En hij kan de telefoon op nemen met zijn voor en achternaam. Hij kan mijn man en mijn ouders bellen ( sneltoetsen ) en kan vertellen waar hij woont, wie zijn ouders zijn en zijn volledige naam.
Hahaha grappig, hier is het 'kaartje op de billen' of ' kaartje in de nek' dat mompelt hij dan in zichzelf als hij zijn kleertjes aantrekt.
mijn dochter wil het liefst alles zelf doen. Uitkleden, aankleden, ze gaat zelf naar het toilet ze roept me alleen voor billen afvegen, ze doet zelf haar jas aan (dat heeft ze op het kdv geleerd), schoenen aan en uit, handen wassen, speelgoed opruimen, maar ook dr tas uitpakken op het kdv bijvoorbeeld. Ik stimuleer niet zoveel, ze wil het gewoon zelf. Is ook niet altijd handig ivm tijd, maar wat ze zelf kan laat ik haar ook wel zelf doen. Op het kdv leert ze wel veel denk ik.
-Aan en uitkleden doet ze niet zoveel, alleen de broek eigenlijk. -Speelgoed opruimen zou ze wat meer mogen doen -Ze gaat wel zelfstandig naar de wc, billen afvegen doe ik. -Water pakken mag ze wel, iets uit de koelkast niet. -Nadat ze een boterham heeft gesmeerd moet ik het nog even overdoen -Schoenen aan en uit doen (ligt eraan welke) -Ze kent haar adres. -Ze kan oma bellen (er ligt een briefje met het nummer) - Ze mag (vanaf 2) alleen de trap op en af. -Een dvd in de dvd speler doen en aanzetten. -Zelf de muziek aanzetten -Een klein beetje lezen.
Grappig, ik lees hier dingen die kinderen doen die mijn kindje van mij niet eens mág doen Ik wil niet dat ze zelf de telefoon op neemt of de dvd speler bedient of dr brood smeert etc. Dat hou ik liever zelf onder controle hoor
Wow wat doen sommige kindjes al veel zelf zeg! Hoe leren jullie je kinderen hoe ze een truitje of hemd aan of uit doen? Die zijn vaak redelijk strak en dat krijgen ze echt niet voor elkaar. Ik zou ook niet weten hoe ik ze duidelijk moet maken hoe dat te doen...
Hier doen ze eigenlijk ook alles zelf,ze vinden dat leuk.Alleen de koelkast krijgen ze niet open.Dat doen wij dan en dan dekken de meiden de tafel. Melk schenken ze zelf in als deze op tafel staat.Brood smeren ze zelf,alleen wij snijden het in stukjes.Aan en uitkleden doen ze ook zelf,zonodig helpen ze elkaar.Laarzen(met ritsen)doen ze ook zelf aan.Naar de wc gaan doen ze ook zelf,ze roepen als de billen gepoetst moeten worden.Nu moeten we trouwens wel weer mee de laatste tijd(denk een fase).Haren wassen doen ze ook zelf,uitspoelen doen wij.Als ze 's avonds naar bed gaan doen ze elkaar een luier aan.Speldjes in de haren doen willen ze ook zelf doen,maar dan hangen ze vaak redelijk los.Met kleren aan doen,doen ze eerst hun armen in de mouwen trouwens,en dan trekken ze het over hun hoofd.Sokken hebben ze altijd 2 verschillende aan,ze ruilen altijd 1 sok samen. Verder zou ik het zo even niet weten. @Caithlin....Was je niet "bang" om weer een tweeling te krijgen?
Daar hebben wij laatst ook op geoefend... het is toch wel verdomd handig dat ze kunnen vertellen hoe ze heten, hoe papa/mama heten en waar ze wonen. De namen wist ze al heel lang.. maar sinds deze week kent ze dus ook ons adres uit haar hoofd.
Zo wat een reacties! Mmm hier dus wel een heel lui meisje en papa en mama Brood smeren is misschien wel leuk om zelf te laten doen, nooit over nagedacht! Drinken inschenken, wordt dat niet een ontzettende knoeiboel? Uitkleden, broek kan ze wel, maar shirt is moeilijk hoor. Adres enzo weet ze van iedereen wel, maar dit vind ik niet onder zelfstandigheid vallen! Zal ook eens op kdv vragen wat ze daar allemaal zelf doen, dan kan ik dat thuis ook doen!
drinken inschenken mag ze van mij heeeeel soms en dan alleen maar water uit de kraan eigenlijk dat lijkt me ook een enorme kliederboel worden anders.. maar boven de wasbak kan dat niet zo'n kwaad. brood smeren heeft Anne op het kdv geleerd overigens. en niet pas afgelopen jaar.. Toen Anne 1 jaar, 3 maanden was gingen we op vakantie naar Oostenrijk.. en vielen zowat van verbazing van onze stoel toen ze ineens zelf een mes pakte en smeerworst op dr boterham smeerde En nu sinds een jaar mag ze het thuis ook regelmatig zelf doen. Eigenlijk vooral omdat ze er zelf om vraagt We smeren altijd in de keuken en eten dan aan tafel.. dus daarvoor kon ze er gewoon niet bij. Dan zat ze vaak op de aanrecht terwijl ik smeerde. Nu staat ze op het keukenkrukje en dat gaat eigenlijk prima. Overigens is je adres kennen misschien geen zelfstandigheid maar komt het wel bij de zelfstandigheid kijken... want als ze wegloopt (al dan niet per ongeluk) is het erg handig dat ze in ieder geval weet waar ze woont
Nathan weet dat het kaartje in zijn nek moet. Maar dat gaat niet altijd goed hoor Zo heb ik wel eens een hysterische peuter die vast zit in zijn trui
Mijn zoon is in oktober 3 jaar geworden: Eten doet hij zelf. Overdag EN 'snachts gaat hij zelfstandig naar de wc, dus snachts ook geen luier meer. uitkleden kan hij zelf, aankleden deels (zoals de broek, trui, schoenen lukt hem wel) Broodje smeren doen we altijd samen, drinken inschenken kan hij wel. maar als hij weer eens een bui heeft dan wil hij nix zelf doen, haha!
Nou dat van die adressen zit wel goed, ze zit momenteel in een fase dat ze van iedereen wil weten hoe ze heten en waar ze wonen. Leuk als je op straat loopt "wat heet die mevrouw, welke straat woont die, waar zijn de papa en mama" enz. Wordt er moe van! Ik ga toch maar eens wat stimuleren, het is natuurlijk erg makkelijk als mama alles doet, ook voor mama hoor!
Hier ook wel een beetje een lui ding hoor!... Maar wij proberen haar wel te stimuleren het zelf te doen maar dat loopt nog wel eens uit in een flinke huilpartij Ze kan nu; - uitkleden - deels aankleden - schoenen aandoen - brood smeren - zelf drinken inschenken - ze helpt ook altijd met tafel dekken en legt alles goed neer - zindelijk dag en nacht - afvegen met plassen wel met poepen zijn we nog aan het oefenen (ze is al wel 3j en 4m)
Mijn jongens worden 3 in februari. Ze kunnen: uitkleden en deels aankleden, schoenen aan- en uitdoen, zelf warm eten (snijden van zacht vlees), jas aan en uit, opruimen, tandjes poetsen (we helpen wel altijd nog effe), zichzelf inzepen bij het douchen, zindelijk dag en nacht, boterham smeren (is meestal een bouwwerk) Maar het wil niet zeggen dat ze dit altijd doen. Als het snel moet gaan vb op schooldagen dan smeer ik de boterhammen en help ik hen met het aankleden.
Hier ook uitkleden, (deels) aankleden, zelf naar de w.c., afvegen etc., maar dat ligt soms aan de kleren die ze draagt, met een riem of strakke broek helpen we, afvegen poetsen we nog even na . Met aankleden weet ze dat de labels van achteren moeten. Ze smeert tussen de middag vaak zelf haar brood, maar ik help wel even, anders zit er gerust een 3 cm dikke laag jam op brood. Als ze knoeit, pakt ze zelf keukenrol en ruimt het op, ze pakt ook zelf w.c. papier om haar neus te snuiten. Ze wast zichzelf, tanden poetsen doet ze ook zelf, maar wij poetsen altijd nog even na.
Mijn dochter is dan nog wel geen 3 (in april pas) maar vind haar voor haar leeftijd best zelfstandig vind ik zelf. Ben er stiekem ook wel erg trots op. -Zo is ze is al helemaal zindelijk, zowel overdag als 's nachts. -Gaat alleen naar de wc. Afwegen doet ze ook zelf. Wel doe ik het na de grote boodschap ook nog een keer. -Trekt ze zelf haar schoenen uit en aan (zonder veters dan) -Uitkleden -Aankleden (deels, broeken/rokjes en jas lukken prima) -Zelf warm eten -Brood smeren (hoop geklieder nog wel, maar ach wat geeft dat) -Tandjes poetsen (zij mag er mee beginnen maar ik maak het af) -Mandarijntjes pellen, vind ze leuk -Als ze klaar is met eten ruimt ze vaak zelf haar bordje op (lees: smijt het in de wasbak, is maar goed dat ie van plastic is) -Afval gooit ze netjes in de prullebak Moet er wel bij vermelden dat ik haar er spelenderwijs mee gestimuleerd heb hoor. Heb er vaak een spelletje van gemaakt, lukt het dan is het hartsikke leuk en goed en lukt het niet dan geeft dat helemaal niets en komt dat vanzelf wel een keer goed.
Onze zoon kan een heleboel zelf en doet dit ook allemaal zelf op het KDV maar thuis helpen we hem regelmatig erbij, voor de gezelligheid. - Hij kan zelf gaan plassen, doortrekken, handjes wassen - Broodje smeren en opeten; warme maaltijd netjes eten met bestek - Uitkleden - Aankleden alles, behalve truien / shirts etc. Wel sokken, schoenen, broek, jas zelf aantrekken - Opruimen - In de autostoel gaan zitten, wanneer we er zijn de riem losmaken (overigens in het vliegtuig ook zelf de gordel vastdoen en dan losmaken zodra we geland zijn, haha)
Leuk topic Thijmen is zindelijk (dag en nacht) en begint nu te leren zelf naar de wc te gaan. Hij kan zich een beetje zelf aankleden. Uitkleden gaat ook wel, alleen de trui/tshirt is lastig (hoe doen jullie peuters dat???) Speelgoed opruimen kan hij wel (maar of ie het doet is een tweede) Mama helpen met schoonmaken en opruimen Zelf in de autostoel gaan zitten en eruit komen Zelf eten, smeren is nog wel lastig. Uiteraard gewoon uit een beker drinken. Inschenken heb ik hem nog nooit laten doen. Tanden poetsen (wij poetsen na) Ik probeer het ook te stimuleren, maar soms heb ik het geduld er niet voor