Wat is wijsheid? (Zindelijkheid)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Koekie1, 30 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Goedemorgen dames,

Het juiste antwoord hebben jullie waarschijnlijk niet voor mij maar misschien wel tips of ideeën.

Mijn dochter is net 3 geworden.
    Ze zegt het direct als ze geplast of gepoept heeft en 's ochtends is ze vaak nog droog. Meestal plast ze dan na een minuut of 15 alles onder. Zoveel dat er geen luier tegen bestand is.
    Vorige week had ze nog niet geplast toen we boodschappen gingen doen en ik vroeg haar te plassen omdat ik haar in de winkel niet kon verschonen. Oké mama zei ze en ze plaste.

Naar mijn idee allemaal signalen dat ze zindelijk is alleen: ik krijg haar niet op het potje of de wc!

Boven en beneden staat een potje klaar. De laatste tijd wil ze hier absoluut niet meer op.

Ze gaat graag mee naar de wc maar zelf erop zitten wil ze niet. Ook niet als ze dan mag doortrekken.

Ik heb een beloningskaart gebruikt. Bij 5 stickers mocht ze een ijsje uitzoeken (wilde ze graag). Ze heeft 1x geplast en 1x gepoept op het potje, toen was het klaar.

Ik twijfel nu een beetje wat ik zal doen. Haar zonder luier laten lopen en haar op die manier "dwingen" dat ze op het potje / wc gaat.
    Of ruim ik de potjes even op, heb ik het er niet meer over en probeer ik het over een paar maanden weer?

Mijn moeder past iedere week op en ik weet dat zij het er iedere week erover heeft met mijn dochter en haar graag op het potje wilt hebben. Ik kan me voorstellen dat mijn dochter zich gepusht voelt en hierdoor niet wilt.

Hopelijk kunnen jullie me wat op weg helpen :)

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zou de luier uitlaten, zeker op deze leeftijd.

3. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.812
    4.050
    113
    Ik zou ook de luier uitlaten. Zeker aangezien ze al 3 is.

4. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Zeker de luier uit doen en uit laten overdag. Onze zoon gaf nog helemaal niet aan dat hij moest plassen. We hebben op gegeven moment gewoon geen luier meer omgedaan overdag. Heeft een dikke twee maanden geduurd maar kan nu zeggen dat hij overdag zo goed als zindelijk is. Slechts heel af en toe nog een ongelukje. Maar het waren wel 2 maanden met een héle hoop ongelukjes. Tja, dat hoort er bij. Hij is overigens deze maand 3 geworden. Zolang ze niet uit zichzelf en zonder luier om aangeven dat ze moeten plassen of poepen kun je nog niet spreken van zindelijk zijn. Gewoon uit laten dus en succes!;)

5. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Ken je kindjes van ongeveer dezelfde leeftijd die al zindelijk zijn? Zo ja, die kindjes op bezoek vragen, zodat je kindje kan zien dat die kindjes wel op de wc gaan. Dit was voor mijn zoontje de trigger om ook op het potje/wc te willen en gaan.

Voor de rest heb ik niet aangedrongen, want dat werkte bij hem averechts. Ik heb gewacht tot hij echt zelf zei dat hij op de wc wilde (hij was toen net 3). Toen was hij meteen zindelijk, zowel overdag als 's nachts.

6. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik denk dat het er steeds over hebben averechts werkt. Waarschijnlijk zou ik er zelf voor kiezen om het er even helemaal niet over te hebben en er over een maand weer over beginnen. Als dat dan niet helpt zou ik wel de luier af laten.

Mijn dochter kan zonder luier redelijk aangeven wanneer ze moet plassen of poepen. Maar ze doet dit op de gekste plekken 😅. Ook wel op de wc hoor, maar ze bedenkt geregeld andere plekken. Ze heeft er nu ook echt interesse in. Een maand of wat geleden wilde ze er niks van weten dus het kan ineens omslaan.

7. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Dit zou ik ook zeggen.
    Mijn dochter wilde er tot ze ruim drie was ook helemaal niks van weten. We hadden er wel vaak over gepraat, dat grote kinderen onderbroekjes dragen, en ze zag het ook van andere kinderen op het kdv. En op een goede dag zei ze ineens dat ze een onderbroek aan wilde. Gedaan, nog een paar ongelukjes maar binnen een week was het klaar.
    Proberen te dwingen door nu de luier uit te laten als ze emotioneel nog niet zo ver Is kan ook averechts werken, ze kan het dan helemaal opgeven en alles gewoon laten lopen.

8. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Je hoeft het er niet steeds over te hebben, dat werkte bij mijn zoon ook averechts. Maar simpelweg de luier af laten is iets anders. Je kunt gewoon afspreken dat ze moet zeggen wanneer ze moet plassen want dangaan we samen naar de wc. En dan gewoon laten gaan. Wat is er mis met een paar ongelukjes laten gebeuren? Misschien snapt ze het daarna gewoon. Je weet het niet tenzij je het gewoon probeert. Rn als ze in haar broek plast, gewoon zeggen dat dat kan gebeuren, maar dat ze het de volgende keer moet zeggen dat ze moet plassen.

9. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Ik zou toch echt de luier uit laten. Uitleggen dat ze nu geen luier meer om heeft en op de wc/potje moet poepen en plassen. Meer hoef je niet te zeggen. Hoogst waarschijnlijk zal ze in haar broek plassen. Dan merkt ze dat het niet fijn is om een natte broek te hebben. Laat haar helpen met verschonen door zelf schone kleren te pakken.
    Maak er geen groot ding van als ze een ongelukje heeft. Ik zei/zeg altijd: " dat is vervelend. Dat voelt niet fijn he, een natte broek. Kom dan gaan we je verschonen" en dan is het klaar.

10. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Dank jullie wel voor de tips alvast!
    Ze ziet wel vriendjes die naar de wc gaan of op het potje en dan gaat ze ook mee. Ophet kdv gaat ze ook mee naar de wc maar dus niet erop.

Ik heb nu met haar afgesproken dat zaterdag de luier af gaat en we het er tot die tijd niet meer over hebben. Dan ben ik namelijk 2 dagen vrij en moeten we nergens naar toe.

Het lijkt alsof ze de drempel even over moet. Bang voor ongelukjes ben ik niet. Hoort erbij en daarvoor hebben we een wasmachine :)

11. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik zeg niet dat er wat mis is met ongelukjes. Daarom kan ik juist die voorbeelden van mijn dochter opnoemen. Ongelukjes horen erbij. En overigens hebben de Ongelukjes er hier niet voor gezorgd dat ze ineens alles op de wc doet want er gebeuren nog steeds ongelukjes.

Wat betreft het zeggen dat ze moet plassen: het is wel handig dat je kind kan praten om dat te kunnen zeggen. Dat kan mijn dochter niet. Ook kan ze het gebaar nog niet. Niet alles is zo simpel ;)

Ik probeerde met mijn eerdere post te zeggen dat je moet voorkomen dat het zindelijk worden een negatieve lading krijgt.
    En trouwens, een kind hoeft niet per se zindelijk te zijn als het net drie is. Ja het is wel beter, drie jaar is wat later etc. Maar er is toch niks mis mee als een kind zindelijk wordt als het kind bijvoorbeeld 3,5 is.

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Een paar boekjes erover lezen werkt ook goed. Zoals "Saar op de wc". Dan dan net als Saar: onderbroek aan, luier uit en spelen maar.

13. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Boekjes heb ik ook al regelmatig gelezen met haar. Maar zonder succes.
    Vanmorgen zei ze: "zaterdag krijg ik geen luier meer om he? " Dus ik denk dat het goed gaat komen zaterdag :)

14. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik zou direct belonen, geen spaarsysteem, maar iets kleins meteen als ze bv gepoept heeft, dat is duidelijker. (Dl kreeg dan een klein chocolaatje, en dat werkte hier heel goed.)

15. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Die neem ik mee voor zaterdag. Direct belonen is inderdaad wel duidelijker denk ik. Dank je!

16. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Ze is er denk ik wel klaar voor en ook wel aan toe om zindelijk te worden, pushen werkt vaak niet, dus zou dat echt niet doen. Laat het even rusten.
    Heb je wel eens geprobeerd om samen met haar op de wc te gaan zitten? Jij achter haar. Misschien dat ze dat wel wil?

Anders even laten rusten en over een maandje weer proberen.

17. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    #17 Koekie1, 31 okt 2016
    Laatst bewerkt: 31 okt 2016
    Als het zaterdag drama wordt laat ik het wel even rusten maar ik denk dat het wel meevalt.

Samen op de wc ook geprobeerd maar ze wil dat echt niet. Begint dan te krijsen. Wel gaat ze altijd mee als ik naar de wc ga dus ze is wel bekend met het principe wc. Weet ook waar de plasjes en poepjes naar toe gaan. Angst voor dat lijkt het niet te zijn.

Het "afwennen" van haar speen ging ook op een soortgelijke manier. Ze werd op een ochtend wakker met korsten rond haar mond. Ik vertelde dat dat door haar speen kwam en dat ze die avond zonder speen ging slapen. Dat vond ze prima en ze heeft er nooit meer om gevraagd.

Met sommige dingen lijkt ze een soort van ultimatum nodig te hebben.
    Vandaag is ze veel bezig met haar pop op het potje te zetten en vertellen dat ze vanaf zaterdag geen luier meer om heeft. Zichzelf alvast voorbereiden :)

Ben heel erg benieuwd hoe het zaterdag gaat...

18. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Nou, vandaag is het dus zaterdag en vanmorgen gestart zonder luier. Toen ze opstond had ze net flink geplast.
    Om 11.00 uur gaat ze aan dat ze moest plassen. Ze wilde op het potje en samen boekjes gelezen. Na een half uurtje haar ze nog niks gedaan en hoefde ze niet meer zei ze. 15 minuten later zei ze: ik ben aan het plassen. Gauw op het potje maar net te laat natuurlijk :)

Om 13.30 een half uurtje op het potje gezeten maar er kwam niks. Om 15.00 uur natte broek en gepoept. Weer op het potje maar er kwam niks meer.

Ik vraag meerdere malen aan haar of ze moet plassen, verder probeer ik er niet teveel aandacht aan te schenken (in de zin van dat ik de hele dag met het potje bezig ben).

Als beloning krijgt ze een snoepje als ze op het potje heeft geplast. Ze geeft wel aan dat ze het fijn vind om zonder luier te lopen.

Is het "normaal" hoe het nu gaat? Ik heb het idee dat ze niet vaak plast. Nu 3x vandaag. Wel plast ze heel veel tegelijk.

Ben ik op de goede weg? :)

19. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Ja joh, je bent hartstikke goed bezig! Maaar.....ik krijg een beetje het idee dat je iets te veel ineens van haar verwacht. Probeer het wat meer los te laten en wacht echt tot ze zelf aangeeft en dan pas naar het potje gaan. Ze zal het heus wat vaker 'vergeten' of te laat zijn. Is echt heel
    normaal. Dat ze aangeeft dat ze het zonder luier prettig vind is echt hartstikke goed! Ze krijgt het vanzelf door, jullie zijn goed bezig;) Succes!

PS. Het zoontje van mij schoonzus plast hooguit drie keer per dag. Wel
    heel veel dan. Mijn zoontje plast wel 100x per dag...kleine blaas denk ik;). Verschilt dus per kind, niet te veel over nnadenken.

20. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Dank je wel voor je reactie Cammy. Misschien had ik van te voren er wel iets meer van verwacht omdat ze heel goed weet hoe en wat. Voor morgen mijn verwachtingen maar waar bijstellen denk ik ;)

Tijdens het avondeten zei ze weer dat ze moest plassen, dus hup op het potje en binnen 5 seconden een gigantische waterval :D wat was ze trots ( en ik ook haha)
    Ik heb in ieder geval wel weer vertrouwen in morgen. (Dacht vandaag even dat het haar echt niet ging lukken.)

Ik heb zelf een hele kleine blaas en moet echt vaak op een dag naar de wc (vooral nu zit ik wel aan de 15/20 keer) vandaar dat het mij erg verbaasd hoe weinig ze hoeft en hoeveel ze plast.

Vandaag 4x geplast waarvan 1x op het potje. :D

Deel Deze Pagina