Hallo, Ik heb ook een paar vragen en hoop daar hier antwoord op te kunnen krijgen. ik doe naast mijn gewone werk ook nog 3 uur per week huishoudelijk werk via PGB. de zwangerschapsuitkering via m'n gewone werk is al geregeld, hier hoefde ik verder niets aan te doen. nu het PGB probleem. de budgethouder van het PGB heeft aan de sociale verzekeringsbank doorgegeven dat ik zwanger ben. (de SVB regelt mijn loon uitbetaling). via de SVB heb ik formulieren gekregen om mij aan te melden bij het UWV voor een uitkering. ik kreeg een ZEZ-formulier dus voor zelfstandigen. maar, volgens mij werk ik helemaal niet als zelfstandige?? de budgethouder van het PGB is immers toch mijn werkgever?? uit de site van het uwv begrijp ik dat ik een WAZO-formulier moet hebben?? snap er echt niets meer van. ik heb aan de svb nog gevraagd of ik zelfstandige was of dat ik onder alfa-hulp/beroepsbeoefenaar viel en die wist mij te vertellen dat ik geen zelfstandige was omdat ik dan een eigen bedrijf moet hebben en ik dit dan wel gemerkt zou hebben?? maar vervolgens moet ik wel formulieren invullen voor zelfstandigen?? - waar val ik nu precies onder, zelfstandige, particuliere huishoudelijke hulp, beroepsoefenaar??? wie betaald nu mijn loon door?? op de site van SVB staat dat ik uitbetaald krijg via het uwv en dat de budgethouder hier niets van merkt. op de site van het uwv staat weer dat de werkgever mij uitbetaald en dat die weer door het uwv betaald krijgt?? Is er ook ergens een kantoor van uwv waar ze me ter plekke kunnen helpen met het invullen van de formulieren?? erg onduidelijk allemaal.
Beste Droebeltje, Je wilt graag weten of je vanuit je PGB werkzaamheden onder de WAZO of ZEZ-regeling valt. Als je minder dan 4 dagen per week werkt bij je opdrachtgever val je onder de ZEZ-regeling. Je wordt hierbij gelijkgesteld aan alfahulpen en huishoudelijke hulp. De SVB heeft je dus het juiste aanvraagformulier toegestuurd. De ZEZ-uitkering wordt door het UWV beoordeeld en aan je uitbetaald. Als je tijdens het invullen hulp nodig hebt, kun je contact opnemen met UWV-telefoon (0900-9294). De medewerker neemt dan samen met jou, de vragen door die je zelf niet weet te beantwoorden. Actuele informatie vind je in de brochure die je hier kunt downloaden. Ik wens je alvast een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare