Meteen aangeven dat je om reden X om die en die tijd naar bed gaat, en dan ook gewoon om die tijd welterusten roepen en naar bed gaan. (Ikzelf kom dan meestal na vertrek van de ongewenste indringers weer naar beneden om verder te gaan nachtbraken, maar dat hoeven zíj niet te weten )
Half uurtje van te voren bij t drinken inschenken zeggen 'zo nog één drankje en dan is t voor ons tijd om met bed te gaan'.
Ik geef het altijd van tevoren al aan. En op de avond zelf ga ik op een gegeven moment gewoon de glazen opruimen
"Als je het niet erg vindt zet ik je er uit. Morgen is het weer vroeg dag" Breng het op een luchtige manier. Duidelijk. En ze kunnen er niet omheen.
Ik heb zo'n vriendin die daar ook een handje van heeft. Zij heeft ook geen kinderen dus snapt niet dat niet iedereen net zoals zij tot 15.00 uur in de middag kan uitslapen. Ik zeg dan gewoon: "Hoe laat was je van plan om te gaan want ik ben best moe.. ."
"Jullie hoeven nog niet naar huis, maar hier kunnen jullie niet blijven." Maar zonder gekheid, ik zeg meestal rond binnenkomst de eindtijd. Dus ik zeg dan :"We moeten jullie helaas om 10 uur naar huis sturen, want morgen moeten we vroeg opstaan. Dat is niet erg, toch?"
Ik ga vaak gewoon opruimen. En als ik klaar ben en ze zijn er nog zeg ik: blijf gerust hangen, maar ik ga naar bed. Drinken staat in de koelkast. En als ze dan nog niet gaan dan ga ik gewoon naar boven en mag mijn man het verder oplossen. Haha
Ik vind het altijd leuk als bezoek blijft plakken. Blijkbaar ben ik dan heel gezellig, en slapen kan altijd nog. Maar ik zou inderdaad op een gegeven moment zeggen, ‘Zullen we nog 1 drankje doen. Over een half uurtje willen we echt naar bed want morgen is het weer vroeg dag.’ Zoiets.
He ik vind het heel gezellig, maar ik moet morgen vroeg op, dus ik ga naar bed. En als je positief wilt afsluiten:Spreken we snel weer een keer af?
Hier is het meestal : joh ik ga naar bed doen jullie de lampen uit als jullie gaan . Dan ga ik dus gewoon pitten en dan merk ik de volgende dag wel hoe en wat.. Meestal is mijn woonkamer helemaal opgeruimd (hele lieve vrienden)
Vooraf appen vind ik een goeie! En als het dan nog uit de hand loopt: “Vinden jullie het goed als dit het laatste rondje is, ik wil graag naar bed want morgenvroeg moeten we vroeg weer op.” Ik zou dan 10 minuten na het inschenken de hapjes opruimen, muziek uit, vaatwasser aan en doekje over de tafel halen. Als dat niet duidelijk is.. Gordijnen dicht, wat lampjes uit doen haha. En dan zou ik gewoon naar bed gaan en vanaf de trap roepen naar je man: “jij komt ook zo hè?” Deed ik ook altijd in de horeca. “Laatste rondje is van mij”. En dan de tap schoonmaken, en alles beginnen te dweilen. Alle lampen uit behalve die van de bar en de weg naar buiten. Heel subtiel haha. Soort van opbouwend de deur uit werken. “Zo, en willen jullie nu gaan, want ik wil naar bed”,zou ik nooit zeggen.
Ik zeg niks.... Ik ruim op, trek m’n comfy kleding aan, makeup eraf en ga bankhangen onder een dekentje Zegt meestal voldoende, zonder echt iets te zeggen.
Owhhhh jongens ik vind het vet gezellig! Maar ben echt doodop! Het spijt me maar ik ga echt naar bed. En bij mensen die het dan nog niet snappen doe ik gewoon de lampen uit. Maar ehhh..mensen die bij jullie komen met hond ondat ze jullie kinderen niet leuk vinden? Klinkt gezellig... dan was ik een stuk makkelijker. Mensen! Het is mooi geweest! Als ze dan boos zijn, hun probleem. Toch?
Grappig om hintende reacties te lezen. Zo typisch om te hinten en dan te balen als het niet aankomt. Zeg het gewoon als het is. Niet alles hoeft ingewikkeld gemaakt te worden.
Vraag gewoon of ze nog iets willen drinken. Vaak is het dan: "Nee hoor we gaan zo naar huis" (Ik deed het eerst echt niet met de bedoeling dat ze dan weg gingen maar het ging opvallen dat die reactie dan vaak kwam )
Pfff, ik ben echt een saaie doos denk ik, heb de avond altijd het liefst voor ons alleen in ons kloffie met wat lekkers op de bank.. maar we hebben wel eens visite, en dan geef ik gewoon aan; “he jongens, het was gezellig, maar wij gaan zo slapen, maar de kindjes zijn morgen wel gewoon weer vroeg..” vaak gaan ze dan wel snel.En anders mag m’n vriend gewoon de rest afhandelen en smeer ik ‘m naar boven. (Ook een duidelijke hint toch, haha). Vond het ook altijd lastig aan te geven, maar je leert het vanzelf, en als je een beetje een nachtrust wil moet ‘t ook wel.