hoe worden oom en tante genoemd

Discussie in 'De lounge' gestart door Vogelinnetje, 30 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    ik heet voor mn neefje tante LY :D vind ik wel leuk .

2. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Hier oom + naam en tante + naam..
    Soms zegtie ook voor het gemak alleen tante of juist alleen de voornaam.
    Onze beste vrienden noemt hij ook oom + naam of tante + naam. :D

3. tulip

tulip Niet meer actief

hier eigenlijk beide, voornaam en tante/oom met voornaam. Dat laatste wordt alleen nog door de volwassenen gedaan, want ons meisje kan nog geen oom of tante zeggen.
    Oom en tante wordt ook alleen tegen de echte ooms en tante's gezegd. Dus onze broers en zussen en aanhang (vrouw/vriendin/man/vriend) niet tegen vrienden van ons, dat vind ik raar. Dat zijn helemaal geen oom en tante van haar.

4. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Ik heb 3 zussen en mijn vriend ook 1. DUs als frummel straks "tante" gaat zeggen reageren er meteen 4 :D.
    Dus denk dat het tante wordt met de naam er achter. Misschien afgekort.
    Heb er eigenlijk nog niet over nagedacht.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Wisselend, wij zeiden nooit ome of tante..... vroeger, omdat mijn oom en tante dat vreselijk vonden klinken. Nu doe ik het juist om ze te pesten, haha. En eigenlijk nu nog net zo, de ene keer zeggen mijn kinderen tegen hun oom en tante 'ome .... of tante..... en de andere keer gewoon alleen de naam. Nou ja, alleen mijn dochtertje dan, de jongste praat zegt alleen nog 'mama' ;). Zij vinden het wat oubollig klinken, ach, ik vind het wel grappig, dus van mij mogen ze het allebei zeggen, gewoon om lekker flauw te doen.

6. ceylon

ceylon Actief lid

19 feb 2008
    314
    0
    0
    beverwijk
    Isa heeft ook een heleboel tantes en ooms. Ik vind het netjes klinken en ik vind het ook geen afstandelijke titel, maar juist heel speciaal.

7. Lana81

Lana81 Bekend lid

28 jun 2008
    518
    0
    0
    Mark kan het zelf nog niet zeggen, maar het wordt hier oom voornaam en tante voornaam. Een paar hele goede vriendinnen ook waarschijnlijk, als we er nu heengaan is het al: kom maar bij tante .. Van die personen vind ik het ook niet erg, daar heb ik een hele goede band mee, sterker dan met zijn 'echte' ooms en tantes.

8. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Bij ons in de familie is het wel de gewoonte om oom/tante+voornaam te zeggen, terwijl de familiebanden hier toch héél hecht zijn. ;) Maar misschien is dat ook iets cultureels.(indonesisch) Hier zijn heel veel mensen oom en tante. :p
    Ik probeer Alyna dat ook aan te leren, maar mocht het zo zijn dat mijn zussen zeggen van 'joh, dat hoeft niet' maak ik er verder ook geen issue van.
    Ik ben er overigens niet zo voor om vrienden van jezelf oom en tante te noemen. Zo heeft m'n moeder een vriend die zich bij Alyna voorstelde als 'ome Harry'...pft.

Ohja, er is één tante waar iedereen gewoon haar voornaam tegen zegt, maar die gaat gewoon mee uit enzo, dus dan wordt het soms een beetje raar om tante te zeggen. :D

9. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Hier alleen de voornamen. Zo zijn zowel m'n man als ikzelf ook opgevoed. Zou het best vreemd vinden om onze broertjes & zusjes nu dus ineens wel met oom en tante aan te gaan spreken ;)
    Denk dat ze zelf dan ook zoiets zouden hebben van "doe even normaal met je oom/tante!"

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik vind het belangrijk om oom en tante te leren... Hoewel ik één nichtje -wat voor mijn gevoel m'n zus is - dus ook tante laat noemen (en dan de naam erachter bij iedereen hoor) .
    Maar ik vind dat wel duidelijk voor een kind. Dat is familie - ooms en tantes zijn -deels- broers en zussen van papa en mama.

11. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Levi leren we ook aan om oom + tante + voornaam te zeggen.

12. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Mijn neefjes noemen mij altijd alleen bij mn voornaam. Ik wil ook geen tante genoemd worden, vreselijk!
    En wij zeggen zelf alleen tante in een bepaalde zin, bijv: zo zit je lekker bij je tante.

13. Twijfel

Twijfel Fanatiek lid

4 mei 2010
    2.003
    1
    0
    huisvrouw/moeder
    Noord Brabant
    Mijn kinderen zeggen wel oom en tante + naam. Het geeft de speciale band aan die er met familie onderling is; het is niet zomaar een vreemde die ze "toevallig" kennen.
    De broer van mijn man is niet getrouwd en zijn vriendin wil voorlopig nog geen tante genoemd worden, daar hebben we wel respect voor. Als het echt duidelijk serieus wordt, dan wordt het wel tante.
    Zelf kan ik ook niet wachten om tante te worden!

(Ik vind het trouwens ook beleefder dan wanneer mijn kinderen alleen de voornaam zeggen, maar dat vind ik op school ook.)

14. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Hier noemt zoonlief zijn tante's tata (dat is de oudste) en tantie (en dat is de jongste) Soms zegt hij hun naam maar meestal is dat alleen als ik zeg Tante ...... dan zegt hij dat ook.
    Ik ben ook tantie voor mijn neefje, maar die is 6 dus die zegt mijn naam er soms achter.

15. Karagoz

Karagoz VIP lid

14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    ik word altijd met tante met naam genoemt... ik doe dat zelf ook bij ooms en tantes... vind dat meer respect vol dan alleen een naam zeggen... je bent niet zo maar iemand en ik voed mijn kinderen ook zo op... heeft niets met je zelf oud voelen maar respect hebben voor een ander

16. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    mijn nichtje (nu 2 jr) noemt mij altijd tantie en mn vriend noemt ze tijn (hij heet Martijn) omdat ze oom/ome niet kan zeggen!
    verder zeggen wijzelf ook niet Ome ... & tante ....
    alleen bij de tante van m'n vader maar dat is een vrouwtje van 88, dus daar zeggen wij het wel tegen!

17. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik vond het vroeger ook heel anders, ik zei ook altijd tante die en ome die. En opa en oma spraken we aan met u, maar dat hoeft van mij allemaal niet hoor.
    Opa's en oma's hebben we wel gevraagd of ze met u aangesproken willen worden, maar dat willen ze zelf niet...
    En mijn zus wil geen tante genoemd worden, mijn schoonzus weet ik het niet van, haar maakt het denk ik niet uit.

18. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Hier ook. Vrienden is ook oom die en tante die. Respect voor iemand die ouder is en een band idd.

Mijn zus daarin tegen is wel gewoon voornaam, omdat ze dit zelf zo wou.

19. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Hier ook een behoorlijk aantal ooms en tantes (12 in totaal) en die worden allemaal bij de voornaam genoemt

20. adi

adi Niet meer actief

ik ben opgevoed dat ik een volwassene nooit gewoon met voornaam mocht noemen, het zijn immers niet mijn vriendjes, en zo toon je respect en de band die je ermee hebt. Dus altijd oom/tante ..., opa/oma ...., of anders mevrouw/meneer...

Zo zullen wij het ook onze kinderen aanleren, hoewel in mijn schoonfamilie iedereen met voornaam wordt genoemd. Dus van die kant wordt het wel spannend

Deel Deze Pagina