Sinds vandaag loopt mijn contract af, ik ben 12 weken zwanger en kan niet werken door diverse zwangerschaps klachten. Mijn werkgever heeft mij ziekgemeld en aangegeven dat het door de zwangerschap komt. Zojuist ben ik gebeld door een aardige mevrouw van het UWV om diverse zaken door te nemen. Echter na het doorspreken van al mijn klachten zei ze dat het niet echte zwangerschaps klachten zijn en mijn uitkering 70% wordt. Ik was eigenlijk een beetje verbaast omdat ik behoorlijk wat klachten heb: 1) nu al last van mijn bekken waardoor ik nauwelijks kan zitten / lopen. Ik heb een bekkenband gekregen die ik een half uurtje om kan zodat ik toch even kan luchten buiten. Maar die band mag ik niet langer dan een half uur dragen want het verslapt de bekken nog meer. Ik lig veel op de bank, met mijn benen omhoog en doe oefeningen. Echter weg gaat het niet. Deze klachten blijven mijn gehele zwangerschap... 2) heel veel harde pijnlijke buiken en al een paar keer bloed verloren waardoor ik naar het ziekenhuis moest. Met deze klachten heeft mijn verloskundige aangegeven dat ik het heel erg rustig aan moet doen.. Ik ben daarna nog meer gaan luisteren naar mijn lichaam.. Maar toen: 3) helaas ben ik bekend met een postnatale depressie. (10 haar geleden gehad) Echter kan deze ook al in de zwangerschap beginnen. Ik heb helaas nu al tekenen dat het met mij niet goed gaat met mij in de zwangerschap en ik heb een verwijzing naar de poppoli in het lucas ziekenhuis ontvangen. Dit een een poli met gynacologen, psychiater en kinderarts om te kijken naar een behandeling. Hier komen dus alleen zwangere vrouwen omdat het anders is dan een normale depressie. Deze zwangerschapsdepressie kan zo erg gaan, dat ik mij zelf wat aan zou kunnen doen.. > wat hormonen en een zwangerschap al wel niet met je kan doen... .. Als ik dus niet zwanger was geweest had ik deze depressie en overige klachten NIET gehad... De mevrouw van het UWV gaf aan dat een zwangerschapsdepressie niet onder zwangerschapsziekte bestaat. en dat mijn klachten )harde buiken, bloed verlies en bekken ook door mijn mentale ziekte kan komen. Maar dit is natuulijk een kip of het ei verhaal. Ik kan namelijk ook de mentale ziekte krijgen omdat het met mij lichamelijk niet goed gaat... En mijn lichamelijke klachten bloedverlies, harde buiken waren eerder aanwezig dan de metale klachten... Mijn vraag is nu eigenlijk, hoe wordt dit nou beoordeeld. Ik hoor het graag. Groetjes RmS2902
Beste RmS2902, Je bent vandaag ziek uit dienst gegaan vanwege klachten die gerelateerd zijn aan je zwangerschap. Ik begrijp dat je graag wilt weten hoe de beoordeling gaat omtrent je klachten. Je bent gebeld en er is een voorlopige beslissing genomen dat je klachten niet ten gevolge van de zwangerschap zijn. Hierdoor krijg je een Ziektewet-uitkering van 70% van het dagloon. Je krijgt een uitnodiging voor een gesprek met de verzekeringsarts van UWV. De arts geeft een definitieve beoordeling over je klachten. Beoordeelt de arts dat je klachten ten gevolge van de zwangerschap zijn dan heb je recht op een Ziektewet-uitkering van 100% van het dagloon. Je krijgt dan een betaling met terugwerkende kracht. Is er in het telefoongesprek van vandaag verwezen naar de uitnodiging van de arts? Wacht dit dan even af. Duurt het te lang voor dat je een uitnodiging krijgt neem dan contact op met UWV Telefoon werknemers 0900-9294 of stuur een privébericht. Actuele informatie over de ziekmelding door zwangerschap vind je hier. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hartelijk dank voor uw reactie. Er is niet gesproken over een uitnodiging van de arts. Ik was ook best verbaast dat de diagnose door de telefoon is gesteld. De klachten die lijken op de prepartum depressie, lijken inmiddels beter te gaan. Huisarts is daarin ook heel erg allert en voorzichtig. Maar alle tekenen die er op zouden kunnen duiden zijn in overweging genomen. en omdat ik helaas dus al eerder een postnatale depressie heb gehad waren ze bang dat ik het nu al zou krijgen. Maar deze depressie kan ook na drie maanden weer "verdwijnen". En het gaat echt beter. Echter met mijn bekken kachten gaat het met de dag slechter. Momenteel kan ik niets meer pijnloos doen. Hoelang duurt het normaal gesproken zo een oproep bij de arts? Als ik op UWV inlog lees ik dat de beslissing op 2o november genomen gaat worden. Maar ik zou heel graag eerst bij de arts langs komen.
Beste RmS2908, Wat fijn dat het met de depressie klachten beter lijkt te gaan. Het is afhankelijk van de situatie hoe snel er een afspraak met de verzekeringsarts wordt ingepland. Je kunt ook zelf vragen om een afspraak met de arts. Geef dan aan dat je van mening bent dat je klachten het gevolg zijn van je zwangerschap. De collega zal dan aan de verzekeringsarts vragen hierover een oordeel te geven. Is de arts het met je eens? Dan zul met terugwerkende kracht alsnog een 100% betaling gaan ontvangen. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare