dus bij opa en oma al helemaal niet.
Nooit echt over nagedacht. Ik denk ook dat de kinderen vanzelf wat gaan roepen. Waarschijnlijk hoe jij ze noemt. Ik had vroeger "opa en oma" en de ouders die ik minder zag noemde ik "opa *naam* en oma *naam*. Mijn vader komt uit een ander land en hij zou graag opa in die taal genoemd willen worden. Leuk, maar als wij hem niet zo noemen zal de kleine dat denk ik ook niet doen . Ik ga er wel op letten. Maakt mij niet zoveel uit hoe de opa's en oma's genoemd willen worden. Wel heb ik met de tantes en ooms dat ik ze gewoon bij de voornaam wil laten noemen ipv tante huppelepup. Ik vind dat zo afstandelijk klinken . Maar dat is wat je gewend bent van je eigen jeugd denk ik.
Mijn dochter noemt mijn moeder oma +naam en mijn oma noemt ze ook oma+naam. Maar wij hebben nog buren en die noemt ze opa en oma en soms ook.de naam erbij. ( hier kwam ze zelf mee en hun hebben er geen problemen mee en wij ook niet) Maar als we bij mijn moeder of oma zijn zegt ze gewoon oma zonder naam.