Hoe zag die eerste week eruit?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Samarinde, 4 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elisabethbas

elisabethbas Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Mijn zoontje is na een pittige bevalling opgenomen met een infectie en moest 9 dagen in het ziekenhuis blijven en ik dus ook. We hebben een hele heftige eerste week gehad met veel onderzoeken en onzekerheden. Ben dus niet aan rusten en genieten toegekomen die eerste week.

Twee dagen nadat we thuis waren, kwam de kraamzorg voor drie halve dagen. Ik had niets met haar en zei vond het moeilijk om in te stromen in ons gezinnetje met een 'oude' baby van 11 dagen. Heb best veel van haar geleerd, maar was ook wel blij toen ze weg was. Daarna was mijn man 2 weken vrij, toen kon ik pas echt genieten.

Bezoek hebben we de eerste twee weken afgehouden op hele naaste familie na. Dat was de allerbeste beslissing, wat konden we heerlijk aan elkaar wennen zonder dat je je druk hoeft te maken om visite. Zou ik de volgende keer weer zo doen!

Een kraamweek heb ik dus niet gehad en daar heb ik het best moeilijk mee. Heb het gevoel dat ik bepaalde basisdingen zelf uit moet vinden. En ik ben mezelf regelmatig voorbij gelopen omdat niemand tegen me zei dat ik rustiger aan moest doen.

Veel succes met je bevalling en ik hoop dat je een heerlijke kraamweek hebt!

2. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    ik vond mijn kraamtijd een beetje raar omdat alles anders is maar ook wel erg leuk.
    Ben in het zh bevallen 1 nachtje gebleven. Dit was wel eind december dus de eerste nacht thuis was het meteen oud & nieuw dus toen sliep ik net, kwam er vuurwerk grrrrr.
    Dat was vooral vreemd het nieuwe jaar ingaan.
    Doordat 31 dec en 1 jan feestdagen zijn voor de kraamzorg, kregen wij die eerste 2 dagen verkorte kraamzorg, 4 uur per dag.
    Dus kraamzorg kon net aan ons bed verschonen, helpen met bv, controles doen, wasje vouwen en dan kon ze weer gaan.
    Man was die dagen best druk, moest heen en weer naar de apotheek, boodschappen halen, ook helpen met baby etc.
    Hij heeft geloof ik de hele week zijn koffie koud laten worden :)

Na die 2 begin dagen werd het wat rustiger, we kregen andere kraamverzorgster die wel gewoon de 6 uur per dag had, dus dat scheelde wel. Meteen de huissleutel in haar handen geduwd, konden wij in de ochtend lekker blijven liggen.
    Zij ging eerst beneden beetje opruimen en ontbijten maken en kwam dan naar boven, ideaal!
    Standaard bij ons was om bij het ontbijt op bed even de nacht door te spreken en dan deed zij de controles bij mij. Dan gaf ik de kleine een voeding en ging ik douchen.
    Man bleef vaak wat langer in zijn bed hangen en naarmate de week vorderde en we steeds moeier werden, sliep hij ook weleens gewoon door als ik met kraam zat te kletsen :)

Mn ouders kwamen elke dag rond 17 uur, mn moeder kookte dan hier en die bleven gezellig eten, heerlijk!

Eerste dagen alleen directe familie (ouders, schoonouders, broers en zussen) en 2 hele goeie vriendinnen op kraamvisite gehad, ik vond het wel even best zo vond het druk genoeg.

Lichamelijk had ik wel een lastig herstel ivm veel hechtingen. Ik kon niet op of om de eerste dagen. Had ook een katheter dus moesten na een aantal dagen nog terug naar het zh om die eruit te laten halen.

Kortom; lichamelijk vond ik het heftig, ik herstelde niet zo snel, erg wennen met de borstvoeding en slecht geslapen.
    Voor de rest een hele aparte week, had ik me vantevoren niet in kunnen denken.

wat ik een evt volgende keer anders ga doen: toch meer rust nemen.
    Meer proberen tussendoor te slapen.

3. Bri

Bri Niet meer actief

De eerste week was ongeveer zo.

De bevalling (van m'n zoon) was voorspoedig gegaan, hij is thuis geboren. Ik had wat bloed verloren (halve liter ongeveer) en had er vrij lang over gedaan (1,5 uur persen). Ik was dus behoorlijk uitgeput. Verder had ik al een tijdje last van bekkenpijn.

Alles bij elkaar waren dat redenen om vooral veel in bed te blijven, die eerste week. De eerste dag ben ik alleen beneden geweest om m'n moeder te kunnen ontvangen (zit in rolstoel). Verder kwam ik mijn verdieping niet af (slaapkamer, badkamer en wc, meer had ik niet nodig).
    Mijn eten werd gemaakt door de kraamhulp, door m'n vriend en door m'n schoonmoeder.
    Bezoek dat die eerste week kwam, ontving ik voornamelijk vanuit m'n bed. Pas na een dag of 4 kwam ik voor een paar uurtjes beneden. Eén keer per dag de trap op, één keer per dag de trap af, meer niet.
    Misschien las ik af en toe wel wat tijdschriften, maar voor de rest waren mijn dagen gevuld met het verzorgen van de baby, bijkomen (veel slapen overdag! want 's nachts was ik de helft van de tijd bezig met voeden en verschonen). En o ja, ook iedere dag even onder de douche. Da's heel wat, als je net bevallen bent.
    Aan het eind van de kraamweek ging ik voor het eerst naar buiten, stukje wandelen met de baby en de kraamhulp. Viel me niet mee.

De tweede keer ging het wat soepeler. Bevalling was sneller gegaan, ook thuis, ik had minder bloed verloren en was sneller weer op de been. Ik zat toen volgens mij vanaf dag 1 al weer dagelijks beneden op de bank, en vanaf dag 3 niet meer hele dag in pyjama. Moest natuurlijk ook wat meer doen; niet alleen voor de baby zorgen maar ook wat tijd besteden aan onze peuter.

Vriend werkte vanuit huis (zelfstandige, met kantoor aan huis) en als hij de deur uit moest regelde hij het dat ik in de eerste week nooit alleen thuis was. Dus of de kraamhulp, m'n schoonmoeder of de buurvrouw was bij me.

Geeft dit een beetje een beeld? 't Was een prachtige, haast magische tijd. Ook heel zwaar (heb bij m'n zoontje gekolfd en dat vond ik zo zwaar, vooral 's nachts; hij lag te huilen van de honger en ik zat daar met dat stomme kolfapparaat...) maar zó bijzonder om zo in een eigen wereldje te zitten met je baby.
    En voorbij voordat je het weet...

4. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Ik ben zo aan het einde van de middag bevallen, na een bevalling van 13 uur. Wij hebben 3 nachtjes in het ziekenhuis moeten blijven, mijn dochtertje op de kinderafdeling. Iedere 3 uurtjes werd ze een uurtje gebracht of ging ik naar haar toe..

Ik had een totaalruptuur, dus ben ernstig gehecht wat ik overigens heel goed voelde! Ik was erg moe in het ziekenhuis, maar vond het wel fijn en zat echt helemaal op een roze wolk. Hier heb ik veel bezoek gekregen, maar heb helaas erg veel pijn gehad door mijn hechtingen! Kon moeilijk zitten, verzitten, opstaan ed..

Na 3 dagen dus naar huis, einde van de ochtend, thuis was kraamzorg al. Deze was alleen voor die dag, een dag later kreeg ik een ander. Ondanks de pijn voelde ik me redelijk fit, iedereen was erg verbaasd over hoe ik er al bij liep, maar ben dan eenmaal niet iemand die hele dagen in bed ga liggen.

Kraamzorg kwam half 9 's ochtends, ik lag dan nog in bed. Zij deed de controles en daarna ging ik beneden kopje koffie drinken. Toen douchen, baby in badje, lunchen en 'rusten'. Zij ging dan half 3/3 uur weer naar huis.

Wij deden zelf erg veel (vooral vriend), en zij maakte de bovenverdieping schoon, strijkte de babykleertjes en verschoonde ons bed. Ow ja.. op de rustuurtjes na was ik alle tijd gewoon beneden, deed mijn eigen dingetjes, kleine huishoudelijke taken. Ook in het ziekenhuis de eerste dagen was ik relatief actief, alleen bracht ik toen veel tijd in een rolstoel door..

Ik vond de eerste week heerlijk, ondanks de pijn en vermoeidheid. Was zo blij zwanger-af te zijn en mijn buik kwijt te zijn. Wel leefde ik in een aardige roes en is de tijd voorbij gevlogen. Ook was ik blij dat kraamzorg weerg weg was, heel aardige meid hoor, maar wilde gewoon graag mijn eigen gang kunnen gaan en zelf de tijd in kunnen delen.

5. zustertje

zustertje Niet meer actief

Fijn,liefdevol,genieten maar ook erg verdrietig.... Om 23.22 is Nina geboren en om 16.00 die dag is de oma van mijn man overleden... Hoezo liggen leven en door dicht bij elkaar in de kraamweek heeft mijn man zijn oma letterlijk naar haar laatste rustplaats ''moeten'' dragen...

Voor de rest hebben wij ECHT een heerlijk kraamtijd gehad. Bevalling is erg heftig geweest (ingeleid) Nina is geboren met de vacuüm.
    Wij moesten 24 uur blijven omdat Nina te zwaar was met 38weken en 1 dag (3825gram en 54cm) In het ziekenhuis was het erg fijn behoorlijk wat visite gehad (zijn 2 nachtjes gebleven)
    Donderdag 10.30 waren we thuis en eind van de middag hebben we pas de kraamzorg gebeld (heerlijk even een deel van de morgen/middag alleen met ons meisje geweest echt super!

Iedereen mocht ons meisje vasthouden enz en hebben er echt geen spijt van wij waren zo trots (en nog natuurlijk :D) Als er een volgende keer mag komen hopen we dat het weer zo gaat (op een overlijden na dan natuurlijk)

6. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik heb een rot kraamtijd gehad!

Bevalling e.d gingen goed, volgende dag naar huis maar ik kon nog niet goed lopen en moest de trappen op thuis dat we eerst naar mijn ouders zijn gegaan en die avond naar ons eigen huis.

Heerlijk zon kleintje, alleen kon er niet van genieten.

Had verschrikkelijke ruzies steeds met vriendlief, hij deed helemaal niks voor me dus ik deed alles zelf, hij voelde zich ook te kort gedaan omdat de aandacht en cadeautjes naar mij gingen en reageerde dat op mij af.

De KZ kwam alleen sochtends 3 uurtjes en ik ging er om 9 uur uit, douche en de kleine doen. Een ontbijtje of iets dergelijks maakte ik altijd maar zodra ze weer weg was.

Veel visite kwam er ook niet.

Toen ze 6 dagen was werdt ze voor de eerste keer opgenomen in het ziekenhuis, raar maar waar daar was mn vriend er wel steeds voor me...

daarna nog 2 x opgenomen geweest (allemaal niks ernstigs maar het verziekt je kraamtijd toch wel)

Toen ze een paar weken was is er nog wel wat visite geweest maar al met al kun je van een kraamtijd die zo mooi had moeten zijn eigenlijk niet spreken

Ik kan nog janken als ik er aan denk, ik kan het nooit meer over doen en vind het verschrikkelijk!

Alsjeblieft (en dat geldt voor iedereen) LAAT JE VERTROETELEN! Je hebt het verdient! en laat niemand je dit af pakken!!!!

7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Mijn kraamtijd...... tja heel anders dan ik me had voorgesteld.
    Heb 10 dagen in bed gelegen.
    Mijn bevalling heeft 2 dagen geduurt dus ik was nogal moe. Mijn dochter is met de vacuumpomp gehaalt die 3x van ahar hoofd is afgeschoten waardoor ik van kruis tot knieen blauw was en wondjes had.
    Ik had een knip en dus hechtingen, die gingen fijn ontsteken.
    Ik had tijdens de bevalling zoveel bloed verloren dat mijn Hb heel laag was en ik steeds flauw viel zodra ik naast mijn bed stapte (moest dan ook plassen op een po de eerste dagen)
    En als klap op de vuurpijl kreeg ik koorts omdat ik blaasontsteking bleek te hebben.
    Ik was pas op dag 8 voor het eerst beneden en pas 10 dagen na mijn bevalling heb ik mijn dochter voor het eerst verschoont en in bad gedaan.
    Wel moet ik zeggen dat ik echt een fantastische lieve kraamhulp had!
    Ik hoop dit keer iets meer te kunnen genieten van mijn kraamtijd

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier ook beide keren geen leuke kraamtijd gehad.

Eerste keer ook heel veel bloed verloren, idd ook vaccuumpomp dus geen gezellige baby. 10 hechtingen, bezoek was op 1 hand te tellen.

2de keer bevallen en moesten dochter weer snel ophalen omdat degene die oppaste 'naar de markt moest'. Mijn man had het enorm druk op z'n zaak en de kraamhulp had het te druk dus kwam aan het eind van de middag alleen thuis met een baby en een peuter die honger had. Heb toen nog het huis lopen schoonmaken omdat er vieze handdoeken, kleding en bloed lag. Rest van de week ook amper visite, mijn man was gewoon hele dagen aan het werk en de kraamhulp gaf aan enkel voor de moeder en babyzorg te komen dus ze wilde niet even een spelletje met mn dochter oid doen. Daarbij kwam mijn zoontje niet goed aan dus was bezig met voeden, kolven, dochter entertainen.. niet echt rust gehad.

9. loesje26

loesje26 Bekend lid

5 feb 2009
    722
    0
    16
    rayon manager farmacie
    Oosterhout
    Jeetje wat een nare verhalen over de kraamtijd hier zeg.
    Ik zit er nog midden in en ik heb een fijne tijd. Wel druk, je bent veel bezig met voeden, verzorgen, info krijgen en iemand die de hele dag in je huis loopt, maar ik heb een super lieve kraamhulp en gaat super.
    Nu moet ik wel zeggen dat ik eigenlijk vanaf dag 1 na de bevalling, die ook erg voorspoeding ging (van de eerste harde buik tot geboorte heeft het 10 uur geduurd:)) gewoon mobiel ben en eigenlijk niet op bed heb gelegen... Ja aan het einde van de dag als de kraam weg is ga ik een uurtje liggen of op bed lezen maar verder niet eigenlijk.
    Ik ben iedere ochtend blij als ze er is, mijn vriend is werken en de borstvoeding loopt s nachts nog niets zoals ik wil en het is fijn om dan weer advies te kunnen vragen en te beginnen bij nul.
    Maar tijd om boekjes te lezen en te luieren is er weinig. Daarvoor heeft je kindje ook te veel aandacht en zorg nodig.

10. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Ondanks de zware bevalling, veel bloedverlies, hechtingen en een baby met beurs gezicht/hoofd heb ik een SUPER kraamtijd gehad!
    We hadden een super verloskundige en ik vond het jammer dat ze na een week alweer moest gaan.
    Ze gaf ons alle aandacht, was heel lief voor ons allemaal en verwende ons ook.
    Zelfs papa mocht even slapen van haar hihi.

11. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    #31 mano82, 10 nov 2011
    Laatst bewerkt: 10 nov 2011
    Hier ook wel positieve ervaringen tijdens de kraamtijd. Ik ben een week in het zh gebleven (in België is er geen kraamhulp thuis) en heb zeer veel aandacht en hulp gekregen van de verloskundigen.
    Ik had een vaste afspraak voor de keizersnede (kindje in stuit) en kon me er perfect op voorbereiden.
    Bij een druk op de knop stond er onmiddellijk iemand klaar om me bij te staan na de ks, ook hebben ze me prima geholpen met de borstvoeding, ik heb dan wel veel pijn gehad de eerste dagen maar lichamelijke pijn vergeet je snel vind ik.

12. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik vind het eigenlijk echt jammer dat mijn kraamtijd niet is gegaan zoals ik hoopte. Want ik zal het nooit meer op deze manier meemaken. Als ik ooit weer een kraamtijd krijg, heb ik ook altijd mijn zoontje om me heen en zal het dus heel anders zijn als de vorige keer.

Ik ben trouwens best jaloers op de meiden die lekker hebben ontspannen en tijdschriftjes gelezen. Ik heb echt het idee dat ik de hele week ben opgejaagd. Ik moest wakker worden, ik moest kolven, ik moest mijn baby voeden, ik moest helpen met de verzorging, ik MOEST zoveel. De hele dag info, de hele dag geen moment rust. Pas na de kraamweek kon ik echt gaan genieten. Mijn man gaf onze baby zijn eerste fles en dan sliep hij weer tot ongeveer half 11 en ik dan lekker ook. Dan stond ik pas op, gaf ik weer een voeding, dan lekker naar beneden, baby in de box, ik lekker achter mijn laptop...HEERLIJK.

13. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Nou, ik heb 5x een kraamweek gehad ;)

Bij de oudste woonde ik nog thuis bij mijn ouders, maar toch kreeg ik gewoon volledige kraamzorg (12 jr geleden) ook omdat mijn ouders verder gewoon aan het werk waren, deels dan. Ze was er natuurlijk vooral voor mij en om mij te leren hoe ik het moest doen met de baby.
    Hij is in het ziekenhuis geboren en omdat hij in het vw had gepoept moesten we een nachtje blijven. Die nacht vond ik echt verschrikkelijk. De baby's mochten niet bij ons op de kamer slapen. Maar snachts werd er een net bevallen vrouw binnengereden die nog wel haar baby bij zich had en haar 2 oudere kinderen. Vervolgens kwam de hele verpleging kijken omdat ze een 10-ponder had gekregen...
    Ik moest die week vooral wennen aan het mama zijn, ik was 18 en had verder niemand die ook een baby had. Ik kreeg wel veel kraamvisite die week. Ik heb alles maar over mij heen laten komen die week. Ik had verder geen bevallingsschade (alleen spierpijn in mijn armen :xd: ) en was gewoon beneden.

Bij de 2e voelde ik me helemaal super. Ze is thuis geboren in een snelle bevalling van 2 uur. Ze kwam onverwachts snel, de kraamhulp kwam net binnen toen de papa en de vk mij beneden probeerden te krijgen omdat ik met persweeën op de trap stond en de haartjes al zichbaar waren. Met haar klikte het helemaal niet tussen de papa en haar dus hebben we een andere kraamhulp gevraagd.
    Ik was verder eigenlijk helemaal niet echt kraamvrouw, voelde mij zo superfit (in vergelijking met mijn zwangerschap) dat ik op dag 3 al op de fiets zat naar de prenatal omdat mijn dochter dysmatuur was geboren en ze kleinere kleding nodig had... Aan het einde van de week wel ingestort, bleek pfeiffer te hebben (was tijdens mijn zwangerschap al doodmoe, waarschijnlijk had ik in de kraamweek gewoon teveel adrenaline) en heb van de eerste maanden van haar erg weinig meegekregen, heb bijna 4mnd geslapen.

