Kyra zegt het zelf nog niet maar als ik het over mijn zussen en schoonbroer heb tegen Kyra zeg ik altijd wel tante en oom en de naam. Mijn man is enigst kind dus daar valt weinig te benoemen. Ik weet niet zozeer of ik dit een uiting van respect vind want respect hebben heeft niet alleen te maken met de aanspreekvorm, maar ik vind het wel een uiting van beleefdheid wat ik wel heel belangrijk vind in haar opvoeding. Verder vind ik het een extra bevestiging van de familieband. Mochten mijn zussen/schoonbroer aangeven dat ze echt niet zo genoemd willen worden dan vind ik het ook goed als ze gewoon met hun naam aangesproken worden. En als mijn jongste zus een relatie krijgt zal de vriend ook niet meteen met oom aangesproken worden totdat het duidelijk is dat het een zeer serieuze relatie is.
De kinderen van mijn broer en zus zeggen tegen mij en mijn mannetje ome (voornaam) en tante (voornaam). De kinderen van de broer van mijn man noemen ons bij de voornaam. Persoonlijk vind ik het fijner dat er ome of tante voor genoemd wordt. Niet eens omdat het beleefder is maar omdat ik dat veel persoonlijker vind dan alleen onze voornamen. Als ik met de kinderen van de broer van mijn man in de supermarkt loop en ze noemen ons bij de voornaam zouden we net zo goed een vage kennis, vriend of vriendin kunnen zijn in plaats van familie. Daarom vind ik ome en tante ervoor leuker. Ik voel me er niet ouder door, maar ben juist trots dat ik hun tante ben en smelt als ze me zo noemen. Onze kleine zal dan ook tegen beide kanten ome (voornaam) en tante (voornaam) gaan zeggen. Zelf heb ik ook altijd ome 9voornaam) en tante (voornaam) tegen ooms en tantes gezegd. Nu we ouder zijn is dat wel minder.
mijn ukkie is te klein om het zelf te kunnen zeggen maar als wij het over haar oom/tante hebben zeggen wij alleen de voornaam.... Zelf worden wij door de kinderen van mijn schoonzus ook gewoon m... en L.... genoemd!!! Een afstand voel ik niet daardoor... ik ben hun tante hoe ze me ook aanspreken en het mooiste is dat hun dat ook heel goed weten!!!! Heb mijn neefje (6jaar) wel een tegen een vriendje horen zeggen: Das wel mijn tante hoor.... vond ik zo schattig!!!
Hier worden de tante's 'tanti' genoemd (afgekeken van de Pfaffs) en de ooms noemen we gewoon bij hun voornaam.