Hoe 'zen' zijn jullie bij ontbijt (omvallende bekers)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door oetel, 14 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EnKay

EnKay Actief lid

3 okt 2013
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Van A tot Z herkenbaar, dit gebeurt ons ook vaak. Niet iedere ochtend maar wel vaak en ik reageer dan ook fel/geïrriteerd.

2. Fransa

Fransa Niet meer actief

Moeiijk idd. Hier vooral het feit dat er zooooo tergend langzaam gegeten wordt.

Wat betreft de melk heb ik het gemakkelijk; beide drinken 's ochtends nog graag hun melk uit een fles. Dus als ze beneden komen maak ik eerst hun melk klaar en die drinken ze dan lekker relaxed op de bank onder een dekentje op. Ondertussen wordt het brood gesmeerd en hoeven we ons alleen maar daar op te focussen.
    Ik ga tussen ze in zitten en als het nodig is stop ik ze zo nu en dan ook een hapje in de mond. Ze kunnen prima zelf eten, maar ik heb nu eenmaal niet alle tijd van de wereld 's ochtends. En op deze manier werkt het (gelukkig en tot nu toe) prima.

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ah, op die manier. Dat doet mijn dochter eigenlijk niet. Een hele beker omgooien dan, wat geknoei wel, maar vind ik er eigenlijk gewoon bij horen (bij knoeispul krijgt ze gewoon een schort om).

Maar als ze het min of meer expres doet (of omdat ze overdreven druk zit te doen ofzo, schaar ik ook onder min of meer expres), dan moet ze het dus idd wel zelf opruimen.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.857
    19.240
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben ook niet altijd even zen hoor. Zeker niet op de dagen dat man en ik allebei werken en onze zoon dus naar de gastouder moet. Dan is het altijd haasten. En dan loop ik de hele tijd van 'schiet op, eet door, werk mee'. En ik weet dat het een soort negatieve spiraal is, want hoe meer haast ik heb, hoe meer onze zoon treuzelt. Op ochtende zonder haast als we op ons gemak kunnen doen, gaan dingen veel fijner en vaak ook sneller.
    Wat betreft niet schreeuwen: dat lukt hier wel hoor. Ik schreeuw nooit en denk ook echt dat onze zoon zich wild zou schrikken als ik het wel deed. Maar er ligt soms wel.. laten we het 'hoorbare irritatie' noemen in mijn stem.
    Mijn tante heeft ooit vertwijfelt tegen haar kinderen gezegd "Waarom luisteren jullie nou niet?" Toen ze voor de derde keer hetzelfde vroeg. En toen kreeg ze als reactie "Maar mama, je hebt toch nog niet geschreeuwd?" (Sommige) kinderen wennen daar dus ook aan, ze denken dat ze je pas serieus hoeven te nemen als je schreeuwt / boos wordt. Alles voor die tijd 'telt niet'. Ik dat geen enkele ouder dat wil, dat de kinderen dan pas luisteren. Geen idee hoe dat bij anderen is hoor, maar misschien is dit voor sommige moeders wel herkenbaar en helpt dat die 'knop' omzetten.

5. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

Vind je dat niet wat "lui" dan om ze gewoon een fles te geven, dat is niet goed voor hun mondontwikkeling en tanden en met 4 en bijna 3 jaar moeten ze toch wel normaal uit een beker kunnen drinken (doen die van mij vanaf 9 maanden al oefenen en met 1 jaar alleen maar, flesje helemaal eruit)

Ik vind dat een beetje makkelijk als moeder zijnde je kan beter wat meer tijd investeren in het goed leren drinken e.d.

Zoiezo vind ik eten aan tafel veel gezonder en dat motiveert gezond eetgedrag dus veel meer als voor de tv op de bank lijkt me maar dat is een persoonlijke keuze, ik vind het een beetje lui en makkelijk.

6. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik ben nog nooit boos geworden bij een omvallende beker. Sterker nog, het is mijn zoontje die daar enorm verdrietig van wordt, zo erg vind hij het.

Ik blijf dus altijd rustig, het is immers een ongelukje. Hij doet het niet express.

7. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Het is mijn "manier" ook niet. Maar 10 keer liever dit dan een schreeuwende moeder.. Ik vind schreeuwen een uiting van onmacht. En als schreeuwen een gewoonte is geworden echt een probleem. Voor jezelf maar al helemaal voor de kinderen.

8. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ts antwoord op je vraag.
    Ik ben tot nu toe nog nooit boos geworden om een omvallende beker.
    Mijn moeder werd altijd erg boos (om wel meer dingen) en ik liep altijd op mijn tenen en durfde op latere leeftijd nauwelijks te drinken in haar bijzijn.

Mijn stem heb ik nog nooit verheft. Wel streng en laag gepraat maar schreeuwen nog nooit. De dag dat dat eventueel komt zal ik er alles aan proberen te doen mezelf aan te pakken zodat schreeuwen geen gewoonte wordt.

9. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Hier niet echt herkenbaar. Om een paar redenen. Ten eerste zijn ze meestal heel vroeg wakker (dus hoef vrijwel nooit te haasten, is dat ook eens een voordeel :D), ten tweede geef ik vaak pas na de boterham hun melk en dan blijf ik er ff bij, ten derde... stoten ze geloof ik gewoon niet zo vaak hun melk om. Ik denk dat er elke dag misschien 1 keer iets om gaat, maar mijn jongste is pas 1,5 (drinkt uit open beker), dus dan vind ik dat ook niet zo raar.

Daarbij, misschien ff in perspectief zien: ze overleven het prima een dagje op een halve boterham en 4 slokken melk! Niet te paniekerig over een stukje brood wat nog ligt, hier eten ze gewoon wat ze willen eten. Mocht ik het echt weinig vinden, geef ik vaak nog wat fruit, maar als er een halve in zit vind ik het best. Ze eet vaak tussendoor op school nog een hele appel of 2 mandarijnen. In ieder geval genoeg om nog weer even op door te kunnen. De jongste kan eventueel later thuis nog wat eten.

Ontspan, relax, wat vind je belangrijker? Ontspanning, of die laatste hap brood?

10. Deliana

Deliana Niet meer actief

Haha herkenbaar hoor, alleen gelukkig de omvallende bekers niet :D

Ik liep 's ochtends ook altijd te stressen en kwam dus doodmoe op mijn werk aan... Echt gekkenwerk! Ik probeer het nu wat meer los te laten en sta iets eerder op.

De laatste tijd gaat het gelukkig een stuk beter, alhoewel ik best nog wel eens gek word van onze oudste..... Tok, tok, tok, tok.... Schat eet je broodje nou op we moeten zo naar school... Ja, mam! Tok, tok, tok, tok.... Ga nou even eten! Jaaahhhaaaa ik eet al! tok, tok, tok, tok..... ;)

We zijn rond 7:20 beneden en om 8:00 moet ze klaar zijn met eten en drinken. Van de week met haar af gesproken dat ik het niet meer 100x ga zeggen, om 8:00 broodje niet op dan gaat het in de prullebak. Is dus al een keer voorgekomen.

11. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Onze dochter gooide tot een tijdje geleden ongeveer elke dag haar melk om. Ze kreeg dan ook steeds maar een bodempje in haar beker.
    En ze heeft zo'n blad dat bij de Trip Trap hoort met een opstaande rand dus meestal blijft de schade beperkt. Nu gooit ze haar beker bijna nooit meer om. Als het wel gebeurt kan ik me er ook niet druk om maken, kennelijk ben ik nogal zen 's ochtends ;) Het is zo opgeruimd en ook een schone broek aan is zo gedaan, dan komt dan wel met het tandenpoetsen.

Dochter is een slechte ontbijter, ik ontbijt met haar en geef zoontje de fles, als wij klaar zijn ga ik vast opruimen. Meestal is dochter dan ook klaar, dan tandenpoetsen en gaan.

Ontbijt is hier eigenlijk altijd boterham met pindakaas, smeerkaas of chocopasta, geen probleem. Vlees en kaas doen we wel met de lunch. De hagelslag komt met het ontbijt niet op tafel want dan wordt elk korreltje apart gegeten en duurt het dus wel lang.

12. oetel

oetel Actief lid

15 feb 2007
    257
    0
    0
    Ik had nog geen tijd om eerder te spieken, maar Jeetje wat veel reacties en fijn dat er herkenning is en ook bedankt voor andere invalshoeken! Ik heb nog niet alles gelezen, maar er zitten echt dingen bij die ik ga uitproberen! Super...
    En ondanks mijn schuldgevoel voelt het toch wat minder erg nu ik lees dat het niet alleen bij ons zo gaat :)

13. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Ben blij te lezen dat mijn dochter van 3 niet alleen is van die leeftijd die nog uit een fles drinkt!!! :)
    Ze drinkt enkel haar melk ´s morgens vroeg op de bank onder een deken. De rest van de dag drinkt ze goed uit een normale beker...
    Maar die ene fles, daar schreeuwt ze echt om...

14. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Tja, hier hebben ze allebei tot bijna 4 een papfles gekregen 's ochtends omdat ik geen zin had in het geknoei met een lepel. De mondontwikkeling enzo word echt niet slechter van dat ene flesje op een dag. De rest van de dag dronken ze netjes uit een gewone beker.

Over het omvallen van bekers: Ik laat ze tegenwoordig drinken uit een rechte mok of een recht theeglas, deze: Blokker Dus niet 1 die schuin toeloopt naar onder. Dat scheelt al enorm, want dat staat gewoon steviger en ze kunnen wat hebben... Plastic bekers gaan gegarandeerd om en dan zijn mijn kinderen 4,5 en 6,5.

Edit: Overigens eten ze nu nog steeds pap of creusli 's ochtends, met een boterham hoef ik echt niet aan te komen. Tussen de middag mogen ze kiezen wat ze op brood eten, de ene keer is dat 2 boterhammen met iets hartigs en de andere keer eten ze alleen zoetigheid. Eerlijk gezegd kan ik er niet wakker van liggen, gemiddeld gekeken over een week eten ze half hartig/half zoet. En idd; over hoe gezond dat hartig dan is kun je discussiëren...

15. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Tijdens het aankleden en opfrissen/tandenpoetsen ben ik vaak niet ze zen. Zeker niet als er getreuzeld wordt. Maar tijdens het eten ben ik eigenlijk vrij relaxed. Onze oudste is een zeer slechte ontbijter. Een halve boterham met een bodempje melk is al veel.. Het zal mij een worst wezen wat daar dan op zit. Ik waarschuw altijd een paar keer en als het tijd is om te gaan trek ik het bord onder haar neus vandaan. Wat ze ook gegeten heeft. Knoeien doet ze zelden.
    De jongste is juist een goede ontbijter. Zij eet zelf haar boterham en 's ochtends krijgt ze nog een flesje, om ongelukken te voorkomen. De rest van de dag drinkt ze wel uit een beker.
    Tja, ik zou er in jouw geval ook voor kiezen dat de kinderen zelf mogen bepalen wat ze op hun brood eten. Als ze dan wel beter eten. En niet te volle bekers melk. Scheelt weer opruimen.

16. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Hier ook een treuzelkont, het is de leeftijd hoor!

Hier hebben we een kookwekker en die gaat op 30 min. Ik waarschuw 3 keer en daarna zeg ik niets meer, is ze niet op tijd dan gaat het broodje mee naar school ipv haar fruitje.

Aangezien ze gek op fruit is, is dit de ultieme oplossing.

Tussen de middag of soms met het avond eten doe ik hetzelfde ook de kookwekker aan maar dan mag ze aan de salontafel eten en als het eten niet na een half uurtje op is mag ze aan de grote tafel in de keuken verder eten, alleen.

Maar vaak eten we sowieso aan de grote eettafel en dan is het gewoon, bord op = toetje, bord niet op = geen toetje. dat helpt ook wel.

succes!

17. knap

knap Niet meer actief

Reageer even op de eerste opening.s post.

Ja ook ik maak mij schuldig als het gaat om mopperen. Als er iets om valt.

Maar ik zou ook graag iets willen vertellen.

Let zelf heel er op dat ik niet te ( veel mopper of vel reageer als het eens mis gaat)

De reden. Als kind lied ik ook heel vaak mijn beker vallen en heb heel veel kritiek gehad van mijn vader en moeder. Van kijk uit stom kind let op doe het nu niet mankeer je wat aan je handen?

Dat soort gebeurtenissen kan ik mij nu tot de dag van vandaag nog herinneren. Was een ( kleine kluns)

Op een gegeven moment is mijn moeder ( gelukkig het gaan negeren en ruimde het met mij samen op. ) En op een gegeven moment ging het beter.

Daar voor moet ik dus zeggen dat zo wel mijn vader als moeder mij te hard aan pakte wat dit betref. En het deed toen pijn en het doet nu nog pijn als ik er aan terug denk.

Probeer toch van uit begrip naar je kind te reageren( ja ook ik maak me zeker wel eens schuldig aan het ongeduld wat er dan uit mijn mond of uitstraling komt). Maar dan bedenk ik mij van oeps.

Is je kind een echte kluns doe dan een beker met een rietje of wat langer een drinkbeker of fles. Zo dat het gezellig blijft en ( droog)

18. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Bij zeeman heb je van die simpele bekers met een rietje erin. met een dekseltje, beetje als een snackbar beker zegmaar.
    Simpel en ze vinden het vaak erg leuk dus stimuleert het drinken.

19. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mn dochter is bijna 3 en kan prima uit een gewone beker drinken maar vraagt heel soms nog wel om een fles 's ochtends. Regelmatig dat we een rietje geven, maar soms ook de fles. Ze vind het soms gewoon fijn om even niet zo groot te moeten zijn.

De strijd om brood doen wij niet. Ze mag 1x per dag chocolade of hagelslag. Als dit bij het ontbijt al is ( als papa tafel gedekt heeft, ik zet alleen appelstroop en pindakaas neer zeg maar. Smeerkaas vind ik in geen enkel opzicht onder gezond vallen, zout, vet en niet eens goed vet zoals pindakaas ) dan komt de chocolade bij de lunch niet op tafel ( Jammer voor papa die dus geen pasta op brood kan doen dan! )

20. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.567
    3.068
    113
    Hier krijgt ze chocopops of honeyloops als ontbijt. Daar gaat melk bij, en een kopje thee.
    Brood gaat veel te langzaam.

Bekers die omgaan, tja ik zorg dat hij een stuk van haar afstaat zodat ze hem niet omstoot.
    Dat scheelt hier wel :)

Deel Deze Pagina