Daar is wel onderzoek naar gedaan, dit onderzoek heb ik toen moeten lezen op school toen wij een cursus voedsel hebben gehad. Daar kwam zelfs uit dat zoetstoffen vraatzucht kunnn veroorzaken omdat ze inwerken op het hersengebied wat de verzadiging van het lichaam regelt. Weet alleen niet meer hoe dit onderzoek heet. Doordat je mond zoet proeft geven de neurotransmitters van je hersenen een seintje naar je alvleesklier. De alvleesklier reageert hierop door de eilandjes van langerhals te laten zoeken naar glucose en insuline aan te maken. Dit werkt ook zo als je wel suiker binnen krijgt. Alleen als je wel suiker binnen krijgt en je bloedsuikerspiegel is 4, schiet deze naar 7 en door de insuline weer terug naar 4. Als je geen suiker binnenkrijgt en je bloedsuikerspiegel is 4 , schiet deze naar 0 door de aanmaak van insuline. Een te lage bloedsuikerspiegel veroorzaakt honger en dufheid. En ja, bij een aardbeien werkt dit ook zo. De fructose is zoet, je spiegel wordt hoger maar je lichaam kan dit beter reguleren omdat deze weet hoeveel suiker er binnenkomt. bij zoetstoffen is dit niet zo. Het proeft namelijk mier en mier zoet maar er komt 0 aan suiker binnen en dat snapt je lichaam niet waardoor het zichzelf niet kan reguleren. Neurotransmitters in je hersenen regelen oa de functie van je pancreas en de lever.
ik ga dit vanavond uittesten op mijn man! (ik ben zwanger dus niet representatief) testmateriaal aanwezig. ik geloof er weinig van, maar ik ben benieuwd, we zullen zien. dat van aspartaam wat op je hersens werkt weet ik eerlijk gezegd niet, dus daar kan ik zelf nix over zeggen moet je het dan rigoreus vermijden? geen kauwgom, listerine en alles waar het inzit niet meer om het te voorkomen? TS had het over een beetje per week, dan ook al vraatzucht? Maar suiker vraagt ook om meer suiker toch? (een snoepje leidt vaak tot meer snoepjes of in mijn geval de hele zak) Je suikerspiegel kan niet naar 0 zakken btw, een normaal mens zal zich bij 3,0 al uitermate beroerd voelen. Je lijf hersteld zichzelf uiteindelijk (wat eten werkt sneller 1/3 boterham zou genoeg zijn, 1 snoepje werkt sneller). Ook schiet je suiker niet persé naar 7 na het eten. Na een milkshake bleef mijn man continue rond de 5 hangen, en daar zitten toch echt heel veel snelle suikers in (74 gram bij deze). Hij is wel vaker mijn proefpersoon dus haha
Het wisselt ook per mens hoe sterk je lijf reageert. Sommige mensen zijn altijd wel stabiel, anderen schieten alle kanten op. 1 testcase is dus geen bewijs voor het gelijk of ongelijk van een stelling
Overal waar te voor staat is niet goed. Af en toe een glaasje fris kan wel hoor, of het nu light is of niet. Alles met mate
Toen ik nog thuis woonde dronk ik altijd gesuikerde cola.. Sinds ik samenwoon drink ik enkel nog water, thee, koffie en ongeveer 3-4 blikjes light frisdrank per week. Als ik afentoe eens echte cola krijg voorgeschoteld, bah dan proeft ge echt hoeveel suiker erin zit, krijg het niet meer binnen
We moeten niet te moeilijk denken. Leuk om te weten: bij een blinde test (koffie geven aan mensen met verschillende zoetstoffen erin) werd Stevia aangeduid als minst lekker, omdat deze het meest chemisch smaakte zoals de mensen zelf verwoordden. Wil je meer weten/leren: lees het boek 'hoe wordt je 100' van William Cortvriendt. Dat rekent af met dit soort onduidelijkheden qua gezondheid. Echt een super boek, het leven wordt ineens een stuk simpeler. Het is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt! Je hoeft geen rare toeren uit te halen om gezond te eten/drinken.