Belastingaangite!

Discussie in 'De lounge' gestart door PJO1983, 4 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PJO1983

PJO1983 Actief lid

27 okt 2011
    437
    0
    0
    Noord Holland
    Ja we moeten weer, waarschrijnlijk hebben een groot aantal van jullie dit al gedaan of laten doen. Ook ik moet weer aan de slag maar dit jaar zijn er wat wijzigingen in mijn situatie en misschien hebben jullie tips voor mij!

- Vorig jaar heb ik een nieuwbouw huis gekocht, waar moet ik rekening mee houden met de aangifte? Heb dit nog nooit gedaan met een eigen woning namelijk.
    - Als alleenstaande ouder krijg je ouderkorting, hoe geef je dat aan en geldt dit nog?
    - Studiekosten kun je ook nog steeds aangeven toch, afhankelijk van de drempel?
    - Welke leningen zijn aftrekbaar? Alle leningen (creditcard, lening bij bekende met een ondertekende overeenkomst, persoonlijk krediet?)
    - Kun je ook kosten voor de verbouwing van je woning aftrekken?

Ik weet het wel ongeveer maar niet precies en kan het nu niet uitbesteden maar er zijn vast meiden hier die tips hebben voor mij!
    En misschien ook handig voor anderen om mee te lezen.

Alvast bedankt!

2. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Kan je niet helpen hebben het dit jaar laten doen ivm ontbrekende dingen ideaal!

3. PJO1983

PJO1983 Actief lid

27 okt 2011
    437
    0
    0
    Noord Holland
    Dat is jammer voor mij maar neit voor jou! Iig bedankt voor je reactie.

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    wat handig is om je aangifteformulier nu te downloaden zodat er al veel gegevens automatisch worden ingevuld als je bij digi-d inlogt.
    Dat scherm popt meteen op als je het programma download.
    En dan gewoon je je gegevens langslopen en alle posten bekijken en controleren.
    Als je geen heel bijzonder aftrekposten hebt dan is het harstikke goed te doen.

5. bouncytigger

bouncytigger Bekend lid

27 feb 2012
    861
    0
    0
    Ons is aangeraden om de eerste keer nadat je een huis hebt gekocht je aangifte te laten doen. Zo iemand die dat dagelijks doet weet precies waar je voordeeltjes vandaan kunt houden, zodat jij het voordeligst uit bent. Al helemaal na de koop.van een woning zitten er zo veel haken en ogen aan...

Als je het toch zelf gaat doen, heb ik helaas geen tips voot je. Wens je wel veel succes!

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Koop nieuwbouwhuis: alle kosten die je gemaakt hebt voor de aankoop (dus notaris etc) mag je eenmalig opvoeren.
    Eenmalig aftrekbare kosten
    - Studiekosten mag je opgeven. Je mag ze ook opgeven als ze onder de drempel komen maar dan maakt het financieel niets uit ;)
    - De leningen die jij noemt zijn volgens mij allemaal aftrekbaar
    Aangeven schulden in box 3
    -Kosten voor verbouwing mag je niet aftrekken

Maar als je je er niet helemaal mee vertrouwt kun je gewoon een afspraak maken met de belastingdienst en dan helpen ze je invullen.

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    en alleenstaande ouderkorting krijg je door 2 vragen te beantwoorden in de aangifte. er wordt gevraagd of je een kind hebt en zo ja, of die minstens 6 maanden bij je woont. ouderkorting wordt dan automatisch bij de eindberekening verrekend. er staat alleen niet duidelijk bij dat het ouderkorting is. het is een heffingskorting. ik weet niet hoelang je al alleen ben maar het kan dus best zijn dat je deze korting dus al een paar x gehad hebt zonder het in de gaten te hebben. (omdat het dus niet duidelijk als ouderkorting beschreven staat).

8. Gean85

Gean85 Fanatiek lid

18 apr 2011
    3.643
    0
    0
    Gelderland
    Wat ben ik in dit geval blij dat mijn mannetje accountant is en dit dus gewoon lekker zelf kan doen inc. alle voordeeltjes :D

Succes ermee!

9. Gean85

Gean85 Fanatiek lid

18 apr 2011
    3.643
    0
    0
    Gelderland
    Nieuwbouwhuis is lastig om 1 2 3 te vertellen volgens manlief, zit je met een bouwdepot en rente wat je moet verrekenen. Daarin is advies wel even handig waarschijnlijk.

Studiekosten, staat gewoon in de aangifte wat de drempel is.

Allenstaande ouder, staat in de aangifte onder de heffingskortingen.

Rente van de leningen is niet aftrekbaar, maar je kan de schuld wel in mindering brengen in box 3.

Kosten voor verbouwking mogen niet afgetrokken worden, alleen als je die kosten gefincancierd hebt, dan moet je de rente aftrekken.

Even manlief aangekeken :D
    Hij zei dat je beter een vooraf ingevulde aangifte kon downloaden!

10. Gean85

Gean85 Fanatiek lid

18 apr 2011
    3.643
    0
    0
    Gelderland
    Ik had een reactie geschreven maar moet door een moderator worden goedgekeurd??

11. Gean85

Gean85 Fanatiek lid

18 apr 2011
    3.643
    0
    0
    Gelderland
    Kosten van de verbouwing zelf mag je niet aftrekken maar als je een lening bent aangrgaan voor de verbouwing mag je de rente daarvan wel aftrekken.

12. Gean85

Gean85 Fanatiek lid

18 apr 2011
    3.643
    0
    0
    Gelderland
    En nieuwbouwhuis, volgens ML ingewikkeld verhaal om zo hier neer te zetten als get om een nieuw gebouwd huis gaat ivm bouwdepot en rente e.d. dan kun je beter even advies inwinnen.

Volgens ML kun je ook handig een vooringevulde aangifte gebruiken :)!

13. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Aanvulling: Alleen als het een hypothecaire lening is kun je dat in box 1 doen. Anders moet je hem in box 3 als schuld opvoeren. Maar als je het uit eigen middelen hebt gefinancierd (bv spaargeld) kun je het niet opvoeren.

Hoe krom dat onze overheid via het belastingstelsel het maken van schulden stimuleert......maar dat is weer een andere discussie ;)

14. PJO1983

PJO1983 Actief lid

27 okt 2011
    437
    0
    0
    Noord Holland
    Ik heb een begin gemaakt, heb alleen nog geen brief binnen van de gemeente met de woz waarde, dus moet daar nog even opwachten. Maar ik krijg veel minder terug dan verwacht, dus ben bang dat ik iets verkeerd doe. Er word ook gevraagd naar de gegevens van de voorlopige teruggave van 2012, maar die weet ik niet meer! Dus toch maar iemand naar kijken die er wel verstand van heeft!

Bedankt iig voor jullie reacties en tips!

Deel Deze Pagina