Hoe worden opa en oma genoemd?

Discussie in 'De lounge' gestart door Dahlia, 30 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hier ook gewoon Opa of Oma
    en als ze het over een bepaald iemand heeft is het en ze wil mij iets vertellen dan is het opa en oma trampoline ( ze hebben een grote trampoline in de tuin . en bij de andere is het bij Opa en Oma simba zo heet het hondje van hun

2. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Pake en Beppe :)

3. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Mijn dochter noemt de opa's en oma's nu gewoon papa en mama. Ze ziet de toegevoegde waarde van de 'O' nog niet in, en als ze dat roept komt er altijd wel iemand op haar af. :) Zelf hebben wij het over opa en oma zonder onderscheid te maken tussen mijn ouders en de ouders van mijn man.

Hoe ze de opa's en oma's straks wil gaan noemen mag ze voor een deel zelf bepalen als er maar opa of oma aan vooraf gaat. Ze hoeft ze niet met U aan te spreken, omdat ik vind dat dat bij familie waar je een goede band mee hebt niet hoeft. En aan de beleefdheidsnorm wordt voor mij al voldaan met het gerbruik van de termen 'opa/oma'. Ik geloof ook dat vooral mijn schoonouders zich nogal beledigd zouden voelen als ze hen met U aansprak.

4. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Hier is het oma Ina, opa Ben, opa Johan, oma Col, oma Henny, opa Eje (van Evert), oma Flat, ouwe oma, gewoon opa en oma... Alleen sinds dit weekend wilt die gewone opa geen opa meer genoemd worden! Ander verhaal, maar na 3 jaar wilt hij het plots niet meer en wordt Joris er steeds op gewezen...

Veel opa's en oma's, mijn opa en beide oma's leven nog, ook de oma van de papa van Joris zijn kant en mijn vader is hertrouwd en mijn moeder woont samen... Die namen heeft Joris zelf gegeven, behalve mijn oma's, die heeft hij overgenomen ;)

5. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Pff wordt hier nog een lastig verhaal. Er zijn teveel opa's en oma's...
    Ik heb nog 2 oma's en 2 opa's. Dan heb ik nog gescheiden ouders dus daarvan hebben ze 2 opa's en 1 oma. En dan nog de ouders van mijn man.
    Toch denk ik dat de ouders van mijn man Opa+ oma + achternaam zal worden. Zo ook bij de overgrootouders. Doe ik zelf tenslotte ook.
    En dan mijn ouders weet ik echt nog niet.
    Overigens moeten ze wel u zeggen. Want dat hoort bij opa's en oma's. Zeker bij alle oudjes.

6. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

22 mei 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    Hier verschillend omdat we een samengesteld gezin hebben.
    Mijn ouders worden door dochter opa en oma genoemd,moeder van mijn ex kleintje oma.Moeder van malief Oma Nel en vader en vrouw van mijn man is oma mar en opa frans.
    Dochter van mijn man noemt ze ook allemaal met naam maar noemt mijn ouders als ze er zijn opa en oma maar als we het er zo over hebben dan weer de opa en oma van Caitlin(mijn dochter dus).

Meestal zeggen ze dus opa en oma maar als we het er over hebben zetten we de naam er achter om het makkelijk te maken en we weten over wie we praten.

7. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Iman zegt opa en oma.
    De moeder van haar vader ziet ze bijna nooit, maar noemt ze 'oma van papa' of 'oma met de doek' (hoofddoek)
    Mijn oma noemt ze 'grote oma'

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij weten nog niet zeker wat we doen. Misschien worden mijn ouders "pake en beppe", omdat mijn vader Fries is. (Mijn moeder niet.) Ik geloof dat ze daar nog niet helemaal uit zijn. Maar als ik zo mijn leerlingen hoor, dan merk ik dat kinderen daar vaak zelf creatief in zijn. Ik lees hier ook al verschillende varianten. De dingen die ik de afgelopen jaren al gehoord heb: opa of oma gevolgd door voornaam, woonplaats, automerk, huisdier, beroep / hobby e.d.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mijn Nederlandse grootouders hebben overigens bedacht dat ze "opi en omi" willen worden voor ons kind. :D Nu maar hopen dat ze lang genoeg bij ons blijven om hun achterkleinkind ook daadwerkelijk die 'eretitel' te horen gebruiken!

10. Revolucia

Revolucia Actief lid

10 apr 2009
    475
    1
    0
    regio Rotterdam
    Hier ook een grote verzameling (stief) opa's en -oma's, maar ik ga ervan uit dat Emma er net als ik vroeger gewoon iets op gaat verzinnen. Ik had een oma-met-de-vijver bijvoorbeeld, ze zijn creatief zat!! Tot het zover is gebruik ik gewoon opa/oma + voornaam (opa Hans, oma Petra etc)

Emma heeft van de week trouwens voor het eerst 'opa' gezegd (tegen mn schoonvader, die ziet ze ook veruit t meest)... trots dat die man was!! ;) Erg leuk om te zien...

Zowel mijn ouders als mijn schoonouders hebben trouwens gezegd dat ze met jij/jou aangesproken willen worden (doe ik zelf trouwens ook bij mn schoonouders en eigen opa en oma, ben er in beide gevallen zo goed als thuis). Respect is prima hoor, maar waarom onnodig afstand creeren als je je ergens thuis voelt?

11. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    voorlopig is het nog opa en oma (zonder toevoeging, die mag een kind zelf bedenken vind ik, aan de hand van hun eigen fantasie) mijn ouders spraken vroeger over Oma (achternaam) en de oma die ik heel lief vond noemde ik Oma Jolly (de naam van haar kat)

Ik vind de achternaam zo ouderlijk klinken das meer voor als je 70+ bent ofzo haha

12. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    hier toch heeel ouderwets opa en oma achternaam. komt mede ook omdat er nog overgrootopa's en oma's zijn die dus idd +70 zijn. en ik vind het wel zo respectvol naar ze. (overigens als ze de voornaam zouden gebruiken geen probleem. maar wel spreken zelf nog zeg maar over opa en oma jansen. ben het zo gewend en ze zijn me innig dierbaar:D)

13. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Onze dochter heeft nu
    - een ouwe oma (oma van mijn man)
    - opa en oma Achternaam (mijn opa en oma)
    - Omi (ook mijn oma)
    - opa en oma voornaam (mijn ouders)
    - opa en oma trein (ouders van mijn man, wonen in de buurt van de trein)

Omi heeft mijn oma "zelf bedacht" Vind hem wel erg leuk.

14. anouk31

anouk31 Bekend lid

22 nov 2006
    590
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Zuid Limburg
    Mijn schoonouders wonen in Sittard en worden door Milou opa en oma Sittard genoemd.
    Mijn vader zegt altijd batteroaf (dit is maastrichts dialect, tja hoe noem je zo iets in het Nederlands: deugniet komt het dichtste bij denk ik)
    En dus wordt het opa batteroaf en oma batteroaf.

15. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Mijn dochter praat nog niet, maar in de toekomst zal ze wel wat onderscheiding nodig hebben. Waarschijnlijk wordt het zoiets als: opa en oma voor mijn mans ouders, oma voor mijn moeder, pake oele voor mijn vader, pake en beppe voor haar overgrootouders mijn kant en ouwe beppe voor haar over-overgrootmoeder mijn kant en oma Steenwijk voor overgrootmoeder papa's kant.

16. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Hier is het makkelijk... 2 nationaliteiten..

mijn ouders zijn opa en oma, de ouders van mijn man zijn dada en dadi (surinaams)

17. bibi2009

bibi2009 Niet meer actief

mijn ouders komen uit den haag en noemen we opa en oma.
    ouders van mijn man komen uit friesland en noemen we pake en beppe

18. Pipelina

Pipelina VIP lid

11 nov 2007
    5.111
    2
    0
    Mijn dochter noemt ze apo en amo. Hihi altijd al gedaan. Ze is nog maar 20 maanden, maar praat als een waterval. Maar apo en amo dat blijft, geweldig!
    Verder gewoon bij de voornamen, ik vind achternamen zo afstandelijk. Dat willen mijn souders en eigen ouders ook

19. lovelyme

lovelyme Fanatiek lid

12 jan 2009
    1.799
    8
    38
    Hoe noemen jullie dan de ouders van jou ouders of schoonouders,, mijn schoonzus noemt ze dan opaopa en omaoma

20. Pipelina

Pipelina VIP lid

11 nov 2007
    5.111
    2
    0
    Mijn man's opa, wat jij dus ook hier boven neerzette, noemden we ook opaopa. Hij is in maart overleden, maar overgrootvader............ opaopa das veel leuker! :D

Deel Deze Pagina