Beste uwv, 1 mei 2012 ben ik als uitzendkracht gaan werken bij een opdrachtgever voor 28 uur. Ik ben tijdens deze opdracht ziek geweest (ernstige slijmbeursontsteking) en heb een tijdje minder gewerkt daardoor. Ik ben ziek gemeld bij het UWV hiervoor en kreeg hiervoor een ZW uitkering voor de uren die ik niet werkte door ziekte. In december 2012 ben ik zwanger geworden en heb ik er door de zwangerschap nog meer klachten bij gekregen. Door deze klachten ben ik in januari 2013 helemaal uitgevallen en volledig in de ziektewet beland. Vanaf januari 2013 heb ik in de ziektewet gezeten tot mijn zwangerschapsverlof in juli 2013 in ging. Dit WAZO verlof eindigt volgende week, dus moet ik nu WW aanvragen. De zwangerschaps gerelateerde klachten zijn gelukkig helemaal verdwenen, dus ik kan weer aan het werk. Nu was ik WW aan het aanvragen via internet en daarbij moest ik de loongegevens van mijn laatste werkgever controleren. Deze vallen lager uit, aangezien ik minder werkte en daarnaast dus een ZW uitkering ontving van het UWV. Als mijn WW uitkering dus puur op de salarisgegevens van het uitzendbureau wordt gebaseerd zou deze dus erg laag uitvallen. Hoe wordt mijn dagloon voor de WW nou berekend? Is dat hetzelfde principe als de ZW berekening? Of valt mijn WW nu lager uit, omdat ik een ZW uitkering kreeg en die niet meegeteld wordt bij het loon? Ik hoop dat het duidelijk is zo! Vriendelijke groet, Baby23
Beste Baby23, Je wilt graag weten hoe de hoogte van je WW-uitkering berekend wordt. UWV berekent de hoogte van je WW-uitkering aan de hand van het inkomen dat je verdiende bij je laatste werkgever. Hierbij nemen het inkomen vanaf de voorlaatste maand voor je werkloosheid en tellen een jaar terug. Hiervan berekent UWV het gemiddelde bedrag per dag (dagloon). Werkte je korter bij de laatste werkgever? Dan nemen we deze kortere periode en berekenen daarvan het gemiddelde inkomen per dag. Ben in deze periode (gedeeltelijk) ziek geweest of met onbetaald verlof? En valt daardoor de dagloon berekening lager uit? Dan gaan we die periode voorverlengen. We nemen dan dus een vergelijkbare periode verder terug in je dienstverband. Actuele informatie over de berekening van een WW-uitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare