Beste UWV webcare team, Ik kreeg gisteren een telefoontje van uw collega van het UWV over mijn vastgestelde dagloon mbt mijn aangevraagde WW uitkering. Hier was ik het niet mee eens, en zodra de beschikking binnen is ga ik ook zeker bezwaar indienen, maar ik vind het lastig op internet antwoord te vinden op de vragen die ik heb. Mijn situatie is als volgt: In maart 2010 ben ik fulltime gaan werken. Precies 26 weken later was het 6 weken voor mijn uitgerekende datum en is mijn WAZO uitkering ingegaan. Ik voldoe dus precies aan de wekeneis. Mijn WAZO uitkering duurde 16 weken + 4 dagen (tot 15 januari). Mijn werkgever wilde mij niet terugnemen, dus zodoende heb ik een WW uitkering aangevraagd met ingang van 17 januari 2011. Het recht op WW is niet het probleem. Het probleem zit hem in het uitrekenen van mijn dagloon (ik voldoe overigens niet aan de jareneis, dus krijg een WW uitkering van max 3 maanden). Ik ging er eigenlijk vanuit dat het dagloon op dezelfde manier wordt berekend voor de WW als voor de WAZO. Kreeg ik eerst 100% van dit dagloon (WAZO), zou ik nu 75% (en voor de 3e maand 70%) van hetzelfde dagloon moeten krijgen. Klopt dit? Voordat ik ging werken (in maart 2010) had ik geen baan omdat ik nog studeerde. Ik stond voltijd ingeschreven bij de universiteit. Mijn 2e vraag is: over welke periode wordt het dagloon berekend in mijn geval? Is dit precies een jaar voordat ik werkloos raakte: 17-01-2010 tot 17-01-2011? Of gaat dit om kalenderjaar 2010? Of wordt alleen de periode meegenomen waarin ik daadwerkelijk een baan had (maart 2010 - september 2010)? De mevrouw aan de telefoon heeft mijn dagloon vrijwel gehalveerd, omdat ik de helft van het jaar niet gewerkt heb...? Ook had ze het over 2009, maar dit jaar is toch niet relevant? Als laatste vond ze dat ik niet in aanmerking kom voor speciale voorwaarden die gelden voor starters... Waarom niet? Ik ben een starter! En wat zijn dit eigenlijk voor voorwaarden? Ik kan hier weinig over vinden.... [edit: aanvulling] Heb inmiddels gevonden dat de periode in principe 17-01-2010 tot 17-01-2011 is, maar dat die 16+4 weken WAZO niet meetellen, dus dan kom je wel in 2009 uit, ergens in september. Dus de periode voor dagloon berekening is september 2009 t/m september 2010....? Of zie ik dat verkeerd? De WAZO uitkering wordt volgens Mijn UWV wel meegenomen als SV loon, maar zonder SV dagen... Blijft het probleem dat ik inderdaad in 2009 niet heb gewerkt omdat ik toen nog voltijd studeerde. Het is toch niet terecht dat hierdoor mijn dagloon wordt gehalveerd? Alvast bedankt voor het antwoord!
Beste Babyproject, Je wilt graag weten hoe je dagloon voor de WW-uitkering berekend wordt en waarom je niet word beoordeeld als starter op de arbeidsmarkt. Je geeft aan dat je ervan uit ging dat de berekening van je dagloon op dezelfde manier zou gaan als bij je WAZO-uitkering. Dit is niet het geval. Voor de berekening van het dagloon van de WAZO neemt het UWV het inkomen dat je een maand of 4 weken voorafgaand aan je verlof hebt verdiend en berekend hiervan het gemiddelde per dag. Voor de berekening van je WW-dagloon nemen we het inkomen dat je een jaar voorafgaand aan je eerste WW-dag hebt verdiend en delen dit door 261. Hierbij worden periodes van ziekte/WAZO buiten beschouwing gelaten en gaan we hetzelfde aantal weken verder terug. Je wilt ook graag weten waarom je niet beoordeeld bent als starter op de arbeidsmarkt. Om deze vraag te beantwoorden is inzage in je persoonlijke dossier nodig. Als je wilt, kan ik je in contact brengen met de medewerker die je aanvraag heeft beoordeeld. Hij/zij kan je dan uitleggen hoe deze regels zijn en waarom je daar niet voor in aanmerking komt. Wil je dat ik dit voor je regel stuur dan even je telefoonnummer per privébericht, ik neem dan contact met je op. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare