Hoe zelf in slaap laten vallen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door anira, 23 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anira

    anira Actief lid

    23 nov 2008
    191
    0
    0
    Onze zoon is vandaag 4 weken oud.
    Op zich hebben we een redelijk ritme te pakken alleen kan onze zoon niet zelf in slaap komen. Namelijk wakker, voeden, knuffelen / spelen, wiegen, slapen.

    In het begin viel de kleine man tijdens de voeding in slaap en dan legde ik hem in de kinderwagen, daar sliep hij dan heerlijk verder tot de volgende voeding.
    Nu hij ouder wordt is hij meer wakker en valt hij tijdens de voeding niet altijd meer in slaap.
    Nu is het wakker, voeden en even knuffelen.
    Als hij dan moe wordt wil ik hem graag wegleggen zodat ie zelf in slaap kan vallen maar daar is hij het niet mee eens.
    Als ik hem wegleg is het altijd huilen en erg onrustig zijn. Als ik hem dan op schoot neem valt hij snel in slaap. Soms na een paar slokken uit de borst en soms door hem alleen maar te wiegen op mijn benen.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf nog al moeite heb met hem laten huilen, hij is namelijk nog al snel overstuur. Als ik hem toch laat huilen en hem uiteindelijk toch pak om te troosten duurt het best lang voor hij getroost is.

    Hoe kan ik hem het beste leren om zelf in slaap te vallen? Ik kan hem moeilijk in slaap blijven wiegen tot ie oud genoeg is het huis uit te gaan. :p
    En als hij toch in slaap dreigt te vallen aan de borst en ik koppel hem af om in bed te leggen heb ik het idee dat hij niet voldoende voeding krijgt. Hij is dan namelijk heel snel wakker als ie al in slaap valt en is meteen bezig met zoeken naar de borst en willen eten.

    Heeft iemand tips voor me?
     
  2. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Ik heb geleerd van de verpleegkundige van het CB dat je hem VOOR dat ie in slaap valt in zn bedje moet leggen. Dus niet bij je in slaap wiegen etc. Tis belangrijk hem wakker in zn bedje te leggen zodat ie echt kan leren zelf in slaap te vallen.
    In het begin was het hier ook krijsen, maar hoe moeilijk ook: het hielp om hem te laten hulen. Ik heb me laten vertellen dat laten huilen niet perse zielig is, maar kan bijdragen aan het gevoel van zelfredzaamheid. Ze leren om te gaan met frustratie.
    Desnoods ga je in de tussen tijd douchen of koken ofzo, zodat je er niet te gefixeerd met het luisteren naar het gehuil bezig bent. Als je er naar gaat luisteren hou je het geen minuut vol. Meestal hoor je dat het volume al vrij snel afneemt en dat ie moe wordt totdat ie dus in slaap is gevallen. Neem de tijd eens op. Vaak is het korter dan je denkt!
    Ik hou zelf maximum 5-10 minuten aan (en dat is echt best lang!) Daarna ga ik kijken en als ie echt flink overstuur is pak ik m op, wieg ik m en leg ik m weer terug. (Als ie echt overstuur is kan hij vanuit die situatie ook niet ontspannen in slaap vallen).
    Als ie al wat rustiger huilt ga ik alleen kijken en pak ik m niet op. Desnoods een aai over zn bol of een speentje erin en weg lopen. Na weer 5 minuten herhaal ik het ritueel. Eigenlijk is het de 2e keer nooit nodig hier want dan slaapt ie al.
    Succes!
     
  3. mama van 2 meiden

    mama van 2 meiden Niet meer actief

    Het gaat er vooral om wat je zelf wil; als jij m nog wil wiegen moet je dat gewoon doen; hij is nog hardstikke klein...
    Wij zijn wel vrij snel begonnen met Iris te leren in haar eigen bedje in slaap te laten vallen, dus: na eenvast ritueel in bed leggen, laten huilen (dat gaat ie geheid doen) en na 5 minuutjes er even heen. Niet oppakken, maar in bed troosten, zo ga je steeds door; dus je laat m steeds 5 minuutjes huilen tot hij in slaap valt. Wij hebben die 5 min echt bijgehouden, want t lijktheel lang. Wij hadden ook de afspraak; als t voor mij of mijn vriend niet goed voelde dat we haar oppakten (bv als ze heel overstuur klonk). Mijn dochtertje pakte t heel snel op en ligt nu echt graag in haar bedje en huilt eigenlijk nooit meer bij t in slaap vallen.
    Succes!
     
  4. mama van 2 meiden

    mama van 2 meiden Niet meer actief

    Bijna dezelfe reactie; haast tegelijk geplaatst denk ik.
    Persoonlijk vind ik laten huilen niet echt met zelfredzaamheid / frustratie te maken hebben, maar meer met t verwerken van prikkels van de dag; baby's hebben vaak dat huilen dan even nodig.
     
  5. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Jayro heeft dat ook nog steeds het liefst. Maar eigenlijk is dat bij hem vaak een teken dat hij óf nog drinken wil, óf nog niet echt moe is.
    Wij hebben weinig regelmaat, tenminste, niet volgens de boekjes, maar ik heb met slapen wel 1 'regel' er in gehouden en dat werkt.
    Overdag mag hij in slaap vallen wanneer en waar hij wilt, hij wordt soms wat mopperig, dan weet ik dat hij moe is en leg ik hem wel op een rustig plekje, anders slaapt hij gewoon in box of zn wagen. Dit ga ik wel komende maand langzaam veranderen, hij houdt zich namelijk al aardig aan zn eigen ritme, 2 langere slaapjes per dag.
    's Avonds wil ik hem wel zoveel mogelijk op een vaste tijd naar bed doen en dat is 20;00/21:00, afhankelijk van hoe hij overdag heeft geslapen. Ik verschoon hem, doe z'n slaapoutfit aan (slaapzakje etc) en dan mag hij nog bij me zitten op zn kamertje om te drinken, in principe zo lang als hij wil. Zodra hij stopt met drinken (vaak al in ieder geval slaperig) leg ik hem in zijn bedje.
    Als hij dan in bed ligt en niet meteen slaapt, haal ik hem er ALLEEN uit om te drinken. Zodra hij uitgedronken is leg ik hem terug. Soms moet ik dit wel 4-5 keer herhalen, soms heeft hij meteen genoeg en valt zelf meteen in slaap.
    Ik vind dat het 2 voordelen heeft, bij elke slok weet ik dat hij weer iets langer zal slapen (hij slaapt door tot minimaal een uur of 5:00/6:00) ik weet dus dat hij geen honger meer heeft als hij slaapt en ten tweede weet hij ondertussen wat er gaat gebeuren als hij huilt en ik hoef hem dus ook nooit te laten huilen. En ik heb dus (bijna) nooit een zeurend/huilerig kind.

    Geen idee of dit voor iedere baby werkt, maar hier werkt het prima, we hebben nooit problemen met slapen.
     
  6. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    O ja en ik vind laten huilen persoonlijk dus wel grote onzin :) Jayro huilt bijna nooit en dat komt mijn inziens grotendeels omdat hij zich veilig voelt en weet dat er op hem gereageerd wordt wanneer hij huilt.
     
  7. LadyDaisy

    LadyDaisy Niet meer actief

    Ernaast gaan zitten?
    Bij Vicky hielp dat heel erg. Ik ging dan zachtjes met mijn hand over haar bolletje of buikje, en praatte zachtjes tegen haar.
    Maar van de andere kant heb ik de eerste anderhalve maand tot 03.00u 's nachts opgezeten met haar in mijn armen tot papa uit bed moest om naar zijn werk te gaan. Ze had heel erg last van krampjes.
    Zodra papa weg was legde ik haar in bedje en ging ik zelf ook slapen tot de ochtend voeding en daarna wij met tweetjes weer terug naar bed.
    Als ze zo jong zijn dan kun je ze nog niet verwennen, maar wel gewennen aan iets.
    Pas toen ze een maand of 2 was ben ik een echt ritme aan gaan houden. Dat was even wennen en brullen, maar na een paar dagen waren we beide eraan gewent.

    Ik lees je bericht nog even terug: misschien heeft je zoontje ook een grote zuigbehoefte? Is een fopspeen een optie?
     
  8. Barbapapa

    Barbapapa Lid

    11 jun 2008
    63
    0
    0
    Ja, je moet je kindje in de wieg leggen als hij juist nog niet slaapt. Wat wij in het begin wel deden was, als hij dan ging huilen, hem te strelen of hem te laten sabbelen op een vinger van ons (speen wilde hij niet). Dat werkte goed, dan werd hij rustig en viel hij vaak na een paar minuten toch in slaap. Ook zijn wij na een week of wat gaan inbakeren.
     
  9. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    wij hadden dat zowel bij ons zoontje als dochtertje; hebben toen het boekje regelmaat en rust van het CB geleend; en na 1 dag hielp dit al...tis ff een vervelende dag omdat je echt een wekkertje gaat aanzetten met huilen (met max van 30 min) en als t dan 20sec of langer stil is gaat de tijd opnieuw in (dan zijn ze kennelijk niet zo heel erg overstuur als ze 20 sec stilk zijn)..Vond hetbest een vervelende dag doordat je ze ff moet laten huilen (als er dan echt niks is he geen honger, geen vieze luier, boertje, knuffeltje nodig) maar t hielp bij ons wel; zo hebben ze wel geleerd zelf in slaap te kunnen vallen en dat na 1 dag dus al....
     
  10. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Maar waarom zou een baby dan in zn eentje liggen huilen en niet huilen als hij lekker bij je ligt en in slaap valt?
    Want dat zou de reden zijn toch, dingen verwerken? En dat moet zo'n ukje van een maand lekker alleen doen? Na al die maanden zo dicht bij je te zijn geweest?

    Ik zeg niet dat het slecht is hoor, maar ik kan het me echt echt niet voorstellen.
    Ik vind het toch raar dat CB's zo makkelijk aanraden om een baby al zo jong een half uur (???!!) te laten huilen.. En dan als ze 20 sec. stil zijn (ja duhh buiten adem? half gestikt..?) dan opnieuw een half uur?

    Ben ik heel overdreven als ik liever 20.000 x mn baby opnieuw bij me pak om te voeden/troosten/geborgenheid te bieden dan hem 1x 30minuten te laten huilen?

    Maar goed, het zijn dus allemaal methodes waar je uit kunt kiezen, ik denk dat het ook per baby verschilt wat hij nodig heeft. En je moet ook doen waar je je zelf goed bij voelt.
     
  11. mama van 2 meiden

    mama van 2 meiden Niet meer actief

    Ik vind 30 minuten laten huilen wel heel erg lang; zou ik nooit doen bij zo;n kleintje. Ik had t boekje van Ria Blom; daar stond dat halve uur vlgsmij echt niet in; 5 minuten max voor mij heeft ook heel goedgeholpen. Maar ja...ieder d'reigen manier
     
  12. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    In dat boekje hebben ze t over een halfuur...maar dan kom je echt niet aan hoor; tenminste wij niet...hier was t die eerste dag 5 a 10 minuutjes en dan viel ze in slaap (en als ze echt over dr toeren was/is dan haal ik dr natuurlijk wel ff uit bedje om te troosten, maar meestal was/is t een beetje huilen/jammeren, niet heel dramatisch ofzo); en sja sommige baby's hebben dat gewoon echt nodig en dan kan je wel altijd in je armen in slaap laten vallen, maar dan heb je kans dat ze straks ook niet zelf in slaap kunnen vallen (dat zie ik dus bij mijn neefje die nu 7 maanden oud is die kan dat dus niet en zijn savonds steeds tot 2200 bezig met hem in slaap wiegen)...
    Nu valt ze trouwens na nog geen minuutje "jammeren" in slaap:)
     
  13. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    ik heb nu in ieder geval een vrolijke baby die ik wakker op bed kan leggen en ook zonder huilen zelf in slaap kan vallen en soms dus 1 minuutje van vermoeidheid...:)
    maar wat je zegt ieder zijn eigen ding...
     
  14. Eline078

    Eline078 Bekend lid

    15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    het verbaasd me echt hoeveel mensen ik hier zeggen dat je zon klein mensje maar ff moet laten huilen. Vind het absoluut niet 'normaal' en ik geloof niet dat ze het nodig hebben. Kom op zeg... zelfredzaamheid? van een baby van enkele weken? Een klein mensje die nog geen boe of ba kan zeggen mag het wel lekker uitzoeken in bed?

    Hier echt niet. klein beetje jengelen ok maar zodra er gehuild wordt ben ik er. Mijn mannetje had ook moeite met in slaap komen maar het is een kwestie van timing wanneer je hem weglegt. En bij mij heeft houding heel veel gedaan. Op zn zij viel hij sneller in slaap dan op zn rug en het hielp erg als hij geluiden op de achtergrond hoorde.

    Overigens heb ik echt een grote hekel aan die laat maar huilen-cultuur. Wie zich er ook een beetje in verdiept komt studies tegen die aantonen dat het laten huilen van een baby grote stress oplevert en op latere leeftijd nog schadelijk kan zijn.

    Als jouw baby het nodig heeft om bij je in slaap te vallen, laat hem dan gewoon! Je hebt het over in slaap wiegen tot hij het huis uitgaat maar je hebt een baby van een maand! Vraag je niet wat teveel van je kindje? Geloof me dat in slaap vallen komt wel hij wordt vanuit een veilige omgeving in een wereld vol prikkels gestort en hij zoekt gewoon geborgenheid. Wat is daar mis mee? Als je nou een kindje had van een half jaar ok maar een maandje... Lekker bij je houden zou ik zeggen!
     
  15. Eline078

    Eline078 Bekend lid

    15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    wat je overigens wel kan proberen is hem in een wippertje leggen. dan ligt hij niet bij jou op je arm maar kan wel een beetje gewiegd worden. wie weet is dat een optie (overigens wel handig bij erg warm weer... zweten!)
     
  16. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    vind dat je wel een beetje heftig reageerd, sommige baby's hebben dat echt nodig (en dan bedeoel ik niet over de toeren latenhuilen maar gewoon een beetje snikken/huilen/jammeren) en iik snap niet dat sommigen dat echt niet inzien...Hier en ik den koook bij velen anderen loopt ook eeen peuter rond, soms ben je ff druk bezig met je peuter en dan kan ik echt niet bij elke kik bij mijn meissie gaan (als mijn peuter bijvoorbeeld in bad zit) zo kwam ik er ook achter dat ze t nodig had om ff jammerend in slaap te vallen; viste mijn mannetje uit bad toen ze begon te huilen droogde hem af en wilde er heen gaan maar t was toen al over....zij heeft t dus echt nodig...en als ze echt langer dan paar minuuutjes huilt haal ik dr ook wel uit dr bedje want dan is er kennelijk iets aan de hand en zeker als ze overstuur is. Ze houden dr echt niks aan over om dr jammerend in slaap te laten vallen als ze dat nodig hebben, ze kan op deze manier tenminste slapen als je dr steeds uitvist niet...
    dus alsjeblieft niet zo heftig reageren over wat normaal is en wat niet; doe ik bij jou ook niet ; de ene baby heeft t niet nodig t huiltje voor in slaap vallen en de ander wel....
     
  17. Merel69

    Merel69 Fanatiek lid

    16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Hier ben ik het echt helemaal mee eens. 1 Maand oud, dan kan je echt nog niet verwachten dat je baby alleen in slaap valt en laten huilen vind ik ook niet kunnen. Inderdaad hebben studies aangetoond dat het schade kan geven (ik heb daar zelf last van, toen ik baby was, was het echt 5 keer voeden (borst) en verder moest je in je bed slapen).

    Wij hebben Merel nooit laten huilen en nu met A doen we het ook niet. Het werkt goed en in slaap vallen doen ze vanzelf helemaal alleen. Soms na 1 maand en soms pas na een jaar. Als je baby het nu nog niet zelf kan heeft het je nog nodig. Je bent toch moeder geworden om je baby te geven wat het nodig heeft? Om hem te laten groeien naar een fantastische volwassene? Dan heeft de baby nu jou nodig om zich te leren hechten, vertrouwen op te doen enz. Als je hem laat huiilen een hele tijd leert hij dat er niet iemand voor hem is als hij dat nodig heeft.....

    Maar goed dat is mijn mening en zo zijn er heel veel verschillende meningen. Even jengelen...tja een paar minuutjes, maar dan ga ik er toch heen. Huilen betekent "ik heb je nodig mama"!
     
  18. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Weet je? ieder moet egwoon doen waar hij of zij zich prettig bij voelt.
    Persoonlijk vind ik een half uur laten huilen ook echt TE lang, maar hier is dat echt niet nodig. Tegenwoordig is het vaak een minuutje voor het in slaap vallen en mijn zoontje heeft t echt nodig om even die overgang te maken van wakker naar slapen. Toen hij nog heel jong was en ik dat nog niet wist pakte ik m steeds bij iedere kik op, waardoor hij dus steeds weer "wakker" gemaakt werd. Ik overprikkelde hem alleen maar waardoor hij steeds weer begon te huilen als ik m terug legde.
    Dit staat ook meen ik, in het boekje van ria Blom. Bij mij heeft deze tip dus echt goed geholpen.
    Een kindje moet ook leren dat ie zelf in staat is om in slaap te vallen. Op zo'n jonge leeftijd kun je ze nog niet verwennen volgens mij hoor, maar hier in ieder geval een mannetje wat heel makkleijk zelf in slaap valt, ook 's nachts bijvoorbeeld. hij slaapt op de dag ook 2x 2-2,5 uur. Als hij bv na 1 uurtje wakker wordt, gaat ie rustig doortukken.
     
  19. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Wat ik nou zo knap vind is hoe een groot deel van de dames hier weten hoe een kind van 4 weken zich voelt en dan elkaar gaan proberen te overtuigen van hun gelijk. Prima, daar is een forum voor maar misschien iets minder veroordelend?
    We weten gewoon niet wat een kind van 4 weken voelt en denkt (waarschijnlijk denkt het verrekte weinig). Dus alles tussen.. huilen is nodig tot huilen is volstrekt overbodig is giswerk en laten we vooral als mama's doen waar we ons goed bij voelen. Voor de één is dat gecontroleerd laten huilen en voor de ander is dat bij zich houden.

    Dat huilen betekent: "Mama, ik heb je nodig!" is natuurlijk grote onzin. Het kan van alles betekenen maar die vertaling krijg je er echt niet bij!
    Laten we doen waar we ons goed bij voelen en hier op het forum elkaar ervaringen delen maar laten we ook oppassen een ander te 'veroordelen'!

    Met mijn zoontje heb ik de ervaring dat hij huilen even nodig had. Als ik hem liet huilen (was niet bij in slaap vallen maar huiluurtje aan het einde van de dag) dan was het veel sneller over dan als ik hem bij me hield. Voor mij was even wennen aan in bed liggen ook geen issue maar het moest niet te lang aanhouden.
     
  20. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    en ik ben t dus weer helemaal eens met druif; precies zoals bij ons:)
    overprikkelt door het steeds maar weer oppakken, nu echt een lekker uitgeruste vrolijke dame die echt bijna nooit huilt:) alleen dan dat minuutje met in slaap vallen wat soms niet eens een minuutje is...!
    Dat halfuur van ria blom vind ik zelf ook lang en zover ist gelukkig niet gekomen, de eerste dag dat we t toepasden was t denk ik hooguit 10 minuten en nu dus nog geen1:)

    maar goed ieder zijn eigen manier, denk ik dan...ik respecteer dat sommigen hem steeds uit bedje pakken bij elk huiltje; prima moet je zelf weten maar vind ook dat mensen moeten respecteren dat sommigen babys het ook gewoon ff nodig hebben dat inslaaphuiltje en niet zeggen dat het niet normaal is om ff je baby te laten huilen zodat ie in slaap kan vallen...
     

Deel Deze Pagina