goedemorgen dames, bedankt voor al jullie reacties. Ik heb vanmorgen Justin eerst beneden gevoed en laten boeren. Toen hij bijna in slaap was heb ik hem mee genomen naar boven en de slaapzak aangedaan en de luier na gekeken ook al had ie net een schone gehad. Op het aankleedkussen gingen de ogen al steeds verder dicht. Daarna in bed gelegd en een slaapmuziekje aangezet. Meneer was stil toen ik de kamer uit ging. Na een paar minuten was het toch jammeren / huilen en ben ik naar boven gegaan om hem zijn speen weer te geven. Ben weer weg gegaan toen hij stil was. Daarna het zelfde nog een x. De 3de keer wilde hij de speen niet meer en heb ik hem mijn pink gegeven. Ben naast het bedje gaan zitten en gewacht tot hij sliep. Dat was al vrij snel. Nu is hij stil en slaapt ie. Heel af en toe hoor ik een klein kikje maar daarna is het meteen weer stil. Hoop dat dit de methode is en een volgende keer ook gaat werken. Al met al heeft dit denk ik 15 min geduurt. Om nog even te reageren op de eerdere reacties. Een half uur huilen ga ik echt niet doen zeker niet als ie overstuur is. Als ie echt overstuur is haal ik hem er uit om even te troosten en als die dan getroost is weer in bed doen. Ik ben ook van mening dat een baby van 4 weken niet zomaar huilt en dat er altijd wat is. Al is het maar het gevoel dat mamma in de buurt is.
Laten huilen werkt hier als een tierelier. En tsja, als jonge moeder wil je daar niet aan geloven, maar toch zijn mensen in mijn omgeving heel vaak na een paar maanden alsnog overstag gegaan. En ze beamen allemaal mijn ervaring. Maar goed, de methode die je nu uitprobeert zou ook goed kunnen werken hoor. In het hele begin gingen wij ook vaak terug, even aaien over zijn bolletje, speen geven, etc. En dat werd toen ook vanzelf steeds minder. In het hele begin kon ie nog wel eens hard huilen, maar nu jammert ie alleen maar. En na 10 minuten slaapt ie. Vaak ga ik 1 keer terug om hem zijn speen te geven, maar vaker is tegenwoordig niet meer nodig. En meestal valt ie zonder te jammeren gewoon direct in slaap. Je moet echter wel heel consequent blijven! Dus laat je niet verleiden tot een terugval. Want dan wordt het dus weer erger. Dat heb ik al meerdere malen gehad en inmiddels weet ik me daarvoor te behoeden. Tenzij hij natuurlijk gewoon ziek is of een slechte dag heeft.
Een dooddoener die je uit boekjes hebt gehaald. Een baby kan ook huilen omdat het prikkels moet verwerken en het nodig heeft om in slaap te vallen. De truuk is om het verschil te bemerken. Ik laat Tobe ook niet huilen als ik hoor/merk dat er wat anders is. Ik kan bij hem echter heel goed onderscheiden als ie gewoon wat huilt omdat ie moe is en niet in slaap kan komen.
even ter verduidelijking, had het volgens mij in mn post ook gezegd, een beetje jammeren zie ik niet als echt huilen. als mijn kindje jammert/jengelt haal ik hem er ook niet uit dan kun je overnieuw beginnen. maar huilen = oppakken, ben heilig ervan overtuigd dat als je een kind stelselmatig laat janken het slecht is voor zn ontwikkeling. Niet juist. Er is wel degelijk onderzoek gedaan naar het nut van huilen van babys. Je hebt gelijk als je zegt dat een baby niet zoveel denkt nog, daar is het nog te klein voor, maar als een baby huilt worden stresshormonen aangemaakt die de algemene ontwikkeling en de ontwikkeling van een immuunsysteem aantasten. dan heb ik het natuurlijk niet over een beetje mekkeren daar worden ze niet veel slechter van, maar ik heb het over negeren van echt huilen, het enige communicatiemiddel wat zon kleintje heeft. Als je niet zo naar onderzoeken kijkt kun je ook bekijken wat het met moeders over het algemeen doet als een kind huilt. Het voelt heel onnatuurlijk om je kindje te laten huilen en dat heeft de natuur niet voor niets zo gemaakt. Anyway, het ging over een kindje die moeilijk slaap kon vatten niet om de discussie laten huilen of niet. Dat heeft weinig zin want moeders die ervan overtuigd zijn dat ze hun kindje kunnen laten janken zullen zich daar niet door mij van laten weerhouden (begrijpelijk). Ik ben wel benieuwd hoe het met ts is inmiddels en hoe ze er nu over denkt nu ze een hoop reacties heeft gekregen.
@ marijn: ik heb net met mijn man gesproken zodat hij ook weet wat ie evt moet doen en niet als ik even bezig ben ons mannetje toch uit bed haald. Anders geeft het nog geen duidelijkheid voor ons mannetje en blijven we bezig. Gevaar is inderdaad dat we gaan terug vallen daarom heb ik ook opgeschreven wat ik nu gedaan heb zodat ik en mn man daar aan vast kunnen houden als we het even niet meer weten. Ik ben net nog even wezen kijken om een hoekje en hij ligt heerlijk ontspannend te slapen.
@ anira; wat goed dat hij in slaap is gevallen; ik denk dat je t goed hebt gedaan zo, en nee als hij over zijn toeren is gewoon lekker knuffelen hoor...als het: niet- over -zijn -toeren- huilen (wat een woord haha) niet stopt zou ik idd ff lekker over zijn bolletje aaien of je armen om hem heen leggen; niet praten want dat prikkelt weer...dat hielp nogal eens bij mijn zoontje...en dan viel ie vanzelf in slaap; of idd je pink even aanbieden voor de zuigbehoefte/troost...
sorry had over haar post gelezen. goed dat het nu beter gaat! heb wat geduld he met zon kleintje, het is al heel wat voor zon babytje om zoveel veranderingen mee te maken.
precies; hier ook verschillende huiltjes zoals ik al eerder schreef; jammerent huiltje is vaak moe en valt ze na nog geen minuut in slaap; over dr toeren haal ik dr natuurlijk ook gewoon uit (is ook gewoon zielig en dan moet je ze echt niet laten liggen vind ik) want dan is er gewoon wat; luier/kramp/boertje/knuffelen/honger....tis gewoon ff aan elkaar "wennen" in t begin om door te hebben wat de reden tot het jammeren/huilen is....
Er is een verschil tussen een er is iets aan de hand huil en een ik moet eigenlijk slapen maar kan de slaap niet vatten huil. Dat is wat ik bedoel met er is altijd een reden waarom een baby huilt. De kunst is inderdaad om de verschillende huiltjes te leren onderscheiden. Omdat ik Justin nog nooit eerder heb laten huilen om in slaap te komen moet ik dit nog leren herkennen.
Dat is zeker waar wat je schrijft anira...ze huilen nooit om niks je komt er gauw genoeg achter wat voor huiltje het is hoor en wat dus de reden is..komt vanzelf...in het begin is dat nog eenbeetje moeilijk soms... nou succes verder maar volgens mij gat t al helemaal goed als justin zo lekker slaapt...
@tinkelbel: tis nu voor mij nog wennen aan de huiltjes van mijn mannetje maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Helpt ook dat het vanmorgen zo goed ging. Justin ligt nu nog steeds heerlijk te slapen.
mannetje was om 11:20 wakker geworden. Heb hem gevoed en lekker geknuffels. Daarna was ie om 12:10 weer moe en heb ik hem volgens het zelfde ritueel weer in bed gedaan. Duurde nu alleen wel een stuk langer voordat ie sliep. Hij slaapt nu net 5 minuten denk ik. Stond op het punt om hem er uit te halen maar het het niet gedaan. Ben een aantal keren heen geweest voor de speen en net heeft ie een poosje op mn pink gesabbeld voordat ie eindelijk de oogjes dicht deed. Hoop dat ie even lekker kan slapen nu want hij is erg moe.
Wat ben ik ontzettend blij dat mijn meisje nooit heeft gehuild voordat ze ging slapen. Hier kon ik het ergens anders aan horen, tis misschien heel erg stom haha, maar het was wel zo. Jullie kennen vast wel de flim: the Grudge? Daar komt toch iedere keer zo'n geluidje in voor wat 1 van die kids maakt? (sorry, ik vond het een erg enge film, dus sorry voor deze vergelijking) Dat geluidje maakt Soraya ook als ze erg moe is. doet ze al vanaf haar geboorte. Zodra ik dat hoor, leg ik haar in bed, in bed gaat ze nog even door, maar het wordt steeds korter en zachter. op een gegeven moment viel ze gewoon in slaap! haha vond het wel grappig. eerst schrok ik me dood omdat ik gelijk aan die film moest denken nu weet ik gelukkig dat zij het doet.
Ik denk dat je het hardstikke goed doet, Anira! Met zo'n steeds terugkerend ritueel gaat je kindje op een gegeven moment wel herkennen wat hem te wachten staat en geeft ie zich er waarschijnlijk ook makkelijk aan over! Goed dat je m niet hebt opgepakt toen het huilen even aanhield. Als het niet goed voelt trouwens moet je m gewoon oppakken hoor! Of als het huilen echt overstuur begint te klinken. Ze moeten wel enigszins ontspannen zijn om zich over te geven aan de slaap Maar hier betekent oppakken meestal alleen maar meer prikkels aanbieden, eten, spelen of wat dan ook en meestal geen "slaaptijd". Was voor m ijn zoontje alleen maar verwarrend en werd er onrustig van. Troost kun je inderdaad ook bieden door er even te zijn voor hem, dat hij je heeft gezien is vaak al voldoende of inderdaad even een aai of een speentje. Pink is ook prima natuurlijk, maar zorg er wel voor dat ie straks ook nog in slaap kan vallen zonder jouw pink, anders heb jij straks slapeloze nachten
Sterre moet altijd even huilen, anders kan ze niet slapen. Altijd 10 minuutjes, en dan slaapt ze als een blok. In et begin vond ik dat ook heel moeilijk, maar na een tijdje zag ik dat ze het nodig heeft. Maar met 4 weken oud zou ik wachten tot je kindje bijna slaapt, en dan in bedje leggen. Veel suc6!
Vlak na mijn vorige berichtje werd Justin toch weer wakker maar was wat aan het keuvelen. Heb hem gewoon laten liggen en ben er ook niet heen geweest in de hoop dat ie weer ging slapen. Nou niet dus. Hij ging weer huilen en het werd overstuur huilen. Heb heb er dus uit gehaald want het was ook tijd om te eten. Bij het verschonen had ie ook een dikke plasluier en een beetje poep. Dat ligt natuurlijk ook niet lekker. Voelde me zelfs een beetje schuldig, misschien was dat de reden wel van het niet slapen. Ik had dat niet verwacht omdat ie net een schone luier had gehad na een dikke plasluier vlak voor het slapen. Heb hem mee genomen naar beneden en hem gevoed. Tijdens het voeden gingen de oogjes al weer half dicht en hem hem dan ook een boer laten doen en in bed gelegd. Meneer vond het geloof ik wel prima deze keer want hij heeft niet gehuild en is stil. Hij heeft ook geen speen of pink gehad. Net even gekeken en hij ligt heerlijk ontspannen te slapen. Maar ja hij zal ook wel flink moe zijn van het vechten tegen de slaap en wakker blijven. Vorige dagen had ie dat ook vaak dat ie tussen de middag niet wilde of kon slapen. Sloeg dat slaapje dan vaak over om 's middags lekker lang te slapen. Hoop dat het nu ook het geval is. We zullen wel weer zien.
@miireii: fijn dat je meisje niet huilt maar een duidelijk herkenbaar slaap geluid heeft. Maakt het een stuk makkelijker. @Druif: het laten sabbelen op mijn pink ben ik ook niet zo blij mee maar hij wordt er wel rustig van. Wil het tzt ook afbouwen hoor. Als ie dan rustig is geworden van de pink deze er uit halen zodat ie inslaap valt zonder pink. Hoop dat ie uiteindelijk de pink niet eens meer nodig heeft. @Marijke: ik wacht ook steeds tot ie bijna slaapt vordat ik hem naar bed doe. Als ik hem dan weg leg dan gaan ineens de ogen weer open en is meneer weer 'klaar wakker' Alleen nu de laatste keer niet, toen vond ie het ineens prima.
Wij hadden dit probleem ook. En tja, niet iedereen is het eens met deze methode maar wij hebben de '20minutenhuilperiode' aangehouden. Twintig minuten huilen en als ze dan niet sliep haalde ik haar eruit omdat ik dan zeker wist dat er wat was. Maar ik moet zeggen dat ik maar weinig haar eruit heb hoeven halen. Vanaf dag een sliep ze binnen twintig minuten. De eerste dagen echt volop huilen, maar met 20 minuten wel stil. En dit huilen werd steeds minder totdat ze vrolijk kirrend naar bed ging en zonder problemen in slaap viel. Sommige baby's hebben het huilen nodig om prikkels te verwerken en om in slaap te vallen.
Altijd wakker in zijn bedje leggen, zodat hij leert om vanzelf in slaap valt. Als hij huilt, moet je hem ook niet gelijk oppakken. Maar ook niet veel laten huilen, na 5 minuten ofzo gaan en dan aaien over zijn hoofd. en zo doorgaan.
ik lees ff mee, ik zit met hetzelfde. allemaal handige tips op zich. mijn zoontje heeft reflux en daardoor slaapt ie heel moeilijk. maar vooral die huiltjes onderscheiden is heel moeilijk. wanneer is het pijn? wanneer is het onrust? moeilijk hoor die babys haha