Hé Hallo, Zeg, hoe meet de verloskundige het aantal centimeters ontsluiting eigenlijk op? En kun je dat zelf ook doen? Groet, Mannin
Hihi zie het al voor me dat je dat zelf zou kunnen doen! Heel je hand erin, hup meten maar! Maar ze meten idd met hun vingers.
Wat ouderwets eigenlijk hè? Maar in principe, als bijv. mijn man zou weten hoe hij het zou moeten meten zou dat ook kunnen dus...hmmz..
Vlk voelt het inwendig met haar vingers. Kun je niet zelf voelen ik zou het ook niet aan je man overlaten. Lijkt me toch dat je ervoor geleerd moet hebben om dit allemaal 'goed' te kunnen aanvoelen.
Ik ben gewoon leer- (lees: nieuws)gierig. Maar ik vraag het wel aan mijn verloskundige. Bedankt voor jullie reacties.
Ik wil graag goed geïnformeerd zijn tegen die tijd. Weten welke signalen de bevalling inluiden en het zelf zo goed mogelijk kunnen monitoren. En als ik de ontsluiting niet zelf kan voelen, dan graag mijn man. Zodat ik de verloskundige niet onnodig hoef te laten langskomen, en dus ook het 'gevroed door onbekenden' tot een minimum kan beperken. Nu zullen velen gelijk zeggen: tegen die tijd maakt het je niets meer uit. En dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar tot dat zover is, ben ik gewoon graag zelf zo goed mogelijk op de hoogte van de signalen van 'mijn lijf'. Lotgenoten?
Je kunt zeker wel even zelf voelen hoe het ervoor staat hoor. (Als je dr nog bij kan dan) Ik zat tijdens de weeen in bad. Na een paar uur weeen wilde ik eigenlijk wel dat de verloskundige kwam, maar wilde haar ook niet voor nop laten komen. Dus op mijn hurken zelf eens gevoeld hoe het ermee stond. (Uiteraard met hele schone handen) Kon duidelijk voelen dat de baarmoedermond op dat moment al een stuk openstond. Waarschijnlijk een cm of 3 a 4. Wist toen dus zeker dat er al iets gebeurde en dat vond ik erg prettig. Na nog een uurtje hebben we gebeld en toen ze kwam zat ik al op 5 a 6 cm. Zelf voelen vind ik dus helemaal niet zo raar. Als je je eigen lichaam kent en weet hoe je baarmoedermond normaal gesproken aanvoeld, kun je prima zelf een grove inschatting maken. Je moet het alleen niet doen als je vliezen al gebroken zijn ivm infectie gevaar. Wanneer de vliezen gebroken zijn doet de vk ook zo min mogelijk inwendig onderzoek, tenzij het heel snel gaat allemaal.
ik zou het niet doen ivm infectiegevaar! Heel vervelend als de verloskundige moet komen, maarja, dat is toch haar werk?!
ik zou er ook mee uitkijken ivm infecties etc. Als je goed voorbereid bent weet je echt wel hoe een bevalling ongeveer verloopt en wanneer je de vk moet bellen. Die zullen echt niet onnodig veel gaan voelen hoever je bent, dus dat zal wel meevallen allemaal.
Je mag ook sex hebben zolang je vliezen niet gebroken zijn. Hoor je toch ook niks over infectie gevaar? (En aan het eind van de zwangerschap kan er dan ook al wat ontsluiting zijn) Zolang je vliezen niet gebroken zijn is het echt geen probleem hoor. Maar goed. Lekker doen waar je je zelf goed bij voelt.
Dank voor de reacties. Reacties over wat 'iemand anders' zou doen heb ik niet echt veel aan, eerlijk gezegd. Al is het ongetwijfeld goed bedoeld. Ik ga idd lekker doen waar ik me goed bij voel , Linniepinnie dankje! Groet, Mannin
Ik zou het ook niet doen i.v.m. infectiegevaar!! laat dan de verloskundige een keer teveel komen! Succes!!