De 3e is ook thuis geboren. We hadden een hele lieve partushulp. maar ik bleef maar vloeien en ik moest met spoed in de ambulance naar het zh. Toen ik weer opgekalfaterd was en mijn man naar huis moest zei hij nog, nou dan moet ik zo ook maar even schoonmaken want ik had echt een slachtveld van bloed achtergelaten. Maar de kraamhulp had alles schoongemaakt en de was was ook gedaan, er stond zelfs wat te eten voor mijn man klaar.
    Gelukkig mocht ik de volgende dag naar huis, die nacht en de behandeling in het zh was me slecht bevallen (lag bij iemand op de kamer die niet stil kon zijn en ik was in een bloedbed gewoon op de kamer gereden, was niet gedouched en alles). Daar gekomen hadden we wel een andere kraamhulp. Maar zij was heel lief en zorgde ook voor de oudere twee kids. Aangezien het zomervakantie was, was mijn man ook thuis. We hadden sowieso al een bed in de woonkamer staan voor de bevalling, daar heb ik de hele week op gelegen. Ik was zo slap dat naar de wc gaan al een hele uitdaging was. Ik sliep veel, ontving visite, en leerde de baby te kennen. Ondertussen deed de kraamhulp alles in huis.

Bij de 4e ging het eigenlijk net zo als bij de 3e. Alleen beviel ik daar in het zh, verloor ook veel bloed maar mocht wel naar huis die dag.

Mijn 5e kraamweek heb ik net achter de rug. Het was echt heerlijk! Ik heb 12 dagen kraamzorg gehad. 2 dagen verlengde kraamzorg en ook nog luxe kraamzorg van de verzekering. (ivm bekkenproblemen, kinderen onder de 4, en postpartumdepressie in het verleden, spruw). Ik heb de hele week beneden op de bank gelegen en ging smiddags slapen in ons eigen bed. Ik mocht helemaal niks doen en mijn man ook niet. Ze kookten voor ons, deden het huishouden. Het klikte ook erg goed. Het was erg gezellig :D

Maar, hoe was jouw eigen kraamweek???

14. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Hier ook hele snelle bevalling gehad. Welgeteld 60 minuten waardoor ik best heb moeten herstellen. De eerste week mocht ik blij zijn dat ik naar de douche kon lopen en mezelf douchen zonder flauw te vallen.
    Ik had ook een enorme zwelling daarbenenden. Dus echt fijn was t niet. Bleef lekker liggen.

En toend e kraamzorg wegging werd ik opgenomen in t ziekenhuis met kraamkoorts, toen daar nog een week gelegen. Dus hier: veel gelegen:p

15. meis23

meis23 Bekend lid

19 jan 2010
    973
    136
    43
    Ik hoorde bij de controle op dinsdag (had een erg hoge bloeddruk) dat ik woensdagochtend om 8 uur aanwezig moest zijn om in te leiden. Gelukkig had ik een kleine 2cm ontsluiting waardoor m'n vliezen gebroken konden worden.

Het ging erg snel, de weeen kwamen erg snel achter elkaar zonder rust er tussen. Ben vanaf dat de weeen begonnen, in 4,5 uur bevallen. We moesten een nachtje blijven.

Volgende ochtend mocht ik naar huis, waar al wat familie was. Ik vond dat fijn, want ik voelde me goed. Ik heb de kraamweek als heel fijn ervaren, dit was ook in de kerst/oud en nieuw periode. Ik had een hele fijne kraamhulp, die me vrij liet in hoe wij het wilde. M'n vriend was nog vrij, en deed de nodige dingen. Ik was gewoon 'op' en s middags ging ik even rusten omdat het 'moest':D en m'n vriend ging soms even mee. Alles werd voor me gedaan, dat vond ik best moeilijk maar ook heel prettig.

Ik zie m'n kraamweek als een fantastische periode.

Deel Deze Pagina