Hoe zelfstandig is jouw 5 à 6 jarige?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jucade, 30 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    * maakt jouw kind zelf zijn ontbijt of lunch en drinken?
    Als we aan gezamelijk aan tafel smeren (dus brood en al het beleg op tafel) dan doet M het zelf. Maar meestal smeren we in de keuken, dan doen wij het. M kan wel zelf fruit pakken en water doet ze ook zelf.
    * wast hij/zij zichzelf en poetst hij/zij zelf de tanden en doen ze zelf hun haar?
    Ze wast zichzelf, gaat erg goed. T ook, alleen zn billen lukt m nog niet. Zelf tanden poetsen, er wordt geadviseerd tot (of t/m?) in ieder geval 8 jaar na te poetsen. Meestal poetsen wij, M soms nog na. Ze kan het wel redelijk. Zelf haar doen kan ze niet, als zij haar speldjes in doet ziet het er wel erg grappig uit ;)
    * pakt jouw kind zelf zijn/haar kleding? En help je met aankleden?
    Ze kan zelf pakken, maar meestal begeleid ik dat of kies ik iets uit. Ik vind mijn combi's toch leuker ;). Ze kan heel goed zelf aankleden, als we veel tijd hebben dan doet ze het ook zelf, bij haastigere ochtenden dan help ik. Pragmatisch dus ...
    * als hij/zij heeft gepoept, help je dan nog?
    Nee. Dit doet ze zelf.

M is 4,5 jaar oud.

2. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Zelf wassen is voor mij: in bad zelf met een washand ... ik zou mijn kinderen echt nog LANG niet alleen onder de douche laten gaan ivm heet water. En M is een heel slim en verantwoordelijk meisje die echt geen gekke dingen doet (zeker niet met de juiste uitleg) maar ik ga daar dus geen risico mee lopen. Maar eenmaal onder de douche doet ze alles zelf.

Haren wassen doe ik, dat is ook het moment dat ik haar haar goed doorkam. Verder borstelen we niet: krulhaar en dat ziet er niet uit als je het gaat kammen (beste tip ooit van een kapper: krullend haar moet je niet/nauwelijks kammen). Dus M's haar wordt 1-2x per week gekamd, nat en met veel conditioner erin, mijn grote jeugdtrauma is het verplichte borstelen. Maar soms borstelt ze zelf haar haar overdag, dat kan ze prima. Ik vind het altijd zonde omdat ze dan voor een deel haar krullen eruit kamt ;)

T's haar kam ik soms voor de lol in een braaf scheidingskapsel, ook na het haren wassen. Dan staat hij even te lachen voor de spiegel en rost dan zn haar weer in de krul :D

3. Yameerah

Yameerah Actief lid

30 jul 2012
    150
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoon is heel zelfstandig. Hij doucht zelf, hij poetst zijn tanden zelf (electrische tandenborstel werkt beter bij hem) hij kleed zichzelf aan en uit. Veegt zelf zn billen (plus laat wc schoon achter) hij kan zelf zijn brood smeren maar dit doe ik omdat het anders te lang duurt. Ehm hij wast zijn haar zelfstandig, doet er zelf gel in. En hij zet zelf de kraan aan. Hij weet zelf hoe hij de temperatuur goed moet krijgen. Ehm wat nog meer, hij gaat zelfstandig naar school (school voor de deur) behalve met inloopochtenden 2x per week dan ga ik mee. Hij stofzuigt zijn kamer. Als hij 8 is leer ik hem koken. Nu helpt hij met kleine dingen zoals eitje bakken, pannekoeken bakken, ruimt de vaatwasser in. Oohja hij kan heel goed zijn kleding strijken (onder begeleiding) Hij haalt soms een boodschap voor me, of voor zichzelf (winkeltje einde van de straat). Hij wast zn handen bij binnenkomst plus na wcgebruik (zit in zn systeem) Ik kan nog wel even doorgaan. En ja hij wilt dit zelf allemaal doen, stel je voor dat mama bepaalde dingen doet hij is toch AL 6.

Maare het enige wat hij NIET doet is zijn rotzooi opruimen hahaha vind het blijkbaar heerlijk om overal zn speelgoed rond te laten slingeren. Dit is het enige dat hij dus echt met tegenzin doet hahahah

4. Tuinkabouter

19 jul 2012
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn grootste kabouter word volgende week 5.

* maakt jouw kind zelf zijn ontbijt of lunch en drinken? eigen ontbijt of lunch nee, probeert wel eens een boterham te smeren, maar vind het lekkerder als mama zijn boterhammen maakt (zegt hij ) drinken mag hij inschenken als het pak of de water/siroopkan half leeg is.
    * wast hij/zij zichzelf en poetst hij/zij zelf de tanden en doen ze zelf hun haar? hij wast zich op volledige aansturing. tandenpoetsen doet hij zelf, ook de tandpasta en spoelen (ik poets na) haren kammen kan hij zlef maar doet hij nooit...is erg kort haar, dus valt weinig aan te kammen...
    * pakt jouw kind zelf zijn/haar kleding? En help je met aankleden? in het weekend mag hij zelf kiezen, door de weeks leg ik het klaar. hij mag wel zijn ondergoed en sokken kiezen en meebeslissen in welk shirt hij aanwil. hij kan sinds kort zichzelf volledig aankleden. maar laat zich nog heeeel graag helpen. schoenen met klittenband gaa prima, veters kan hij nog niet strikken.
    * als hij/zij heeft gepoept, help je dan nog? wij maken zijn billen schoon, dat doen ze op school ook vaak nog bij hem (verschilt wel van juf)

5. sanell

sanell Bekend lid

16 dec 2008
    628
    0
    0
    Hier een dame van net 5.

Brood klaar maken doe ik meestal. In het weekend als er meer tijd is mag ze wel zelf smeren. Drinken pakken is lastig omdat bekers te hoog staan en de koelkast eigenlijk ook nog net iets te hoog is.

Douchen doet ze zelf. Uitkleden en onder de douche gaan staan (we hebben een thermostaatkraan dus ik ben niet zo bang voor te heet water, de jongste kan hem zelfs al aan zetten) Haren wassen helpen we bij omdat het behoorlijk lang is. Afdrogen helpen we ook nog bij maar aankleden doet ze zelf. Uitzoeken van de kleding doen wij samen met haar.
    Haren kammen ben ik nu mee begonnen dat ze dat zelf moet gaan doen. Ik ben zo lang elke ochtend bezig met allebei de dames:(

Billen afvegen doet ze meestal zelf, heel af en toe roept ze nog.

Voor de rest is ze denk ik wel lekker zelfstandig:D

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Stofzuigen, strijken, boodschappen doen? Tjonge... dit noem ik niet zelfstandig..dit noem ik gewoon werken. En wat voor een boodschap moet een kind van 6 voor zichzelf doen??

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@cygnet: als wij een winkeltje aan het einde van de straat had gehad.. had ik dochterlief ook weleens wat laten halen hoor :)
    ze mag niet alleen oversteken... maar als ik dr zelf een boodschap zou laten halen zou ze ultiem gelukkig zijn.
    Nu blijft het bij het afrekenen in de winkel als ik toevallig cash betaal.

stofzuigen zie ik bij ons nog niet gebeuren.. maar wil ze wel altijd helpen.
    net als dat ze elke dag helpt bij het koken
    gister stond ze met 40 graden koorts alsnog op dr krukje in de keuken.
    en nee, niet omdat dat moet van mij... :)

8. colaatje

colaatje Actief lid

4 aug 2012
    458
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn zoontje is 4 kleed zich 's morgens zelf aan smeert zelf zijn brood poetst zelf zijn tanden , veegt zelf zijn billen scoon na het poepen, kan zelf drinken pakken ook ranja doet vieze bordjes in de afwasmachiene na het eten.
    schept zelf zijn eten op.

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik vroeg ook wat voor een boodschap een kind voor ZICHZELF moet doen (dat staat er namelijk ook...) Even peuken scoren ofzo :D

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@cygnet: nieuwe luiers? :D

Deel Deze Pagina