Hey! Mijn vriend is nu zo'n 8 jaar werkzaam in de gehandicaptenzorg, en doet dit met veel plezier. Echter hij wilde altijd leraar worden, en nu heeft hij het plan om leraar spw te worden. Het lijkt hem de ideale volgende stap in zijn carriere. Heeft iemand van jullie ook zo'n soort stap gemaakt? En hoe word je eigenlijk leraar in het beroepsonderwijs? Ik kan er bijna niks over vinden.. Thanx alvast
bij sommige scholen kun je docent omgangskunde doen, dit is 1 jaar als je al een opleiding SPH, MWD, pedagogiek/CMV hebt, dan kun je dus je lesbevoegdheid halen voor het beroepsonderwijs. Sites van scholen even doorkijken, weet niet in welke prov jullie wonen.
Klopt, omgangskunde. Ik heb een stagaire die die opleiding doet, volgens mij wel een pittige opleiding hoor! Je kan ook aan het werk gaan als instructeur en binnen de organisatie je bevoegdheid halen. Dat gebeurt nog het meeste binnen het beroepsonderwijs. Wel weet ik dat de afdeling SPW niet vaak mensen zoekt, ik zit zelf ook te azen op zo'n baan
bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben al weer een heel stuk wijzer. Er is op internet bijna niks over te vinden. Duurt de opleiding 1 jaar? Wij wonen in Friesland trouwens. De NHL heeft deze opleiding heb ik gezien. is het dan verstandig nu al te beginnen met soliciteren, en daarbij aan te geven dat je de opleiding wilt gaan doen? ik las namelijk ook dat het soms mogelijk is om meteen te beginnen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Dan wordt je aangenomen en begin je meteen en volg je de opleiding ernaast. Hij wil natuurlijk wel graag weten of er een redelijke kans op een baan is. Maar ik begrijp dat er niet veel vraag naar is? hoe werkt dat dan als je begint als instructeur?
Heeft hij een HBO-opleiding? Dan kun je zonder diploma solliciteren. Hij kan daarna via de school een bevoegdheid halen. Zij-instromers noemen ze dit.
ja de NHL bied deze opleiding aan, heb er zelf ook over na gedacht en heb ook gekeken om als zij-instromer aan het werk te gaan. Nadeel is dat ik moest wachten tot volgend schooljaar, dus dat duurde nog wel even. kon dus niet halverwege de opleiding beginnen. Vacatures in de gaten houden en even bellen of het mogelijk is om aan de slag te gaan zonder lesbevoegdheid en ernaast een opleiding te volgen. Hij kan ook bellen met de NHL of even een bezoekje brengen voor meer info, dan is hij mooi optijd voor volgend schooljaar. Succes!
@ loeki2, is dat zo? ik heb hbo-verpleegkunde gedaan. zou ik dan gewoon bij een mbo-verpleegkunde opleiding kunnen solliciteren? en dan meteen aan de slag? want qua financiën zit het er even niet in om eerst te studeren en dan pas weer te werken..
Als ze je nodig hebben kan dat idd. Ze zullen altijd een voorkeur hebben voor mensen met een diploma, maar als die er niet zijn hebben scholen gewoon weinig keus. Nee heb je, ja kun je krijgen. Solliciteren kan altijd.Wij zitten op school soms ook heel erg omhoog en wij moeten als VO school ook nog aan die 1040 uren norm voldoen, dan ben je op een gegeven moment blij met alles dat maar voor de klas wil staan. Helaas de trieste waarheid van ons onderwijs.
@ loeki, hihi, ik woon in omg eindhoven, is dat bij jou in de buurt? ik wil wel voor de klas staan hoor
Hallo, ik werk zelf bij een ROC, dus MBO. Als je op de site: www.werkeninhetmbo.nl kijkt, zie je veel vacatures staan. Ik heb ook geen onderwijsbevoegdheid, maar ze zijn erg blij met zij-instromers. Ik volg nu een opleiding van een jaar om een soort didactische aantekening te halen, dan mag je in het MBO voor de klas staan. Ik heb wel een HBO opleiding in de richting waar ik les in geef en nog belangrijker, veel praktijkervaring! Ze zijn echt super blij met zij-instromers, vooral door die praktijkervaring. Dus ik zou zeggen, gewoon solliciteren, ook opensollicitaties! Succes.