Beste UWV webcare team Ik heb een vraag... Ik ben nu 22 weken zwanger en sinds 2 weken ziek ivm bekkenpijn.Nu kreeg ik van het UWV een brief dat ik 137 euro krijg...dit is berekend als mijn dagloon.Als ik dit nu uitreken over een maand dan kom ik veel lager uit dan dat mijn salaris altijd was.Dit komt ws door de ORT die er niet bij zit. Weten jullie of de werkgever dit aanvuld?Een gemiddelde ofzo van mijn ORT?Ik snap dat dit niet bij mn dagloon hoort maar in principe is dit wel iets waar ik elke maand op kan rekenen. En we spreken over een aanzienlijk bedrag daar ik alleen maar avond en nachtdiensten werk.Het zal toch niet zo zijn dat je "gestraft"wordt door 300 a 400 euro minder te krijgen als je ziek bent tijdens je zwangerschap? Hoop dat u me antwoord kunt geven. Bvd
Beste Wish30, Je wilt weten hoe de hoogte van je dagloon wordt berekend en of je onregelmatigheidstoeslag wordt meeberekend. Voor het berekenen van de hoogte van je dagloon, neemt het UWV je inkomen een jaar voorafgaand aan je eerste ziektedag. Alle looncomponenten waarover Sociale Verzekeringspremies zijn afgedragen vallen hieronder. Als er dus over je ORT premieafdracht is gedaan wordt ook dit meegenomen in de berekening van je dagloon. Je kunt in je toekenningbrief zien hoeveel procent je van dit dagloon ontvangt. Het kan zijn dat je op dit moment 70% van je dagloon ontvangt. Je zult dan eerst opgeroepen worden door de arts van het UWV. Geeft de arts een medisch akkoord voor ziekte wegens zwangerschap, dan zal dit met terugwerkende kracht opgehoogd worden naar een 100% betaling. Je geeft aan dat je zelf hebt uitgerekend hoe hoog je dagloon is omgerekend naar een maandbedrag. Welke vermenigvuldigfactor heb je gebruikt? Het UWV hanteert hiervoor 21,75 werkbare dagen. Twijfel je aan de juistheid van de berekening of wil je graag uitleg over je persoonlijke dossier, neem dan even contact op met UWV-telefoon (0900-9294). De medewerker zorgt er dan voor dat je uitleg krijgt over de berekening van je dagloon en de gebruikte loongegevens. Actuele informatie over de berekening van je dagloon vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hallo, Bedankt voor het antwoord! Dus als ik het goed begrijp dan doe ik het dagloon vermenigvuldigen met 21,75? Daar komt bruto bedrag uit en dat krijg ik netto? Vr Groet Anouk
Beste Wish30, Als je 100% krijgt uitgekeerd van het bruto dagloon dat is toegekend dan is je bruto-uitkering per maand: 21,75 x bruto dagloon. Na inhouding van verschillende bedragen zoals bijvoorbeeld sociale premies, krijg je een netto uitkering. Actuele informatie over de berekening van de netto uitkering vind je hier. Als je wilt weten of je recht hebt op eventuele aanvullingen op de uitkering via de werkgever kijk dan in de CAO of neem contact op met de werkgever. Met vriendelijke groet, Brigitte UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare