Hoi meiden, Afgelopen maand al regelmatig topics tegen gekomen m.b.t. voeding en afvallen, dus sorry voor nog een topic hier over. Zou graag jullie tips willen in hoe ik mentaal de knop om kan zetten naar een gezonder voedingspatroon; in de afgelopen 10 jaar ben ik ongeveer 18 kilo aangekomen, inmiddels weeg ik 79 kilo bij een lengte van 1.69, te zwaar dus. Ik weet waardoor ik ben aangekomen de afgelopen jaren ( te weinig eten bij de hoofdmaaltijden > m.n. warm eten ben ik niet zo goed in ) en teveel snoepen/ snaaien ( koek bij de koffie, snoep tussendoor, wat lekkers bij de lunch en ja, zo nu en dan gaat 's avonds laat de frituurpan aan ) en ik denk ook te weten wat ik doen moet om gezonder te eten en wat kilo's kwijt te raken. Maar daar houd het op; ieder avond bedenk ik dat ik morgen echt, echt, echt moet stoppen met ongezond eten en ieder keer kom ik tot de conclusie dat ik dit weer niet heb gered. Ik hou het hoogstens een paar dagen vol om gezond te eten, maar dan ga ik vaak weer de mist in en lijk ik wel niet in staat om de draad van waar ik was gebleven weer op te pakken. En langzaam aan komt er steeds weer een pondje bij Ik kan gewoon niet een blijvende motivatie vinden om mijn voedingspatroon om te gooien naar een gezond patroon. Het moet geen dieet zijn, maar een manier van leven. Zodra ik echter besluit om niet meer te snoepen e.d., kan ik vervolgens alleen nog maar in vormen van eten denken en alles wat niet 'mag', maar wat ik juist zo lekker vindt en ben ik niet sterk genoeg om op een andere manier te denken. Ik wil uiteindelijk gaar 10-14 kilo kwijt, maar om mezelf niet te demotiveren ben ik vooralsnog blij met elk pondje wat er af gaat. Mijn vraag: hebben jullie tips hoe ik mijzelf kan motiveren die knop blijvend om te zetten en mijn slechte voedingspatroon te veranderen in een gezond patroon. Hoe doen jullie dit?
Het makkelijkste werkt om het niet meer in huis te halen. Dan kun je ook niet even snek iets pakken want dat is er dan niet. Dat werkt bij mij het beste. Maar in de winkel dus opletten dat je niet van alles pakt weer. Wij hebben nooit koek in huis en soms snoep en als visite komt haal ik pakje koeken in de winkel. En ik koop dan fruit. Als dan echt honger heb en geen etenstijd is heb ik toch wat in huis om te eten. Hopelijk gaat het je lukken..
Ik moest echt wennen aan niet meer snoepen en snaaien. En dat deed ik door simpelweg niets meer in huis te halen en niet hongerig boodschappen te gaan doen (want koop je automatisch veel te veel lekkers)! Na verloop van tijd ben ik eraan gewend geraakt thuis niet meer te snoepen en inmiddels mis ik het totaal niet meer. Op mijn werk of onderweg neem ik af en toe nog wel wat lekkers en als we visite hebben ook en ik vind dat dat af en toe ook best moet kunnen. Maar omdat ik thuis niet meer snoep maakt dat ook niet zo veel uit - en bovendien eet ik in het bijzijn van collega's of vrienden veel minder dan alleen of met mijn man thuis.
Inderdaad nu nog even alles opeten wat je in huis hebt en dan niet meer in huis halen. Frituurpan de deur uit, en alle chips en andere vette dingen ook. Verder heb ik de weegschaal ook gewoon weggezet en weeg ik me 1 x per week op vrijdagochtend. Niet tevreden dan niets lekkers in het weekend, wel tevreden dan iets kleins. Het moet wel leuk blijven. Je moet echt even een weekje streng zijn, niet te veel brood eten of andere suikers waar je JUIST trek van krijgt. Dat hongergevoel gaat namelijk weg als je niets zoets eet. Dus ontbijten met magere kwark met een kiwi en chiazaad, desnoods gezoet met stevia. Tussendoor een kop koffie met een melkvervanger of gewoon thee. Tegen 12 uur maak ik een groene smoothie, zie andere topics hier. Dan heb je je groente en fruit ook binnen. Om 14:00 uur maximaal 3 boterhammen met gezond beleg of een roerei met tomaat, of een salade met gerookte kip. Smiddags een gezond tussendoortje of alleen een kop koffie. Tegen etenstijd als je trek hebt een paar plakjes komkommer met smeerbare geitenkaas, is heel lekker. En dan een gewone avondmaaltijd, normale portie. Verder niet te veel nadenken, veel blijven drinken. Tijdens tv kijken een klein stukje pure 70% of hoger chocola en een pot kruidenthee. Verder veel gaan lopen, fietsen of de sportschool in. Succes, de knop gaat misschien niet meteen om maar na een week merk je echt wel verschil en dan pas gaat die knop echt om. Charlie
- begin niet morgen maar nu. Ik zou ook zeker niet alles opeten wat je in huis hebt! Gooi het weg als je het niet meer wil, zet het achter slot en grendel wat dan ook. - begin klein, wat kun je nu doen of laten om een gezonder patroon in te zetten? Dat kan zijn een blokje om, niet dat 3e koekje. - bedenk voor jezelf waarom je dit wilt, wat is je motivatie, wat is je doel. Wat win je er mee, nu direct en voor later. - denk niet in termen van wat niet mag, maar in wat wel mag! Hersenen zijn niet zo goed in 'niet' namelijk. - ga voor kwaliteit ipv kwantiteit en ga voor de dingen die jij de moeite waard vindt om te eten. Is het niet de moeite waard, eet het dan niet. - in het verlengde daarvan: proef wat je eet!! Eet langzaam en bewust, vaak zijn dingen waar je je aan te buiten gaat ineens niet meer zo lekker! - wees mild voor jezelf, je gaat echt nog wel een keer over de scheef en dat is niet erg. Daarna kun je gewoon weer opnieuw beginnen!
Ik heb de eetmeter van het voedingcentrum een poos ingevuld. Je kunt het op de website doen, maar ik vond de app ook erg handig. Als je dan invult wat je nu eet, kun je ook zien waar de uitschieters zitten, en waar je dus kunt winnen qua energieinname. Het was eerst wel even confronterend. Maar inmiddels ben ik gewend aan de koffie zonder suiker, aan meer groente en minder pasta, aan minder zoet beleg en fruit op brood.. nu gebruik ik de app niet meer, maar is mijn gewicht wel stabiel en ik voel me goed..
De knop zet je pas echt om als je het echt wil! Bedenk redenen waarom je wil afvallen en houd daar echt aan vast. Als je die redenen duidelijk hebt kun je alles in huis hebben of op tafel hebben staan maar zal je sterk zijn en er af blijven.
Bedankt voor jullie reactie's! Jullie tips en adviezen motiveren me om er nu echt voor te gaan en mijn slechte eetgewoontes om te gaan zetten naar gezonde keuzes. Vooral het advies 'denk klein' spreekt mij aan en geeft denk ik wel goed weer waar het in mijn hoofd mis gaat. Heb idd ( in alles ) de neiging groot te denken en wil altijd direct resultaten zien. Daardoor verlies ik overzicht en structuur en val ik weer terug in mijn oude patroon. Dat is ook met voeding zo, op het moment dat ik besluit om de stap te zetten naar gezond eten, wil ik dat op alle fronten groots aanpakken, maar ook het liefst diezelfde dag een kilo kwijt zijn. Denk dat het door kleine stappen te maken voor mij overzichtelijker wordt en misschien makkelijker vol te houden totdat ik zover ben dat een nieuw voedingspatroon een vertrouwd onderdeel van mijn leven is geworden. Mijn doel is wel duidelijk,wil niet alleen die extra kilo's kwijt, maar wil mijzelf ook fitter, minder lusteloos en moe voelen. Ik weet dat mijn voeding ( m.n. de suikers ) daar een enorme invloed op heeft. Verder wil ik graag de invloed die verkeerde voeding heeft op het ontwikkelen/ in stand houden van de endometriose beperken in de hoop dat mijn klachten afnemen. Al met al genoeg redenen om die knop om te zetten! Voor vandaag ga ik zo alle verleidingen voor mij die ik nu in huis heb, naar het bedrijf van mijn man brengen, hebben ze daar weer wat lekkers bij de koffie ...
heel simpel.. gewoon doen je kan wel allemaal redenen verzinnen waarom wel of waarom niet maar je moet het simpelweg doen.. en dat is zo moeilijk als je het zelf maakt..
Ik heb weight watchers gedaan, dat was voor mij een goede stuk achter de deur. Ik wilde me per se aan de punten houden. Daardoor ging ik automatisch producten kiezen die goed vulde en die weinig calorieën bevatten. Mij heeft het heel erg bewust gemaakt van mijn eetpatroon. Daarnaast ben ik drie keer per week gaan hardlopen. En als je dan echt resultaat ziet gaat de knop vanzelf om.
blijzwanger: ergens heb je wel een punt natuurlijk, moet het ook gewoon doen. Maar blijkbaar ben ik dan toch iemand die het in dit opzicht moeilijk voor zichzelf maakt en werkt het voor mij gewoon wat anders dan simpelweg 'doen'. Vandaar dit topic, in de hoop dat ik wat handvaten aangereikt kan krijgen die mij helpen het idd gewoon te gaan doen. En er zijn al best wel wat adviezen voorbij gekomen waar ik wat mee zou kunnen, dus vanaf nu ga ik het gewoon doen Miekjepiekje: doe jij ww online, of bezoek je de bijeenkomsten?
Ik herken je verhaal wel. Heb twee jaar terug mezelf aangemeld bij een cambridge-dieet. Zag bij een vriendin van me dat dat zo enorm werkte, dus daar ook aangewaagd. Stoute schoenen aangetrokken en naar zo'n consulent gegaan. Voor één week was ik 100 euro kwijt en de eerste dag liep ik al te kokhalzen van viezigheid.... Toen mijn zoon de korstjes van zijn brood liet liggen, liep ik die vlak daarna op te eten....... Cambridge vond ik niet te doen (de shakes/soepen), dus dat heb ik al heel snel vaarwel gezegd. Ik ben 3 weken geleden bevallen en twee weken geleden heb ik het LIDL boek van Sonja gekocht. Netjes een lijstje gemaakt van wat ik in deze week nodig heb, en dit allemaal in huis gehaald. Geen gekke onnodige dingen (snoep/ships), maar alleen wat ik mag eten vanuit het boek. Ik heb alles in huis en kom niet in de verleiding om de supermarkt in te gaan en andere dingen te kopen. Inmiddels zit ik op dag 5, en het gaat hartstikke goed. De eerste twee dagen wel moeilijk gehad omdat ik een honger gevoel bleef houden, en ik misselijk/draaierig werd van de lage hoeveelheid (voor mijn doen at ik echt heel weinig, maar goed.. ik wil daarom ook afvallen...). Die is nu weg en ik voel me echt heel erg goed. Voor mij was gewoon het punt nu daar: Tweede kind is er , en nu ga ik al die kilo's er weer afhalen.
Ik moet ook afvallen en voornamelijk minder eten, ben sinds een week bezig met start to run en minder snoepen, wel lastig maar ik bedenk me dat ik niet wil dat zoontje een moeder met veel te veel overgewicht heeft. Dat is wat me blijft motiveren. Ik hoop voor zn eerste verjaardag 30 kilo kwijt te zijn... EDIT: oja cambridge heb ik ook ooit geprobeerd, gatverdamme wat vond ik dat vies en bovendien, denk niet dat zoiets bij mij blijvend zou werken want je eet eigenlijk helemaal niets.
als je zelf geen mate kan houden, is het inderdaad misschien een idee om Sonja Bakker te doen (dat nieuwe Lidl boek is erg leuk en lekker, doe ik ook!!) daarin word exact beschreven wat je wel niet mag op de dag (je mag uiteraard bepaalde producten binnen dezelfde groep ruilen als je iets niet lust) en dat werkt bij mij perfect! er is geen ruimte voor snaaien.... want dat staat niet in het boek! er word mij voorgeschreven wat ik mag/moet en hoef dus niet zelf iets te bedenken en daarmee stiekem kunnen sjoemelen, maar dat is dus iets wat voor mij werkt oh ja, en de motivatie dat wij voor een tweede gaan en ik voor ik zwanger raak graag nog wat kilo's weg wil werkt ook als een trein hahahahaha
Ik was 20 kilo aangekomen in 2 jaar tijd en ben nu 23 kilo afgevallen binnen no time. Ik hoop dat ik je kan helpen.. Bij mij was het zo, dat ik boos werd aan de hand van foto's die ik zag van mezelf, ik walgde ervan. Ik ging naakt voor de spiegel staan en ik voelde me zo ontzettend lelijk, dat ik er boos van werd. Die boosheid werd mijn motivatie. Elke keer weer als ik ging sporten en ik wou opgeven, dacht ik aan wat ik zag in die spiegel, of hoe kots misselijk ik ervan werd. De kiloos vlogen eraf en dat motiveerde nog meer. Toen ik eenmaal begon, begon ik ook fanatiek. Ik at NIKS ongezonds de eerste weken.. om mijn lichaam te laten wennen aan het minder "lekkere" eten. Ik merkte dat ik het moeilijk vond, om constant dingen te eten die ik eigenlijk niet net zo lekker vond als de ongezonde dingen. Ik besloot dus me te gaan verdiepen in voeding die gezond EN heel erg lekker was. Zo kwam ik dus uit op superfoods en je manier van bereiden. Dit zijn superfoods: Superfood | Body & Fitshop Het kost wel iets, maar je doet er meestal lang mee.. je hebt geen honger omdat ik superfoods veel vitaminen mineralen en eiwitten etc zitten. Je lichaam is dus goed verzadigd. Zal een voorbeeld noemen, met superfoods.. kun je bijvoorbeeld hele lekkere brownies bakken, die compleet gezond zijn. Waar zelfs je vitaminen etc inzitten. Lekkere snack toch? Ik heb er voor gezorgd dat afvallen voor mij leuk en lekker bleef, zodat ik niet eens de drang heb om naar koek, chips, frituur te grijpen. Ook heb ik er voor gezorgd dat ik geen honger heb.. en crash dieet is echt niet goed!! nu kan ik namelijk eten wat ik wil en ik kom geen grammetje aan. Moet er wel bij zeggen dat ik heel snel ben afgevallen, mede omdat ik echt heel erg opletten, maar ook omdat ik zoveel sporte. Je moet er iets voor over hebben.. Ik deed spinning (hier vliegen de kiloos ermee af) en fitniss. Ook deed ik regelmatig hardlopen in de ochtend. Ik sporte (op het moment even niet) sowieso 5 dagen in de week. Ik ben echt geen fitniss typetje.. Dus ik heb t voor mezelf leuk gemaakt. Uitdagingen blijven zoeken en vooral afwisselen!! De ene keer ging ik zwemmen, de andere keer hardlopen, kracht training, spinning, bodylift. Als je ook gaat sporten is kracht training echt essentieel. Vrouwen zijn vaak bang dat ze ineens een hulk worden, maar dat is niet zo! Door meer spieren op te bouwen, verbruikt je lichaam meer.. ook in de rust stand. Meer verbruiken = meer vet verliezen. Je mag me altijd pb'en als je vragen hebt, of een motivatie talk nodig hebt!!
lovieyou; knap dat je zoveel bent afgevallen zeg! Ik zal idd ook meer moeten gaan bewegen/ sporten, ik sport nu helemaal niet en dat is te merken aan mijn conditie. Heb me wel vaker wat verdiept in superfoods, maar er is zoveel te koop dat ik niet goed weet wat het beste past bij mij. Ik zoek iets wat energie geeft en wellicht ook wat met een reinigende/ ontgiftende werking. Neig een beetje naar de aanschaf van tarwegras. Heb jij hier tips in? Voor alle meiden die ook aan het afvallen zijn: veel succes!
Cambridge werkte super voor mij. Ben eerst 24 kilo verloren, toen zwanger geraakt en na de zwangerschap de rest afgevallen, ook met Cambridge. Nu zit ik alweer 5,5 maand op een stabiel gewicht. De knop ging bij mij om nadat ik meerdere keren in korte tijd geconfronteerd werd met foto's van mezelf. Toen wist ik dat ik het te ver had laten komen. Winkelen ging ook niet meer. Met een beetje geluk vond ik in de C&A een leuk model shirt of broek in maat 48, maar dat was zelden zo. Je kunt op een gegeven moment ook maar een paar modellen kleding dragen. Ik was al jaren niet meer wezen zwemmen. Ik schaamde me constant en kon echt niet meer ongeremd mijzelf zijn met het enorme gewicht. Meerdere keren per week stond ik huilend voor de spiegel. De huisarts raadde me toen aan om een eiwitdieet te doen en dat was het moment dat ik "klik" hoorde in mijn hoofd. Ik weet nu dat ik het noooooit meer zover wil laten komen. Nu kan ik gewoon bij de H&M een L of M kopen, maat 40 en in sommige winkels zelfs maat 38. Ik zou graag nog een paar kilootjes kwijt willen, maar ik ben al héél gelukkig met hoe ik het tot nu toe gedaan heb
De knop om...ja dat is erg lastig! Ik denk dat je er ook echt aan toe moet zijn. Ik ben nu een paar weken bezig met afvallen, ben nu 7,5 kilo kwijt. Ik doe weightcare. Heb jaren lang mijn kop in het zand gestoken, maar nu is gewoon echt de knop om. Eerst was ik gewoon verslaafd aan suiker, voelde me niet lekker als ik geen suiker at. Heb een week lang vreselijke hoofdpijn gehad, omdat ik geen suiker meer at. Maar nu voel ik me super goed, mensen beginnen te zien dat ik ben afgevallen en de complimentjes zijn fijn. Ook merk ik aan mijn kleding dat het een stuk losser zit. Dat alles motiveert enorm om door te gaan. Tuurlijk eet ik wel eens wat lekkers. Maar niet meer elke dag, en ook maar 1 koekje en niet meer 5.